Opony to, bez dwóch zdań, jeden z najważniejszych elementów pojazdu. Mają bardzo duży wpływ na prowadzenie samochodu, a co za tym idzie, również na bezpieczeństwo. Dobrze dobrane opony to krótsza droga hamowania oraz cicha jazda. Jedno i drugie pozwala na komfortowe pokonywanie trasy. Używane opony to znacznie mniejszy koszt dla kierowcy. Czy warto je kupić?
Najczęściej szukamy opon w internecie, gdzie mamy naprawdę ogromny wybór. Jest to zarówno zaleta, jak i wada. Przekonajmy się więc, jak ominąć nierzetelne opisy opon używanych oraz wybrać konkretne ogłoszenia i co najważniejsze, zakupić dobre opony, które posłużą nam przez kilka sezonów.
Jak rozpoznać dobrą oponę?
Wybierając opony wystawione na ogłoszeniach w różnego rodzaju portalach internetowych musimy w pierwszej kolejności skupić się na głębokości bieżnika. W nowej oponie głębokość to 8 milimetrów. Wymóg dopuszczenia do jazdy to 1,6 mm (lato) i 4,0 mm (zima), ale jest to całkowite minimum. Najczęściej na ogłoszeniach spotkamy się z wymiarami 3-6 mm.
Jeżeli mamy taką możliwość, dopytajmy sprzedającego o głębokość bieżnika, zarówno w środku, jak i z prawej i lewej strony. Dzięki temu będziemy wiedzieć, czy opona jest równomiernie starta.
Najczęstsze uszkodzenia opon
Następnie istotne jest to, żeby wiedzieć, czy opona była kiedyś wulkanizowana? Jeżeli była przebita na bieżniku, to nie jest to żadnym problemem. Ponieważ wulkanizator zastosował na tej powierzchni kołek wraz z klejem, który nie będzie miał w przyszłości żadnego skutku ubocznego, więc taka opona w 100% jest sprawna.
Co innego jeżeli opona była uszkodzona na połączeniu bieżnika z powierzchnią boczną. Tam również ukazują się pierwsze ślady zużycia i rozwarstwień. Dlatego w tych miejscach można oponę tylko zreperować na krótki czas. Na tych boczkach łączących bieżnik ze ścianką również widzimy, czy guma jest sparciała i czy bieżnik przylega całkowicie do reszty. Jeśli widać jakieś pęknięcia lub rozwarstwienia to wiemy, że opona nie posłuży nam długo. Jeżeli uszkodzenie widać całkowicie na bocznej ściance, wtedy taka opona nadaję się tylko do utylizacji.
Czy wiek opony ma znaczenie?
Następnym punktem, na który musimy zwrócić uwagę, jest wiek opony, który jest umieszczony na boku (małym drukiem). W ciągu liter znajduje się 4 cyfrowy numer np. 3408. Oznacza to, że opona została wyprodukowana w 34 tygodniu 2008 roku. Wiek opony nie powinien przekraczać więcej niż 8 lat, natomiast już 6 letnie opony są uznawane za nienadające się do jazdy. Na przestrzeni takiego okresu narażona jest ona na różnego rodzaju warunki atmosferyczne. Staje się przez to głośniejsza, ale przede wszystkim twardnieje i traci przyczepność.
Jeżeli chcemy zakupić bezpieczne opony, które posłużą nam przez dłuższy czas, powinniśmy wybrać te wyprodukowane 1 rok, maksymalnie 4 lata temu, z bieżnikiem 4-6 milimetrów bez uszkodzeń na bokach opony oraz na łącznikach bieżnika ze ścianką boczną. Mogą być po wulkanizacji, ale tylko na bieżniku. Jeśli mamy taką możliwość, to powinniśmy obejrzeć opony osobiście, a jeśli nie, to powinniśmy zdobyć rzetelną informację od sprzedającego.
Dodatkowo możemy sprawdzić parametry opony pod względem drogi hamowania na nawierzchni mokrej i suchej (tarcie). Stosuje się tu skalę od a do g. Ważna jest również głośność mierzona w decybelach. Te parametry są opisane na emblemacie nowej opony, ale po modelu łatwo można to sprawdzić w katalogach.