Wszystko kupisz. Wszystko sprzedasz.
0
Zaloguj się
+ Dodaj ogłoszenie

Górski, trekkingowy czy miejski? Jaki rower wybrać?

Górski, trekkingowy czy miejski? Jaki rower wybrać?

Choć dokładny i przemyślany wybór roweru może wydawać się niektórym zupełnie nieistotny, warto jednak dobrać go świadomie do swoich potrzeb i rodzaju dróg, po jakich będziemy jeździć. Jeżeli podejmiemy odpowiednią decyzję, będziemy mieć większą pewność, że dany rower spełni nasze oczekiwania i będzie wygodną opcją przemieszczania się po mieście lub wyjeżdżania na dłuższe wycieczki.

 

Poszukiwanie idealnego roweru zacząć powinniśmy z pewnością od zapoznania się z modelami, jakie dostępne są na polskim rynku. Każdy z nich odpowiada innym potrzebom kupujących, ważne jest zatem to, aby dopasować je odpowiednio pod swoją osobę.

 

Rower górski, czyli MTB

Najpopularniejszym modelem polskich ulic jest bez wątpienia słynny góral. Rower ten przystosowany jest do jazdy po nierównym, trudnym terenie, wszelakich bezdrożach, ścieżkach górskich i naszych rodzimych nierównych i dziurawych skądinąd drogach. Jego cechę charakterystyczną stanowią dosyć szerokie opony z głębokim bieżnikiem i stosunkowo małe koła (zazwyczaj mają one 26 cali, choć widuje się i większe, nawet do 29 cali).

Opony typowe dla górskich rowerów mają zarówno swoje zalety, jak i wady. Świetnie radzą sobie na problemowych nawierzchniach, bez trudności przejedziemy na nich przez błoto, wysokie trawy czy grząski grunt. Inaczej sprawa ma się jednak na gładkich ulicach, na których bieżnik o słabej przyczepności do asfaltu i znaczna szerokość opony utrudnią nam osiąganie większych prędkości, a także skręcanie czy hamowanie.

Ważną kwestią jest w tym przypadku także pozycja, którą przybieramy za kierownicą. Jako że rowery typu MTB mają siodełko na wysokości kierownicy, a ta jest z kolei dość krótka i sztywna, ułatwić ma to kontrolę nad rowerem podczas dość stromych zjazdów, podjazdów, nagłych zmian kierunków i ewentualnych wyskoków. Pozycja ta typowa jest zatem dla sportowej jazdy, nie należy jednak do najbardziej komfortowych.

Rower tego typu oryginalnie nie posiada zazwyczaj atrybutów rowerów typowo miejskich takich jak bagażnik, błotnik, nóżka do wygodnego postawienia pojazdu, czy też osłona łańcucha, potrzebne gadżety zamontować możemy jednak na własną rękę.

Choć rower przeznaczony jest do jazdy sportowej i wyczynowej, jest on również na tyle uniwersalny, że sprawdzi się i w przypadków laików, udających się na przejażdżki po nierównym i grząskim terenie.

Roweryw atrakcyjnej cenie znajdziesz w internecie

 

Rower trekkingowy, czyli połączenie górala i roweru miejskiego

Rower trekkingowy to swoiste połączenie słynnego górala i popularnego ostatnimi czasy modelu miejskiego. Nadaje się on znakomicie na wycieczki po nierównych terenach, spisuje się też jednak całkiem nieźle na asfalcie.

Ma on cieńsze opony niż typowy MTB, a bieżnik wciąż jest na tyle głęboki, aby radzić sobie z trudniejszymi nawierzchniami.

Większe są w tym przypadku koła, które mają zazwyczaj 28 cali. Rower trekkingowy posiada również elementy takie jak bagażnik, błotniki i oświetlenie.

Jako, że kierownica usytuowana jest wyżej niż siodełko, kierowca takiego roweru siedzi w wygodnej wyprostowanej pozycji, a samo siodełko jest szersze, miększe i sprzyja większemu komfortowi.

Rower trekkingowy sprawdzi się świetnie w przypadku osób, które lubią dłuższe wypady za miasto, ceniąc sobie jednak przy tym wygodę i traktując je raczej jako relaks, a nie sportową aktywność.

 

Rower miejski, czyli modna wersja holendra

Jeżeli planujemy posiadać rower, którym przemieszczać będziemy jedynie ulice własnego miasta, najlepsza opcją będzie dla nas elegancki i niezwykle modny ostatnimi czasy holender, czyli rower miejski.

Jest to niezwykle wygodna opcja podróży, podobna nieco do tej, jaką oferuje nam wersja trekkingowa. Mam on zazwyczaj wszelkie udogodnienia takie jak bagażnik, błotniki, osłonę łańcucha oraz szerokie miękkie siodełko na sprężynach, które zapewni nam pełnię komfortu. Koła są zazwyczaj dosyć duże, bieżnik jest z kolei dostosowany to twardej nawierzchni takiej jak asfalt, kostka brukowa, czy płyty chodnikowe.

Właściciele rowerów miejskich zwracają często uwagę także na ich stylowy design, mając wybór w postaci wielu przeróżnych kolorów, kształtów ram i stylistyk od tych bardziej nowoczesnych po retro. Podróżując nim do szkoły czy pracy z pewnością wyróżnimy się z tłumu.

 

Rower szosowy, czyli kolarzówka

Jeżeli zależy nam na osiąganiu dużych prędkości, niezwykle dynamicznej jeździe i pobijaniu własnych rekordów, postawić możemy na rower szosowy, zwany również potocznie kolarzówką. Pamiętać należy jednak o tym, że bardzo cienkie i twarde opony pozbawione niemalże całkowicie bieżnika predestynują do jedynie do jazdy po asfalcie.

Szosówka ma dosyć duże koła, a siodełko znajduje się w niej wyżej niż kierownica, by jak najbardziej obniżyć środek ciężkości i zwiększyć tym samym prędkość jazdy. Siodełko jest bardzo cienkie i twarde, przez co, zanim przyzwyczaimy się do danego modelu, odczuwać możemy dyskomfort.

Jazda na tego typu rowerze należy z całą pewnością do najszybszych i najbardziej wytrzymałościowych, wyróżnia się jednak i również najmniejszą wygodą użytkowania roweru.

Tak jak i model MTB, tak i szosówka pozbawiona jest wszelkich udogodnień w stylu bagażnika, błotnika czy osłony na łańcuch, a wszystko to po to, aby rower był jak najlżejszy i tym samym najbardziej aerodynamiczny.

Rower powinno dopasować się do upodobań

BMX, rower do wykonywania trików

Rower BMX to rower typowo wyczynowy przeznaczony do wykonywania różnych trików. Jest bardzo mały, przez co również zwinny, a jego koła mają zaledwie 20 cali, dlatego też nie nadaje się zupełnie na dłuższą jazdę po mieście i wycieczki do lasu.

Rower tego typu wyposażony jest między innymi w tzw. rotor, który umożliwia wielokrotne skręcanie kierownicy. Innym jego charakterystycznym elementem są pegi, czyli rurki, znajdujące się przy osiach kół i umożliwiające wykonywanie przeróżnych sztuczek.

Ten niewielkich rozmiarów sprzęt nadaje się jedynie dla osób, które chcą rozpocząć swoją przygodę z zabawą rowerem, a nie jazdą na nim, nie kupujmy go więc bez takiej wyraźnej potrzeby.

 

Jaki rower wybrać?

Przed ostatecznym podjęciem decyzji, warto zastanowić się, jakimi drogami najczęściej jeździmy i czy dany rower przyda nam się do celów rekreacyjnych, sportowych, czy może stanowić będzie jedynie środek transportu po mieście. Odpowiedzi na te pytanie powinny ułatwić nam wybór, a potem wystarczy już cieszyć się nowo zakupionym sprzętem i jak najlepiej go wykorzystać.

Może Cię również zainteresować

  • O nas

  • Bezpieczenstwo

  • Pomoc

  • Poradnik kupującego

  • Mapa kategorii

  • Ogłoszenia archiwalne

  • Oferta dla firm

Copyright © 2011-2025 Sprzedajemy.pl Sp. z o.o. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu.

Zarządzaj powiadomieniami
Odblokuj powiadomienia