Wycieraczki w samochodzie są bardzo ważne. Sprawdzają się nie tylko podczas deszczu, ale i na co dzień. Dzięki nim w prosty i szybki sposób można oczyścić szybę z zanieczyszczeń. To wpływa nie tylko na lepszy efekt wizualny, ale poprawia widoczność, a w słoneczną pogodę zapobiega powstawaniu oślepiających refleksów.
- Dlaczego w samochodzie nie działają wycieraczki?
- Przepalenie bezpiecznika wycieraczek
- Zatarty mechanizm wycieraczek samochodowych
- Spalony silniczek mechanizmu wycieraczek w aucie
- Zepsuty przekaźnik w kierownicy
- Blokada wycieraczek
Dlaczego w samochodzie nie działają wycieraczki?
Jest kilka powodów, które mogą wpłynąć na złe działanie akcesoriów samochodowych, takich jak wycieraczki. Każda z nich powstaje w inny sposób, ale skutek jest ten sam – nie działają. Jeśli więc nam to się przytrafi, musimy sprawdzić wszystkie możliwe przyczyny, by dojść do tego, co tak naprawdę zawiniło. Usunięcie źródła awarii nie powinno być już wtedy problemem. Poniżej prezentujemy najczęstsze awarie wycieraczek, które mogą nam się przydarzyć.
Przepalenie bezpiecznika wycieraczek
Może się zdarzyć, że wycieraczki nie działają, bo przepalił się bezpiecznik do samochodu. W zasadzie to błaha rzecz, z którą można sobie szybko, prosto i tanio poradzić. Po prostu należy wymienić bezpiecznik na nowy i gotowe!
Niestety nie jest to takie proste. Przede wszystkim trzeba wiedzieć, gdzie w samochodzie, którym się poruszamy, znajduje się skrzynka z bezpiecznikami. Nie zawsze jest to takie proste. Czasami taka skrzynka jest za schowkiem, czasem w okolicach kolumny kierowniczej, a w jeszcze innych autach – w bagażniku. Gorzej, jeśli mieści się pod maską, a dostęp do niej jest mocno utrudniony i potrzebna by była jeszcze co najmniej jedna para rąk lub wiedza lub doświadczenie w jej otwieraniu. Właśnie dlatego tak ważne jest, by zawsze w aucie wozić instrukcję obsługi, w której w precyzyjny sposób jest opisana lokalizacja skrzynki z bezpiecznikami, a często także sposób jej otwierania.
Napotykamy tu jednak na jeszcze jeden problem. Co z tego, że znajdziemy skrzynkę, otworzymy ją, zlokalizujemy właściwy bezpiecznik i dojdziemy do tego, że faktycznie jest przepalony, skoro nie mamy zapasowego, który możemy włożyć na jego miejsce? Tutaj podstawowa zasada: zawsze woźmy ze sobą komplet zapasowych bezpieczników. Nigdy nie wiemy, kiedy się przydadzą, a znając życie – właśnie wtedy, kiedy nie będzie gdzie ich kupić. To koszt kilku lub kilkunastu złotych, a spokój ducha – bezcenny.
Zatarty mechanizm wycieraczek samochodowych
Są kierowcy, którzy bardzo rzadko używają wycieraczek, zwłaszcza tylnych. Przez to ich mechanizm może się zatrzeć. Aby zrozumieć istotę problemu, warto poznać jego budowę. Mechanizm wycieraczek składa się z silnika elektrycznego, przekładni zębatej i układu drążków, które poruszają ramionami oraz oczywiście - piórami wycieraczek.
Jak poznać, że problem z wycieraczkami zależy od mechanizmu wycieraczek? Przede wszystkim mogą albo w ogóle nie drgnąć, albo pracować znacznie wolniej, zatrzymywać się w dowolnym miejscu na szybie. Często objawem zużycia może być pisk lub zgrzyt.
Jak sobie poradzić w takim wypadku? Na początek wystarczy spróbować użyć preparatu typu WD40. Zatarte trzpienie w drążkach można też nasmarować, uważając na delikatną obudowę. W wielu wypadkach to wystarcza.
Jeśli jednak nie zadba się wystarczająco o mechanizm, może się okazać, że zatarty spowodował uszkodzenie silnika, kół zębatych lub innych elementów układu. Wtedy należy najlepiej wymienić zepsuty element silnika wycieraczek. To już większy koszt. Nie mówiąc o komplikacjach. Zdarza się bowiem, że w aucie dostęp do silnika i całego mechanizmu jest banalny. Szukać należy go w podszybiu, a użyć tylko śrubokręta. Niestety w wielu samochodach może sprawa być bardziej skomplikowana. Wtedy lepiej udać się do warsztatu.
Może okazać się, że uszkodzony element nie jest możliwy do wymiany, bo cały mechanizm jest już tak zapieczony i zardzewiały, że się rozpada w rękach. Wtedy konieczna jest wymiana całego mechanizmu, a to już większy koszt.
Spalony silniczek mechanizmu wycieraczek w aucie
A co, jeśli wycieraczki, które przed momentem pracowały staną lub zostały włączone, ale ani drgnęły? W dodatku w samochodzie czuć zapach spalenizny i widać dymek? To objawy spalonego silniczka. Tutaj już nie ma wyjścia i konieczna jest jego wymiana. Niestety cena nowego to kilkadziesiąt lub nawet kilkaset złotych plus koszty wymiany w warsztacie.
Zepsuty przekaźnik w kierownicy
Może się okazać, że mimo przełączenia manetki, wycieraczki ani drgną. Wtedy, jeśli wykluczy się spalony bezpiecznik, zatarty mechanizm lub spalony silniczek, może okazać się, że wina leży w przekaźniku. Nie współpracuje z cięgnem ramienia wycieraczki lub coś jest nie tak z łożyskami. W takim wypadku po pomoc należy zwrócić się do elektromechanika.
Blokada wycieraczek
Może się zdarzyć, że coś zwyczajnie blokuje wycieraczki. Może to być jakiś liść, ulotka, lód, który pozostał na szybie po odśnieżaniu samochodu. Warto poszukać przyczyn, a nie na siłę włączać wycieraczki. Wtedy łatwo o spalenie silniczka, a to jak wiadomo – znacznie większy kłopot.