Wszystko kupisz. Wszystko sprzedasz.
0
Zaloguj się
+ Dodaj ogłoszenie

Dlaczego stuka w silniku? Co znaczą stuki w silniku - jak im zaradzić?

Dlaczego stuka w silniku? Co znaczą stuki w silniku - jak im zaradzić?

Niepokojące stuki w silniku… to może być dość czarny scenariusz ale nie musi! Kiedy będziemy słyszeć podejrzane dźwięki spod maski, zarówno na zimnym jak i rozgrzanym silniku, a także jeżeli będzie to dźwięk metaliczny, to powinniśmy natychmiast skierować się do auto-serwisu. Możliwości, co mogło się stać jest całkiem sporo, a poprawna diagnostyka jest na 1 miejscu.

 

 

Przyczyny stukania w silniku

W przypadku kiedy stuki mają miejsce na zimnym silniku i tylko na początku pracy silnika, mamy wtedy do czynienia z jedną z dość pozytywnych opcji w takiej sytuacji. Kiedy metaliczny odgłos wydobywa się spod pokrywy zaworów, wtedy najprawdopodobniej spotkaliśmy się z awarią popychaczy hydraulicznych.

Może to być spowodowane zbyt długą przerwą w wymianach oleju, bądź zastosowaniem nieodpowiedniego, czyli najczęściej - niskiej jakości, zakupionego po zbyt atrakcyjnej cenie. Skutkiem takiej awarii z pewnością będzie wymiana popychaczy i ewentualnie jakiś drobnych dodatków. W przypadku samochodu bez hydraulicznych popychaczy trzeba będzie wykonać regulację zaworów, co tym bardziej nie zaskoczy nas kosztowo.

Aby zmniejszyć koszty poszukaj używanych popychaczy hydraulicznych na Sprzedajemy.pl.

Kolejną - mniej korzystną opcją - jest to, że przyczyną stuków w okolicy pokrywy zaworów jest uszkodzony wałek rozrządu, precyzyjniej krzywki, które otwierają zawory. Cena nowego wałka jest sporo większa aniżeli jego regeneracja. Możemy skłonić się do zakupu używanego wałka rozrządu.

wałek rorządu

Następny powód stuków to już dość czarny scenariusz, gdy powodem jest spotkanie się tłoków z zaworami, ale to już bardzo ekstremalna sytuacja, natomiast pomijając najgorsze w pierwszej fazie usterki będzie to uszkodzenie się panewek oraz sworzni tłokowych.

Są to głuche lub stłumione stuki wydobywające się zarówno na zimnym jak i rozgrzanym silniku. Stukot jest słyszalny zwłaszcza przy dodawaniu gazu, a po zdjęciu stopy z pedału dźwięki ustają. Tak czy inaczej, weryfikacja tego, który z tych elementów, albo stwierdzenie, że oba szwankują, też jest trudna do ustalenia. W takiej sytuacji wybierzmy się do sprawdzonego serwisu.

Usterką występującą zwłaszcza przy silnikach benzynowych, kiedy stuki wydobywają się na niskich obrotach w momencie rozpoczęcia wciskania pedału gazu, jest nieprawidłowy kąt wyprzedzenia zapłonu.

 

Co oznaczają stuki po osłoną rozrządu?

Idąc dalej, jeżeli dziwne dźwięki pojawiają się podczas pracy silnika i nie wydobywają się centralnie spod pokrywy zaworów, to powodem może być problem z rozrządem, a dokładnie z jego osprzętem. Wtedy powinniśmy owe dźwięki usłyszeć spod jego osłony.

Napęd rozrządu - w tej sytuacji mówimy o łańcuchu - też może nawalić. Luzy na rolkach, a czasem sam łańcuch jest niestety do wymiany - mimo to, że w mniemaniu wielu osób, łańcuch jest bezobsługowy. Jego napięcie, a raczej jego brak słyszalny jako szelest może objawiać się również tym, że jest zbyt niskie ciśnienie oleju w układzie.

 

Co zrobić, gdy stuka w silniku?

Podsumowując, jeżeli słyszymy stukoty, szelesty w trakcie pracy silnika, to natychmiast powinniśmy wybrać się do auto-serwisu i przygotować się na szeroki wachlarz usterek. Niestety - czy to z silnika, czy z innych obszarów - każdy stukot to raczej poważna sprawa.

Poszukaj dobrego warsztatu samochodowego w swojej okolicy.

W najgorszym przypadku może dojść do remontu silnika jednak czasami lepiej rozejrzeć się za używanym, ponieważ na rynku wtórnym jest dość sporo propozycji, jeżeli chodzi o używane kompletne silniki. I raczej nie będziemy mieć problemu ze znalezieniem silnika do samochodów używanych każdej marki i modelu, zarówno do benzyniaków, jak i do diesla.

silnik do BMW

 

Jak zapobiec stukom w silniku?

Niestety w większości tego typu usterek faktem jest to, że dany silnik jest już dość wyeksploatowany. Czynników, które na to wpływają jest dość wiele, natomiast główną i podstawową zasadą jest to, by na bieżąco pamiętać o wymianie oleju po przebiegach wskazanych w instrukcjach lub katalogu danej marki i modelu.

Czasami, jeżeli nie jeździmy samochodem aż tak wiele, to wykonujemy taki zabieg po roku lub dwóch latach w zależności, jak mówi producent pojazdu. Przy wymianie oleju oczywiście nie można zapomnieć o wymianie filtrów - nie tylko olejowego, ale również powietrza i paliwa (jeśli występuje).

Warto także starać się kupować markowe oleje oraz tankować paliwo na sprawdzonych stacjach. Wtedy na pewno odroczymy lub zmniejszymy całkowicie ryzyko złego smarowania, chłodzenia i uszczelniania silnika, a co za tym idzie - wydłużymy żywotność podzespołów w środku.

olej silnikowy

Może Cię również zainteresować

  • O nas

  • Bezpieczenstwo

  • Pomoc

  • Poradnik kupującego

  • Mapa kategorii

  • Ogłoszenia archiwalne

  • Oferta dla firm

Copyright © 2011-2025 Sprzedajemy.pl Sp. z o.o. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu.

Zarządzaj powiadomieniami
Odblokuj powiadomienia