Wszystko kupisz. Wszystko sprzedasz.
0
Zaloguj się
+ Dodaj ogłoszenie

Dlaczego klimatyzacja samochodowa nie chłodzi? Typowe awarie

Dlaczego klimatyzacja samochodowa nie chłodzi? Typowe awarie

Sprawnie działająca klimatyzacja jest niezwykle ważna dla naszego samochodu. Doceniamy ją zwłaszcza w czasie upałów, ale zaleca się, by korzystać z klimy również zimą. Problem w tym, że ona nie zawsze działa jak należy, a my nieraz nie wiemy, co jest przyczyną owego spadku wydajności. Prześledźmy więc, jakie są najczęstsze usterki układu klimatyzacyjnego.

 

 

Brak czynnika chłodzącego

Czasem klima nie chce działać po prostu dlatego, że... nie ma już czynnika chłodzącego. Tak, ja wiem, mieliśmy się tu zająć awariami, a ten konkretny przypadek to żadna awaria. Ano nie. Ale nie ulega wątpliwości, że jest to jeden z powodów, dla których klimatyzacja nie jest na chodzie, jeśli więc mamy z nią jakieś problemy, to warto zastanowić się, czy przyczyna nie jest właśnie tak błaha i banalna.

Przy normalnej eksploatacji klimy w ciągu roku ubywa około dziesięć do piętnastu procent czynnika chłodzącego. A wraz z jego ubywaniem, pogarsza się sprawność całego układu. To dlatego po czterech czy pięciu latach użytkowania klima będzie już mało wydajna.

W takim wypadku oczywiście, żeby pozbyć się problemów, wystarczy nabicie klimatyzacji. Trzeba więc wybrać się do warsztatu. Sporo z nich ma automaty, które sprawdzają system i uzupełniają, co trzeba.

Nieszczelność

Bywa i tak, że napełnianie klimatyzacji czynnikiem chłodzącym nie przynosi pożądanych efektów, a przynajmniej nie na długo. Winę za taki stan rzeczy może ponosić rozszczelnienie układu klimatyzacyjnego. Najczęściej w grę wchodzi uszkodzenie zaworu rozprężnego lub wężyków – wystarczy tu pęknięcie lub przetarcie, by klimatyzacja przestała działać jak należy. Przy takiej awarii klimatyzacja działa zaraz po nabiciu, ale przestaje chłodzić już w kilka dni lub tygodni potem.

Winę za taki stan rzeczy nieraz ponoszą serwisy – niektóre przed nabiciem klimy nie sprawdzają szczelności układu, co powinno być obowiązkowym punktem. A w jaki sposób sprawdza się szczelność? Zazwyczaj wystarczy napełnić układ azotem do ciśnienia dwudziestu pięciu barów. Większe nieszczelności można wtedy namierzyć... po dźwięku. Te mniejsze lokalizuje się natomiast dzięki barwnikowi, którym napełnia się układ razem z czynnikiem chłodzącym.

 

Zanieczyszczenia

Czasem układ klimatyzacyjny po prostu nie jest wystarczająco czysty, co odbija się na jego pracy. Można poprawić działanie klimy, wymieniając filtr przeciwpyłkowy, który po długim użytkowaniu może być już zapchany brudem i kurzem. By nie dopuścić do takich sytuacji, zaleca się, aby systematycznie wymieniać filtr raz do roku lub po przejechaniu dwudziestu tysięcy kilometrów. Problem w tym, że filtr nie brudzi się równomiernie – jeśli jeździmy po drogach zapylonych, wymiana powinna naturalnie być częstsza.

 

Uszkodzona chłodnica

Jeśli klimatyzacja szwankuje, winny może być zepsuty skraplacz, czyli chłodnica układu klimatyzacyjnego. Ten element charakteryzuje się delikatną budową, a na nieszczęście znajduje się w samochodzie tuż za pasem przednim, gdzie jest narażony na niesprzyjające czynniki, takie jak kurz, błoto, owady, drobne kamyczki, a także korozja. To naturalnie skutkuje tym, że awarie skraplacza nie należą do rzadkości. Koszt nowego oscyluje między 150 a 2000 złotych, zależnie od modelu samochodu.

Parownik

Parownik to wymiennik ciepła – czynnik chłodniczy ulega dzięki niemu rozprężeniu, co powoduje pożądane obniżenie temperatury. Kłopot polega na tym, że parownik przez cały czas ma do czynienia z wilgocią – woda osiada na nim w postaci kropel, które układem odprowadzania są transportowane pod auto. Specyfika warunków, w jakich działa parownik, powoduje, że idealne środowisko dla siebie znajdują tam bakterie i grzyby.

Jeżeli po włączeniu klimatyzacji czujemy w kabinie nieprzyjemny zapach, winę za ten stan rzeczy mogą ponosić właśnie grzyby. Dlatego właśnie parownik, a także kanały wentylacyjne, należy regularnie poddawać czyszczeniu, a w razie potrzeby także odgrzybianiu.

 

Sprężarka

Najpoważniejszą awarią, jaka może dotknąć naszą klimatyzację, jest uszkodzenie sprężarki, bardziej fachowo zwanej kompresorem. To urządzenie jest skomplikowane i złożone z wielu elementów, toteż przyczyną awarii może być właśnie zużycie jakichś części. Często sprężarka ulega też zatarciu, spowodowanemu brakiem oleju w układzie.

Kiedy indziej winę ponoszą zanieczyszczenia, które przedostały się do kompresora. Może się to stać na skutek rozszczelnienia, albo podczas wymiany któregoś z innych elementów. Także zbyt duża ilość czynnika chłodzącego lub oleju może prowadzić do blokowania się sprężarki. Winny może być też skraplacz – jeśli jest mało wydajny, w układzie panuje podwyższona temperatura, co może zaowocować przegrzaniem sprężarki i w konsekwencji spadkiem wydajności całego układu.

Może Cię również zainteresować

  • O nas

  • Bezpieczenstwo

  • Pomoc

  • Poradnik kupującego

  • Mapa kategorii

  • Ogłoszenia archiwalne

  • Oferta dla firm

Copyright © 2011-2025 Sprzedajemy.pl Sp. z o.o. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu.

Zarządzaj powiadomieniami
Odblokuj powiadomienia