Choć marka Daihatsu nie jest tak popularna w Polsce, jak Opel, BMW czy Fiat, to modele tych samochodów również cieszą się dużym zainteresowaniem. Dlatego warto poznać, jaka jest geneza powstania tego przedsiębiorstwa motoryzacyjnego i sprawdzić najchętniej kupowane modele aut.
Historia marki Daihatsu
Mało kto wie o tym, że historia japońskiej marki Daihatsu rozpoczęła się w 1907 roku. W tym czasie powstała firma zajmujące się wytwarzaniem silników, która nazywała się Hatsudoki Seizo. Dopiero w 1951 roku zmieniono jej nazwę na Daihatsu Motor Co. Jednak pierwszy samochód został wyprodukowany… prawie 50 lat od powstania firmy, w 1960 roku – był to model Daihatsu Hijet. Natomiast popularność marka zyskała w 1977 roku, kiedy w sprzedaży pojawił się Daihatsu Charade, który szybko stał się znanym na światowych rynkach samochodem.
Natomiast w 1998 roku Daihatsu zostało przejęte przez największy japoński koncern motoryzacyjny, czyli Toyotę – w tym czasie marka posiadała większość pakietów kontrolnych. Lecz dopiero w 2016 roku 100% udziałów zostało wykupionych przez Toyotę.
A czym się charakteryzują samochody Daihatsu? Niedużymi rozmiarami, minimalizmem oraz niewielką pojemnością silników, dzięki czemu są też jednocześnie ekonomiczne. Natomiast najpopularniejsze modele to Daihatsu Charade, Daihatsu Materia, Daihatsu Terios i Daihatsu Copen.
Daihatsu Charade
Daihatsu Charade, na wybranych rynkach znany jako Cuore, to subkomapktowy samochód osobowy tej marki, którego produkcja trwała w latach 1977-2000, a więc przez 23 lata! Dostępny był w różnych wersjach, m.in. 3- i 5-drzwiowego hatchbacka oraz 4-drzwiowego sedana. Pojawiło się też 5 generacji tego modelu.
To, czym Daihatsu Charade może się pochwalić, to bardzo oszczędne silniki – średnie spalanie w tym pojeździe wynosi 4,4 l. A ze względu na swoje niewielkie rozmiary, jest też „zwinny”, niezwykle łatwo się nim zawraca i co najważniejsze – parkuje.
Często polecane są też używane modele tych aut, ponieważ nie dość, że są niedrogie, to jeszcze tanie w eksploatacji oraz w naprawie. Ponadto cieszą się opinią bezawaryjnych oraz trwałych mechanicznie. To, co może być jednak wadą, to ubogie wyposażenie oraz trudne w zdobyciu na naszym rynku części.
Daihatsu Materia
Daihatsu Materia przede wszystkim zaskakuje wyglądem. To wyjątkowo kanciasty, miejski samochód o nadwoziu minivana, którego produkcja rozpoczęła się w 2006 roku. Dostępny z dwoma silnikami benzynowymi oraz z manualną lub automatyczną skrzynią biegów.
I choć to auto nie zachwyca wyglądem z zewnątrz, dzięki swojej kanciastej konstrukcji zapewnia dużo przestrzeni w środku. Komfortową podróż odbywają nawet pasażerowie znajdujący się na tylnej kanapie, którą dzięki regulacji można dostosować do swoich potrzeb.
W zależności od ustawień kanapy, bagażnik może mieć pojemność od 181 l do 294 l. Natomiast po złożeniu tylnych siedzień wartość ta wzrasta do… 1000 l! Ma się wtedy wrażenie, że kanapa z podłogą tworzy płaską powierzchnię.
A jak wygląda wyposażenie? W Daihatsu Materia znajdują się cztery poduszki powietrzne, elektrycznie sterowane wszystkie szyby oraz lusterka, radio CD/MP3 oraz manualna klimatyzacja.
Daihatsu Terios
Produkowany od 1997 roku Daihatsu Terios to niedużych wymiarów SUV. Początkowo sprzedawany był wyłącznie w Japonii pod nazwą Terios Kid jako miejski mikrovan. Następnie auto dostępne było w Malezji, gdzie sprzedawano je jako Perodua Kembara. Natomiast w 2000 roku bazowy model doczekaj się liftingu, w ramach którego wprowadzono wiele zmian, zarówno we wnętrzu, jak i w mechanice pojazdu.
O wiele bardziej popularna stała się II generacja auta, która na rynku motoryzacyjnym pojawiła się w 2006 roku. Daihatsu Terios II posiadał wersje z napędem na przednią lub na obie osie, a dodatkowo w Japonii można było kupić przedłużony, 7-osobowy model. Bardzo podobną wersję posiada również Toyota – chodzi o crossovera Toyota Rush.
Daihatsu Copen
Dużym zainteresowaniem cieszy się kei car Daihatsu Copen, czyli znajdujący się w japońskim segmencie małych pojazdów roadster. Samochód ten ma zaledwie 3,4 m długości, 1,5 m szerokości oraz 1,2 m wysokości, dodatkowo waży nieco ponad 800 kg. Jest to możliwe m.in. dzięki zastosowaniu lekkiego, aluminiowego dachu. I choć auto to zachwyca swoją estetyką, cena zakupu nowego modelu była zbyt wysoka dla większości europejskich kupujących.