Jak wiemy coraz częściej w samochodach osobowych, zwłaszcza ekskluzywnych, montuje się elementy zawieszenia pneumatycznego. Jest to na pewno zawieszenie, które daje niezwykły komfort podczas jazdy. Poduszki pneumatyczne amortyzują i przechwytują bardzo precyzyjnie wszystkie wibracje oraz wstrząsy, kiedy pojazd jedzie po nierównościach. Z poniższego tekstu dowiesz się wszystkiego na temat zawieszenia pneumatycznego.
• Co to znaczy zawieszenie pneumatyczne?
• Jak trwałe jest zawieszenie pneumatyczne i jak o nie dbać?
• Jakie samochody wybierać?
Zawieszenie pneumatyczne poprzez elektronikę i różnego rodzaju czujniki odczytuje naszą prędkość, a następnie dostosowuje się do niej. Przy wolnej jeździe zwiększa prześwit pojazdu od podłoża, tym samym samochód staje się bardziej miękki. Szybsza jazda wymusza zmniejszenie prześwitu i usztywnienie zawieszenia tak, aby lepiej „brać zakręty”. Tak czy inaczej, można przyznać, że jazda samochodem z takim zawieszeniem to czysta przyjemność bez wstrząsów.
Zwykle zawieszenie pneumatyczne stosowane jest w SUV-ach lub samochodach kombi. Więc chcąc zostać posiadaczem takiego samochodu osobowego, powinniśmy poszukać auta, które będzie miało ten typ zawieszenia zarówno na osi przedniej, jak i tylniej.
Co to znaczy zawieszenie pneumatyczne?
Zawieszenie pneumatyczne dla poprawienia komfortu zastępuje standardowe zawieszenie hydrauliczne, w którym zastosowane są amortyzatory tzw. olejowe, pracujące na bazie ciśnienia oleju w nim zawartego. Natomiast zawieszenie pneumatyczne to elementy poduszkowe wypełniane powietrzem poprzez kompresory. Podczas wjechania na nierówność poduszka powinna być odpowiednio uzupełniona powietrzem tak, aby zamortyzować odczucie wibracji/wstrząsu.
Aby całość działała idealnie potrzebne są podzespoły współpracujące ze sobą. Są to poduszki, przewody powietrzne, wspomniane kompresory, czujniki ciśnienia, zawory regulacyjne, które odpowiadają za to, aby kompresor „wiedział”, czy do poduszki trzeba dopompować powietrza, czy je spuścić. Niezbędny jest również sprawny osuszacz powietrza trafiającego do poduszek.
Jak trwałe jest zawieszenie pneumatyczne i jak o nie dbać?
Wszystkie te elementy są precyzyjne i czułe. Są ze sobą kompatybilne, co wymaga również odpowiedniego serwisowania. No właśnie, serwisowanie i utrzymanie zawieszenia pneumatycznego to przede wszystkim częste wizyty w autoserwisie.
Powinno się nawet przy zmianie opon zlecić sprawdzenie stanu poduszek, przewodów, zaworków, kompresorów oraz czujników w naszym zawieszeniu. Warto również sprawdzić ciśnienie, które jest w obiegu. Wizyty w warsztacie mogą trwać długo, ponieważ, aby dokładnie sprawdzić te elementy, dobry mechanik może potrzebować kilku godzin, co może także zwiększyć koszt serwisowania.
Natomiast, jeśli podczas jazdy odczuwamy, że zawieszenie nie pracuje tak, jak trzeba, wtedy powinniśmy jak najszybciej wybrać się do warsztatu, by sprawdzić ewentualną usterkę. Jeżeli diagnoza wykaże, że gorsza praca zawieszenia była spowodowana zaworkiem, łączeniem przewodu, osuszaczem lub którymś z czujników, to wtedy raczej nie będziemy zaskoczeni kosztami.
Kiedy jednak będzie to kompresor, lub poduszka może się to okazać znacznie droższym wariantem. I Jedno i drugie może się zdarzyć, choć nie musi. Warto po prostu od czasu do czasu czy przy serwisie olejowym lub przełożeniu opon zlecić sprawdzenie wymienionych wyżej elementów.
Pamiętajmy również (ponieważ nie wszystkie mniejsze warsztaty mogą o tym wiedzieć), że w samochodach z takim zawieszeniem, wjeżdżając na podnośnik trzeba zmienić tryb zawieszenia na serwisowany/naprawczy, aby powietrze w poduszkach było dostosowane do tego, że koła nie będą znajdować się na podłożu.
Jakie samochody wybierać?
Pojazdy z zawieszeniem pneumatycznym pojawiają się coraz częściej na naszych drogach. Najwięcej zawieszeń tego typu wypuszcza na rynek Citroen i Peugeot w klasie standard lub wyższej. Słynny Citroen C5 ma bogato wyposażone zawieszenie pneumatyczne i umożliwia bardzo komfortową jazdę.
Następnymi potentatami w tej dziedzinie są niemieckie auta typu Audi, Porsche, Volkswagen czy BMW. Każdy z tych pojazdów daje poczucie bezpieczeństwa i komfortu, jednak cena ich zakupu i serwisowania jednoznacznie wskazuje, że jest to luksus dostępny jedynie osobom zamożnym.