Wszystko kupisz. Wszystko sprzedasz.
0
Zaloguj się
+ Dodaj ogłoszenie

Akcesoria fotograficzne - co kupić oprócz aparatu (cz. I)

Akcesoria fotograficzne - co kupić oprócz aparatu (cz. I)

Rozpoczynając swoją przygodę z fotografią cyfrową ,powinniśmy wiedzieć, że istnieje wiele sprzętów, które znacznie ułatwiają i uatrakcyjniają nam robienie zdjęć. Do najpopularniejszych akcesoriów, wybieranych przez fotografów, zaliczają się lampy błyskowe, battery gripy, statywy, filtry na obiektyw, karty pamięci oraz torby lub plecaki fotograficzne.

 

Lampa błyskowa - jak wybrać najlepszą?

Zdecydowana większość dostępnych na rynku aparatów cyfrowych posiada wbudowaną lampę błyskową. Jednak jest ona przydatna najczęściej jedynie w przypadku fotografowania przy dobrym, zewnętrznym oświetleniu.

Bardziej wymagającym użytkownikom aparatów zdecydowanie polecamy zakup zewnętrznej lampy błyskowej. Przełoży się to na jakość zdjęć oraz na możliwość fotografowania w zróżnicowanych warunkach oświetleniowych. Dobrze dobrana lampa daje możliwość sfotografowania wszystkiego i wszędzie.

Pamiętajmy, że lampy błyskowe, podobnie jak obiektywy, nie są uniwersalne. Decydując się na zakup danego modelu upewnijmy się, że będzie on pasował do naszego aparatu.

Elementem, który łączy lampę z aparatem to tzw. stopka. Kupując lampę musimy upewnić się, że jest ona kompatybilna z aparatem. W przeciwnym razie zestaw taki po prostu nie zadziała.

Akcesoria fotograficzne kupisz w internecie

 

Rodzaje lamp błyskowych

Małe, proste lampy amatorskie

Stosowane są w małych lustrzankach cyfrowych oraz w aparatach kompaktowych. Lampy takie cechują się niewielką wagą. Posiadają wbudowany system zasilania w postaci dwóch baterii – paluszków.

Do największych minusów takich modeli zaliczyć możemy brak możliwości obracania lampy w poziomie - ogranicza to możliwość ustawienia flesza tak, by światło odbijało się np. od ściany pomieszczenia. Innym defektem tych lamp jest to, że mają one niewielką moc, co przekłada się na niezbyt mocny flesz. Zapewnia skuteczne oświetlenie jedynie małych pomieszczeń i przedmiotów znajdujących się w niewielkiej odległości od obiektywu.

Lampy półprofesjonalne
Idealnie nadają się do używania wraz z amatorskimi czy półprofesjonalnymi aparatami cyfrowymi. Największą zaletą takich lamp jest możliwość obracania ich głowicy we wszystkich kierunkach – o 180 stopni w pionie, o 90 stopni oraz w poziomie. Daje to możliwość skierowania błysku w dowolną stronę. Dzięki temu możliwe staje się odbicie lampy zarówno od sufitu, jak i od ściany, a światło które w ten sposób uzyskujemy jest wielowymiarowe i atrakcyjne.

Warto wiedzieć, że niektóre półprofesjonalne lampy dają możliwość dostosowania kąta światła do ogniskowej naszego obiektywu. Dzięki temu oświetlenie wygląda naturalnie podczas używania obiektywu z zoomem.

Lampy profesjonalne
Są to modele wysokiej klasy, charakteryzujące się możliwością sterowania poszczególnymi grupami zewnętrznych lamp błyskowych, dzięki czemu istnieje możliwość optymalnego dostosowania oświetlenia do potrzeb poszczególnych zdjęć. Główną i jedyną wadą takich lamp jest jednak wysoka cena jaką posiadają, przez co mogą sobie na nie pozwolić jedynie osoby, dla których fotografia jest czymś więcej niż hobby.

Lampy pierścieniowe
Są to tzw. lampy do zadań specjalnych. Składają się z dwóch lub czterech fleszy ułożonych pierścieniowo, które mocuje się naokoło obiektywu aparatu. Lampy takie dają bezcieniowe oświetlenie małych przedmiotów, przez co często stosuje się je wraz z obiektywami służącymi do fotografii makro. Atrakcyjne efekty dają też podczas robienia zdjęć portretowych.

Wyposażenie dodatkowe lamp błyskowych

Softboxy (dyfuzory) służą zwiększeniu możliwości wykorzystania danej lampy błyskowej. Podstawowe światło jakie daje większość lamp jest bardzo ostre i nadaje się jedynie do niektórych fotografii. Flesz może zostać odbity od sufitu lub ściany. Możemy użyć też nakładkę zmiękczającą światło. Dokonując zakupu zwróćmy uwagę, aby pasowała ona na naszą lampę (softboxy różnią się bowiem wielkościami). Do wyboru mamy tu dyfuzory białe lub kolorowe, dzięki czemu możemy uzyskać np. cieplejsze lub chłodniejsze barwy fotografii.

Kabel synchronizacyjny jest kolejnym dodatkowym elementem, który cieszy się dużą popularnością wśród fotografów. Umożliwia on umieszczenie lampy w pewnej odległości od aparatu. Jest to przedłużacz, dzięki któremu możemy połączyć lampę ze stopką.

 

Battery Grip - jaki wybrać zasobnik na baterie?

Czyli zasobnik na baterie. Dzięki niemu możliwe jest zapewnienie dodatkowej mocy naszemu aparatowi lub lampie błyskowej. Przydaje się on wszędzie tam, gdzie niezbędna jest długotrwała, intensywna praca oraz podczas dalekich wypraw w miejsca bez elektryczności, gdzie niemożliwe jest naładowanie akumulatorów. Battery grip potrafi wielokrotnie przedłużyć czas działania naszego sprzętu, zapewniając nam komfort pracy.

Zasobnik stanowi magazynek zasilany na dwa sposoby. Pierwszym jest wykorzystanie dedykowanych specjalnych akumulatorków. Drugi natomiast wymaga stosowania tradycyjnych baterii lub akumulatorków AA (tradycyjnych „dużych” paluszków). Oba modele posiadają swoich amatorów. Zasilanie na tradycyjne baterie umożliwia nam przedłużenie działania sprzętu w skrajnie awaryjnych sytuacjach, gdzie nie mamy dostępu do energii elektrycznej, a jedynie do baterii.

Urządzenie to posiada też często dodatkowe funkcje. Do najczęściej występujących zaliczyć możemy pionowy spust migawki, który ułatwia nam fotografowanie w pozycji pionowej, przycisk wyboru punktu AF, dzięki któremu możliwa jest zmiana punktu ostrzenia bez zmiany położenia aparatu, przełącznik wyboru trybów, pamięć ekspozycji oraz gwint umożliwiający bezpośrednie mocowanie statywu do zasobnika.

Battery grip marki Canon znajdziesz na aukcji internetowej

 

Statyw do zadań specjalnych

Jest to element, który bywa przydatny zarówno dla amatorów jak i fotografów profesjonalnych.  Zanim zdecydujesz się na zakup statywu powinieneś zastanowić się do czego będzie najczęściej wykorzystywany? Czy będzie zabierany na wycieczki plenerowe, czy raczej będzie stanowił element wyposażenia studia fotograficznego? Musimy pamiętać, że wielkość statywu stanowi tu kluczową rolę, przekłada się bowiem na mobilność i możliwość wykorzystywania w różnych sytuacjach.

Decydując się na zakup statywu, musimy dobrać go odpowiednio do gabarytów i wagi naszego aparatu wraz z obiektywem.

 

Rodzaje statywów

Statywy stołowe
Wykonane są najczęściej z metalu. Są to najprostsze i najmniejsze modele. Nadają się jedynie do małych aparatów kompaktowych oraz takich też lustrzanek z lekkimi obiektywami. Umieszczane są najczęściej na blatach, półkach czy stołach. Nie nadają się do ustawiania na ziemi lub kamieniach.

Największym plusem takich statywów jest ich niewielka waga oraz małe wymiary po złożeniu (maksymalnie 30 cm długości), dzięki czemu mogą one zmieścić się np. w naszym plecaku turystycznym.

Statywy półprofesjonalne
Wykonane ze stali, aluminium lub włókiem węglowych. Zaletą takich statywów jest ich duża uniwersalność - są na tyle stabilne, by utrzymać duże, masywne aparaty profesjonalne, ale też wykorzystywane są często do małych aparatów kompaktowych.

Statywy takie mają teleskopową konstrukcje, która umożliwia ich złożenie do małych wymiarów (około 50 cm). Taki obiektyw z łatwością możemy przypiąć np. do plecaka.

Materiały wykorzystane do produkcji takich statywów zapewniają ich niską wagę (najczęściej nie przekracza ona 1,5 kg, standardem są statywy ważące 1 kg), co dodatkowo przekłada się na ich dużą mobilność.

Statywy półprofesjonalne zapewniają możliwość regulowania kąta umieszczonego aparatu, często posiadają też poziomicę, ułatwiającą odpowiednie ustawienie głowicy.

Statywy profesjonalne
Dedykowane są do masywnych aparatów fotograficznych z ciężkimi obiektywami oraz do aparatów średnio i wielkoformatowych. Wykorzystywane są najczęściej w studiach oraz podczas profesjonalnych sesji plenerowych. Modele takie są najczęściej ciężkie oraz mają duże wymiary po złożeniu. Posiadają korbkę, która umożliwia łatwe ustawianie odpowiedniej wysokości obiektywu.

Statywy takie wybierane są jedynie przez osoby, które w pełni wykorzystają możliwości jakie one dają - mogą bowiem udźwignąć nawet do 20 kg sprzętu fotograficznego. Nie ma większego sensu kupowanie modelu profesjonalnego, gdy posiadamy jedynie małą, lekką lustrzankę cyfrową. Zdecydowanie wystarczy nam wówczas statyw półprofesjonalny, który będziemy mogli zabierać np. na piesze wycieczki.

Może Cię również zainteresować

  • O nas

  • Bezpieczenstwo

  • Pomoc

  • Poradnik kupującego

  • Mapa kategorii

  • Ogłoszenia archiwalne

  • Oferta dla firm

Copyright © 2011-2025 Sprzedajemy.pl Sp. z o.o. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu.

Zarządzaj powiadomieniami
Odblokuj powiadomienia