-
Oferta od
osoby prywatnej
-
Stan
używane
-
Rok wydania
1985
-
Okładka
miękka
Podniszczona okladka oraz przybrudzone strony.
BARWA POLSKIM
W LOTNICTWIE
Andrzej Glass, Krzysztof Cieślak
Samoloty i szybowce do 1939 roku
Samoloty:
1
C
Pionierskie
Amatorskie
RWD
PZL
Bartel
i Lublin
PWS i LWS
Licencyjne
■ Szybowce
SP-AFA
SP-AFP
SP-AHI
02
SPOPZN
WYDAWNICTWA KOMUNIKACJI ŁĄCZNOSCI
W TEJ SERII Niniejsza broszura rozpoczyna nową serię. W kolorze zostaną zaprezentowane polskie samoloty cywilne i wojskowe, śmigłowce, szybowce i balony oraz odznaki i odznaki używane w lotnictwie. Planujemy wydawać kilka tomów rocznie, aw najbliższym czasie będą to: „Samoloty 1919-1930”. zagranicznej konstrukcji 1918-1939" Samoloty II wojny światowej Seria ta powstaje we współpracy z czasopismami "Skrzydlat Polska" i Techniką Lotniczą i Astronautyczną, a także z Klubem „Amatorzy Historii Polskiej Techniki Lotniczej działający przy Muzeum Techniki w Warszawie SAMOLOTY I SZYBOWCE Z LAT 1896-1939 Wybrano tu najważniejsze konstrukcje pierwszych 40-lecia ze słyszalnej 90-letniej historii polskich skrzydeł. Pierwszym był szybowiec: Lotnia zbudowany przez Czesława Tańskiego w 1896 roku, w którym Oto Lilienthal wykonał swoje pierwsze pionierskie loty. W pionierskim manodzie, czyli przed I wojną światową, samoloty budowali Polacy nie tylko w kraju, ale i za granicą. Budowano je na zagranicznych licencjach, wzorując się na zagranicznych wzorach obok oryginalnych polskich. Wczesne samoloty sportowe powstawały w Polsce w latach 1925-1928 jako konstrukcje amatorskie. Wśród nich wyróżniał się miniaturowy samonośny dwupłatowiec D-1, Cykacz (Ticker), az późniejszych konstrukcji motoszybowiec Smyk (Urchin) z chowanym podwoziem, systemem zastosowanym w brytyjskim odrzutowcu Ghat. Sukcesy sportowe przynosiły tylko samoloty RWD. Dwa z nich RWD-2 i RWD-4 odbywały rajdy sportowe po Europie w latach 1929-1930. Na RWD-6 F Żwirko i S. Wigura zwyciężyli w Międzynarodowych Samolotach Turystycznych Zawody w 1932 i u. Bajan i G. Pokrzywka powtórzyli zwycięstwo na RWD-9 w 1934 roku. Samoloty te były jednymi z najlepszych samolotów krótkiego startu, obecnie nazywanymi STOL. S. Skarzyński w 1933 roku przeleciał przez południowy Atlantyk na samolocie RWD-5 bis, który ważył nie więcej niż 500 kg. Na żywo sto sześćdziesiąt samolotów szkolenia podstawowego RWD-8 służyło w aeroklubach, jednostkach sił powietrznych i wojskowych szkołach latania. Ponad 100 samolotów RWD-13 służyło w lotach turystycznych. Samoloty wojskowe były produkowane przez zakłady PZL Samoloty Fignter z podobnymi skrzydłami konstruowane przez Z. Puławskiego były bardzo znane. Latając na PZL P-6 B. Orliński wygrał Narodowe Zawody Lotnicze w Cleveland w USA w 1930 roku. PZL P.11 walczył z wrogiem w obronie Polski ir. Wrzesień 1939 i PZL P-24 były używane w Rumunii, Bułgarii, Grecji i Turcji.
Karton 95