-
Oferta od
firmy
-
Stan
nowe
Almanach antropologiczny V. Szkoła / Pismo
red. Tarzycjusz Buliński, Marta Rakoczy
Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
Warszawa 2015
ISBN: 978-83-235-1998-0
liczba stron: 388
oprawa miękka
UWAGA: KSIĄŻKA NOWA, ALE MA LAT TYLE ILE MA, WIĘC DA SIĘ NA NIEJ ZAUWAŻYĆ NIEWIELKIE ZARYSOWANIA I PRZETARCIA NA OKŁADCE
.
Spis treści
.
Tarzycjusz Buliński, Marta Rakoczy, Antropologia szkoły: tradycje, postulaty, inspiracje
I. Z historii i teorii problemu
David R. Olson, Piśmienność, polityka piśmienności, szkoła, tłum. Aleksandra Brylska, Iwo Hryniewicz
Shirley B. Heath, Bez bajki na dobranoc: umiejętności narracyjne w domu i w szkole, tłum. Karolina Kuberska
Maurice E.E Bloch, Wykorzystywanie szkoły i piśmienności w społeczności Zafimaniry, tłum. Karolina Kuberska
Silvia Lopes da Silva Macedo, Strategie i polityki szkół tubylczych: Indianie Wayâpi i ich relacje społeczno-polityczne ze szkolą (Brazylia i Gujana Francuska), tłum. Karolina Kuberska
II. Rozpoznania Szkoła/pismo
Tarzycjusz Buliński, Badania edukacji formalnej wśród Indian Amazonii: w stronę antropologii szkoły
Marta Rakoczy, Pismo — szkolne praktyki wcielania
Grzegorz Godlewski, Od „umowy tekstowej” ku antytekstowej communitas. Przyczynek do antropologii szkoły
III. Analizy i interpretacje. Antropologie praktyk szkolnych
Katarzyna Bylów-Antkowiak, Droga umysłu we współczesnym szkolnictwie tybetańskim na uchodźstwie
Anna Przytomska, Szamani a szkoła. Przeobrażenia modelu szkoły państwowej w kontekście kosmowizji współczesnych Indian Kiczua
Daniel Pluta, Między instytucjonalizmem a codziennością. Uwagi o znaczeniu relacji w codzienności meksykańskiej szkoły średniej
Kamil Pietrowiak, Dom, szkoła, getto. Ośrodek szkolno-wychowawczy dla niewidomych w pamięci absolwentów
Katarzyna Kalinowska, Konteksty interakcji szkolnych. Strategie komunikacyjne młodzieży gimnazjalnej
Agnieszka Leśny, Centrum Nauki Kopernik — interaktywny plac zabaw pozaszkolna instytucja edukacyjna?
Agnieszka Karpowicz, Przedmurze nowoczesności: między performancem a (hiper) tekstem. Podręczniki do nauki historii dla klas IV—VI szkoły podstawowej w perspektywie komunikacyjnej
Nicole Dołowy-Rybińska, Nauczanie języków mniejszościowych. Czy szkoły mogą ocalić zagrożone języki?
IV. Omówienia i recenzje
Mana Rakoczy, Szkoła na świecie — wokół globalizacji i lokalności (Local Meanings, Global Schooling. Anthropoloo and World Culture Theow, red. Kathryn M. Anderson-Levitt)
Aleksandra Wierucka, Edukacja formalna wśród Huaorani (Laura Rival: Hijos del Sol, padres del jaguar; Fonnal Schooling and the Production of Modern Citizens in the EcuadorianAmazon; Trekking through Histony. The Huaorani ofAmazonian Ecuador)
Mana Kluszczyńska, Szkoła na stoku Kilimandżaro (Amy Stambach, Lessonsfrom Mount Kilimanjaro: Schooling, Community, and Gender in East Africa)
Agnieszka Dłuska-Paczek, Matematyka w szkole i na ulicy (Terezinha Carraher, David Carraher, Analńcia Schliemann, En la Vida diez, en la escuela cero)
Weronika Parfianowicz-Vertun, Alicja czy Pippi? Dziecko w uniwersum praktyk językowych (Słowo na terytorium sztuki dziecka, red. Grzegorz Leszczyński; 19. Biennale Sztuki dla Dziecka: słowo na terytorium sztuki dla dziecka, oprac. Agnieszka Krajewska)
Atena Kotowicz, Przestrzenie szkoły (Aleksander Nalaskowski, Przestrzenie i miejsca szkoły).
Weronika Parfianowicz-Vertun, Estetyczny alfabet. Dyskusje wokół projektów Nasz Elementarz i Pierwsza Książka Mojego Dziecka
Iwo Hryniewicz, Agnieszka Stecko, Sprawozdanie z konferencji Edukacja w perspektywie antropologicznej (15—16 maja 2013 roku)
.
Noty o autorach i tłumaczach