-
Oferta od
firmy
-
Stan
nowe
-
Tematyka
literaturoznawstwo
Zmysł formy. Sytuacje, przypadki, interpretacje polskiej poezji XX wieku
Joanna Grądziel-Wójcik
TAiWPN UNIVERSITAS
Kraków 2016
ISBN: 978-83-242-3039-6
liczba stron: 266
oprawa miękka ze skrzydełkami
Wstęp, czyli od „zmysłu formy” do form zmysłowości w poezji
I. „Wypaść z równowagi”. O „chodzonych” wierszach Kazimierza Wierzyńskiego
1. Homo movens, czyli poezja w ruchu
2. „Wiersze chodzone”
II. „Jesteśmy czuli”. Polisensoryczność jako strategia poetycka polskich futurystów
1. „Zakażeni maszyną”, czyli gorączka cywilizacji
2. „Ciała Szukając”, czyli liryczne sytuacje percepcyjne
III. Prospekty i ścieżki awangardy. Przypadek Tadeusza Peipera
IV. Erotyzm jedzenia, czyli o smakach (nie tylko) awangardowych
1. Wiśnie awangardzistów
2. Jabłko Miłosza .
V. „Zmysł formy”. Szymborska i Miłosz .
1. Źródła wiersza
2. Polisensoryczność wyobraźni, pamięci i wizji .
3. „Zmysł formy”
4 walka z wierszem”
VI. „Blok, ja w nim”. Doświadczenie architektury a rewolucja formy w późnej poezji Mirona Białoszewskiego
1. Blok zdobywa katedrę
2. „Blok, ja w nim”, czyli doświadczenie wieżowca 3. Rewolucja zmysłów, czyli poetyckie mapowanie
4. Od „leżeń" do „wierszowców”, czyli jak pomieścić blok w wierszu .
VII. Postscriptum, czyli „święte życie” na Lizbońskiej
1. „Biblisko”
2. Widok z okna
3. „Czyhanie na świt”
VIII. Architektura i duch wolności. Wokół cyklu Kątem u siebie Stanisława Barańczaka .
IX. Gdzie się zbudziłem, czyli poranek w bloku według Stanisława Barańczaka
X. Poznań w poezji Bogusławy Latawiec — między „tym miastem” a „prywatną ciemnią”
1. Gdy poezja jest ziemią
2. „To miasto „moje miasto
XI. Kose oczy poezji. Brzegi i mosty Juliana Kornhausera
Bibliografia
Nota bibliograficzna
Abstract
Indeks nazwisk