-
Oferta od
firmy
-
Stan
nowe
-
Tematyka
pedagogika, resocjalizacja
Zawodowe kompetencje nauczycielskie w perspektywie biograficznej
Barbara Kutrowska
Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej
Wrocław 2016
ISBN: 978-83-65408-11-2
liczba stron: 220
oprawa miękka
.
Spis treści
.
Wprowadzenie
Część I
Kompetencje nauczycieli jako kategoria pojęciowa współczesnej pedeutologii
Rozdział I
Teoretyczne aspekty kompetencji nauczycielskich
1.1. Społeczno-kulturowy kontekst nabywania kompetencji nauczycielskich
1.2. Szkolnictwo polskie po okresie wielkiej zmiany
1.3. Nauczyciel w zmieniającej się rzeczywistości edukacyjnej
1.4. Doskonalenie nauczycieli w świetle potrzeb i możliwości szkoły
1.5. Założenia nabywania i doskonalenia kompetencji nauczycielskich
Rozdział II
Koncepcje nabywania kompetencji nauczycielskich
2.1. Humanistyczny model nabywania kompetencji nauczycielskich
2.2. Emancypacja poprzez edukację nauczycielską
2.3. Refleksyjna praktyka w kształceniu nauczycieli
2.4. Kompetencje pragmatyczne nauczycieli
2.5. Kompetencje wynikające z etyki zawodowej
Rozdział III
Nowe spojrzenie na rolę nauczyciela
3.1. W poszukiwaniu profesjonalnych wizji zawodu nauczyciela
3.2. Praktyka w kształceniu nauczycieli wspomagająca profesjonalizm w pracy pedagogicznej
3.3. Nauczycielska samodzielność w sytuacjach nauczania
3.4. Współczesne spojrzenie na rolę zawodową nauczyciela
Część II
Profesjonalizm, kompetencje, rola nauczyciela jako przedmiot badań nauk społecznych
Rozdział IV
Badania pedeutologiczne w kontekście zmiany społecznej
4.1. Zmiany w badaniach społecznych
4.2. Zmiana społeczna i jej znaczenie dla badań pedagogicznych
4.3. Zmiana społeczna i jej znaczenie dla badań nauczycieli
Rozdział V
Proces badawczy – założenia i realizacja
5.1. Paradygmat interpretatywny i krytyczny
5.2. W poszukiwaniu strategii badawczej
5.3. Teoria ugruntowana jako praktyka badania jakościowego
5.4. Cel i problematyka badawcza
5.5. Postępowanie badawcze
5.5.1. Dobór uczestników badań
5.5.2. Metody i techniki badawcze
5.6. Organizacja i teren badań
Część III
„Sami o sobie” nauczyciele w świetle przeprowadzonych badań
Rozdział VI
Droga do zawodu w narracjach nauczycieli
6.1. Dlaczego ten zawód?
6.2. Tradycja rodzinna – świadomy wybór czy determinizm sytuacyjny (?)
6.3. Powołanie – między dziecięcym marzeniem a „dorosłą rzeczywistością”
6.4. Autorytet – motywacje pozytywne i negatywne
6.5. Między przypadkiem a koniecznością – różne drogi do zawodu
Rozdział VII
Nabywanie kompetencji zawodowych w świetle badań własnych
7.1. Podstawy metodologiczne kompetencji zawodowych nauczycieli
7.2. System edukacji a system kształcenia nauczycieli
7.3. Nauczyciele w procesie doskonalenia zawodowego
7.4. Nauczyciele o swoich kompetencjach zawodowych
.
Zamiast zakończenia – Samowiedza nauczycieli w świetle badań nad profesjonalizmem, kompetencjami i rolą
Wykaz aktów prawnych
.
Bibliografia
.
Załączniki
Ankieta do nauczycieli
Ankieta do dyrektorów szkół
Spis tabel
Spis rysunków
Spis wykresów