-
Oferta od
firmy
-
Stan
nowe
-
Tematyka
sztuka, kultura i etnologia
Unio Mystica. Średniowieczne malowidła nad emporą dawnego kościoła cysterek w Chełmnie
Ewa Herniczek
Zakład Wydawniczy Nomos
Kraków 2009
ISBN: 978-83-60490-96-9
liczba stron: 330
oprawa miękka
.
Spis treści
.
Wstęp
I. Historia dawnego kościoła i klasztoru cysterek w Chełmnie
1.Historia i dzieje klasztoru
2.Malowidła fryzu nad emporą zakonną dawnego kościoła cysterek w Chełmnie – stan badań
II. Per signa ad signata – klasztory, obrazy, ich miejsce i rola za klauzurą
1.Cura mulierum w I. Połowie XIIIw.
2.Rola przedstawień obrazowych w kształtowaniu duchowości środowisk zakonnych
III. Systemy ilustrowania tekstu Pieśni nad pieśniami i jego komentarzy
1.Ilustracja inicjałów, incipitów i komentarzy do Pieśni nad pieśniami
1.1.Tekst
1.2.Obraz
2.Ilustracje tekstu Pieśni nad pieśniami w Biblii Moralizowanej
2.1.Początek formowania się cyklu przedstawień obrazującego „historię oblubieńców” według tekstu księgi
2.2.Pieśń nad pieśniami w Biblii Moralizowanej. Wnioski
3.Malowidła w tzw. Kaplicy biskupiej w klasztorze benedyktynek w Goss
4. Przedstawienia „historii oblubieńców” w kodeksie Rothschild Canticles
5. XV-wieczna edycja Pieśni nad pieśniami
IV. Przedstawienia fryzu nad emporą zakonną w dawnym kosciele cysterek w Chełmnie
1.Sceny cyklu dziejów oblubieńców
1.1.Identyfikacja tematów przedstawień
1.2.Interpretacja treści programu
2.Sceny cyklu pasyjnego i ich kontekst artystyczny
3.Wzajemna relacja obu cyklów przedstawień
V.Miejsce cyklu chełmińskiego na tle współczesnych mu dzieł malarskich z obszarów Nadrenii, Niderlandów, Anglii i Francji
1.Charakterystyczne szczegóły ikonograficzne
2.Związki klasztoru chełmińskiego z zakonem krzyżackim
3.Znajomość współczesnych prądów mistycznych w miejscowym środowisku zakonnym
.
Podsumowanie
.
Bibliografia
Aneks