-
Oferta od
osoby prywatnej
-
Stan
używane
Tryktrak backgammon gra planszowa magnetyczna
Tryktrak (ang. backgammon) – gra planszowa dla dwóch graczy. Każdy z graczy dysponuje 15 pionami w odrębnych kolorach, które przesuwa po planszy, składającej się z 24 pól (trójkątów), nazywanych liniami, zgodnie z liczbą oczek wyrzuconych na dwóch kostkach. Celem gry jest zdjęcie wszystkich swoich pionów z planszy. Wygrywa gracz, który uczyni to pierwszy.
Zasady gry
Gracz posługujący się pionkami czarnymi porusza się po polach oznaczonych na rysunku od liczby 1 do 24. Gracz posiadający piony czerwone porusza się w przeciwnym kierunku - od 24 do 1. Po rzucie może poruszyć swe dwa pionki o liczby wskazane na kostkach (lub jednym pionem dwa razy). Piony można przesuwać wyłącznie na pola, na których nie znajdują się co najmniej dwa piony przeciwnika. Wyjątkowym rzutem jest tak zwany "dubel" (ta sama liczba oczek na obu kostkach), który daje łącznie cztery ruchy o wskazaną liczbę oczek.
W pierwszej fazie gracz musi doprowadzić wszystkie swe pionki do "domu". Dla gracza z czarnymi pionkami są to pola oznaczone numerami 19-24. Dopiero wtedy może zdejmować pionki z planszy. Odbywa się to poprzez wyrzucenie kostką ilości oczek potrzebnej pionkowi do opuszczenia planszy. Jeżeli gracz wyrzuci 6, a nie posiada pionków na szóstym polu (licząc od krawędzi planszy), to może zdjąć pion z kolejnego pola.
W czasie gry można zbijać. Zbicie polega na umieszczeniu swego pionka na polu, na którym znajduje się pojedynczy pionek przeciwnika (tzw. "blotka"). Po biciu pionek zbity jest odkładany na bandę i przeciwnik nie może kontynuować gry, dopóki jego pionek najpierw nie wróci na planszę. By pionek wrócił na planszę trzeba rzucić kostką i rozpocząć grę tym pionkiem tak, jak gdyby znajdował się on na polu zerowym.
Linia znajdująca się na planszy nosi nazwę banda a miejsce do którego gracz musi włożyć piony: dwór.
Podstawowa strategia
W grze podstawową umiejętnością jest takie poruszanie pionkami, aby nigdy nie pozostawały samotne (samotne piony przeciwnik może zbijać).
Gracz stara się zablokować jak najwięcej pól w swym "domu", a następnie zbić pion przeciwnika - wtedy graczowi trudno będzie odzyskać pion (w najlepszej sytuacji można zablokować cały dom - wtedy przeciwnik musi czekać aż gracz zacznie opuszczać planszę).
Gracze starają się wprowadzić wszystkie swoje pionki do własnego domu, a następnie zdjąć je z planszy. Gracz, który dokona tego jako pierwszy, zostaje zwycięzcą.
Liczba oczek na kościach pokazuje liczbę pól, o jakie można przemieścić piony. Piony przesuwa się zawsze w kierunku własnego domu - gracz czerwony według ruchu wskazówek zegara, gracz biały
w stronę przeciwną. Gracz przesuwa piony zawsze o pełną liczbę pól według wskazań poszczególnych kości. Gracz może zignorować kość tylko wtedy, gdy nie ma możliwości wykonania odpowiedniego ruchu.
Gdy gracz zgromadzi wszystkie 15 pionków we własnym domu, może rozpocząć wyprowadzanie ich
z planszy. Wcześniej nie jest to możliwe. Wyprowadzanie polega na zdejmowaniu pionków z planszy, za pomocą pasujących wyników rzutu kośćmi.
Świetnie nadaje się w daleką podróż. Plansza i pionki połączone są magnesem, który powoduje że nie rozsypują się one podczas jazdy.
Magnetyczna plansza w etui
Pionki nie spadają z planszy - maja magnesy
15x15 cm wymiary planszy
Zawartość:
plansza do gry
30 pionków
5 kostek
Liczba graczy: 2
Wiek graczy: od 8 lat
Czas gry: 30 min.
wysyłka po wpłacie na konto koszt 15zł paczkomatem 18zł pocztą