-
Oferta od
firmy
-
Stan
nowe
-
Tematyka
sztuka, kultura i etnologia
Tożsamość kulturowa, religijność i edukacja religijna postrzegana z perspektywy społeczności szkół z polskim językiem nauczania
Ewa Ogrodzka-Mazur, Urszula Klajmon-Lech, Aniela Różańska
Wydawnictwo Adam Marszałek
Toruń 2014
ISBN: 978-83-7780-910-5
liczba stron: 222
oprawa miękka
.
Spis treści
.
Tadeusz Lewowicki
Przedmowa
Ewa Ogrodzka-Mazur
Wprowadzenie
Ewa Ogrodzka-Mazur
Tożsamość kulturowa dzieci, rodziców i nauczycieli — między etnicznością a integracją
Wstęp: Kim jestem? Kim jesteśmy? — dylematy konstruowania tożsamości człowieka we współczesnym świecie
1.1. Tożsamość, tożsamość kulturowa, tożsamość międzykulturowa — ujęcia definicyjne
1.1.1. Tożsamość
1.1.2. Tożsamość kulturowa
1.1.3. Tożsamość międzykulturowa
1.2. Tożsamość europejska w kontekście współczesnych migracji
1.3. Tożsamość i edukacja
1.4. Zachowania tożsamościowe społeczności szkół z polskim językiem nauczania — wyniki badań
1.4.1. Poczucie tożsamości i identyfikacje narodowe
1.4.2. Strategie kulturalizacyjne
Konkluzje
Aniela Różańska
Tożsamość religijna dzieci uczących się w szkołach z polskim językiem nauczania
Wstęp
2.1. Religia, religijność, tożsamość religijna — rozróżnienia definicyjne
2.1.1. Religia
2.1.2. Religijność
2.1.3. Tożsamość religijna
2.2. Edukacja religijna a kształtowanie tożsamości religijnej
2.3. Krajobraz religijny i wyznaniowy w Polsce
2.4. Emigracja, wielokulturowość a przemiany religijności młodzieży
2.5. Religijność społeczeństwa austriackiego i edukacja religijna w Austrii
2.6. Religijność społeczeństwa francuskiego
2.7. Religijność społeczeństwa czeskiego i edukacja religijna w Republice Czeskiej
2.8. Religia na pograniczu polsko-czeskim — na Zaolziu
2.9. Komponenty tożsamości religijnej uczniów — wyniki badań
2.9.1. Tożsamość wyznaniowa
2.9.2. Poczucie religijności
2.9.3. Rozmowy dotyczące problematyki wiary
2.9.4. Praktyczny wymiar tożsamości religijnej
2.9.5. Otwarta tożsamość religijna — uwarunkowania i możliwości jej kształtowania
2.9.6. Edukacja religijna miejscem kształtowania otwartej tożsamości?
Konkluzje
Urszula Klajmon-Lech
Edukacja religijna uczniów ze szkół z polskim językiem nauczani
Wstęp. Edukacja religijna wobec przemian społeczno-kulturowych
3.1. Modele nauczania religijnego
3.2. Idea edukacji religijnej a wyzwania edukacji międzykulturowej
3.3. Edukacja religijna wobec potrzeb i oczekiwań Polaków mieszkających za granicą
3.4. Wychowanie w rodzinie podstawą formacji religijnej
3.5. Szkolna katecheza
3.6. Duszpasterstwo jako forma edukacji religijnej
3.6.1. Działalność Kościoła Polskiego w Wiedniu
3.6.2. Działalność Parafii pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Paryżu
3.6.3. Polska Rzymskokatolicka Parafia w Pradze
3.6.4. Parafia Boskiego Serca Pana w Czeskim Cieszynie
3.6.5. Ewangelicka Parafia Apostołów Piotra i Pawła na Niwach w Czeskim Cieszynie
3.7. Zaangażowanie w życie wspólnotowe parafii
.
Konkluzje
Bibliografia
Summary
Wykaz publikacji w serii „Edukacja Międzykulturowa”
Nota o autorach