Wszystko kupisz. Wszystko sprzedasz.
0
Zaloguj się
+ Dodaj ogłoszenie

Tożsamość i zmiana. Epistemologia i rozwojowe profile w eduk

1 / 1
Obserwuj
  • Oferta od firmy
  • Stan nowe
  • Tematyka pedagogika, resocjalizacja
Tożsamość i zmiana. Epistemologia i rozwojowe profile w edukacji. Pytanie o „ja” jako problem etyczny i pedagogiczny Lech Witkowski Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Wrocław 2017 ISBN: 978-83-62302-18-5 Liczba stron: 301 Oprawa miękka . Opis wydawcy . Książka profesora Lecha Witkowskiego Tożsamość i zmiana. Epistemologia i rozwojowe profile w edukacji jest dziełem o wielkim, jeśli nie przełomowym znaczeniu dla rozwoju teoretyczności i samoświadomości teoretycznej polskiej pedagogiki i filozofii wychowania. Obecne, drugie jej wydanie jest dociekliwie i szczegółowo poprawione przez Autora i opatrzone licznymi dopełnieniami, komentarzami w przypisach oraz w nowym obszernym wprowadzeniu. Książka ta, po raz pierwszy wydana w 1988 roku w Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu (z innym podtytułem: „Wstęp do epistemologicznej analizy kontekstów edukacyjnych”) była podstawą przewodu habilitacyjnego z filozofii przeprowadzonego na Wydziale Nauk Społecznych UAM w Poznaniu, zakończonego pomyślnie 18 czerwca 1990 roku. Tuż po ukazaniu się tej książki ukazała się w tym samym wydawnictwie następna książka Lecha Witkowskiego Rozwój i tożsamość w cyklu życia. Studium koncepcji Erika H. Eriksona (Toruń 1989, Wydawnictwo UMK, s. 294). Obydwie te monografie dopełniały się, aczkolwiek tylko ta druga doczekała się kilku wznowień ze względu na popularność koncepcji Erika Eriksona i jej interpretację w ujęciu Lecha Witkowskiego w nauczaniu akademickim. Tymczasem to właśnie wznawiana obecnie książka Tożsamość i zmiana ma szczególnie wielkie znaczenie dla rozwoju teorii pedagogicznej, choć nadal należy obydwie te rozprawy studiować łącznie. Dlaczego są tak ważne i co je łączy? Fragment przedmowy (Zbigniew Kwieciński) . Spis treści . PODZIĘKOWANIA PRZEDMOWA (Zbigniew Kwieciński) „WYBUCHOWA HIPOTEZA” LECHA WITKOWSKIEGO WPROWADZENIE DO NOWEGO WYDANIA . WSTĘP Rozdział I PROBLEM „RADYKALNEJ ZMIANY” W NAUCE (EPISTEMOLOGIA A STATUS POZNAWCZY NAUK O EDUKACJI) WSTĘP 1.1. ŹRÓDŁA NAUKOWEGO WYZWANIA DO ZMIANY 1.1.1. Rodzaje kryzysu 1.1.2. Postulat radykalności zmiany 1.1.3. Dwoistość cięcia 1.2. EPISTEMOLOGICZNY OBRAZ NAUKI A ETOS BADAŃ 1.2.1. Spór o próg dojrzałości 1.2.2. Dwa pęknięcia interesów 1.3. SOCJOLOGICZNY WYMIAR „PARADYGMATU” W NAUCE 1.3.1. Typy zaangażowania 1.3.2. Spór o matrycę wiedzy 1.3.3. Kwestia racjonalności 1.3.4. Postęp przez przykład 1.4. DYLEMATY TOŻSAMOŚCI BADAWCZEJ NAUK O EDUKACJI 1.4.1. Dylemat koniecznej i niemożliwej zmiany 1.4.2. O (nad)wrażliwości semantycznej 1.4.3. (S)przeciw oficjalnej wykładni 1.4.4. Stosunek do historii jako projekt przyszłości 1.4.5. Perspektywy zmiany Rozdział II SPÓR O EDUKACJĘ JAKO SPÓR O ZMIANĘ SPOŁECZNĄ (EPISTEMOLOGICZNE KONTEKSTY ZMIANY) WSTĘP 2.1. MIĘDZY POTRZEBĄ KONSERWOWANIA I POTRZEBĄ ZMIANY 2.1.1. Bariery uczestnictwa 2.1.2. Czas alternatywy 2.2. PROBLEM OBECNOŚCI ZMIANY W ŚWIECIE SPOŁECZNYM 2.2.1. Dystans pokoleń 2.2.2. Jak nadążyć za zmianą? 2.3. ONTOLOGIA SPOŁECZNA A PSYCHOLOGIA ZMIANY 2.3.1. Obecność roszczeń 2.3.2. Przesądzanie zmiany 2.4. HUMANIZM EDUKACJI A PROMOCJA ZMIANY 2.4.1. Stopniowanie krytycyzmu 2.4.2. O celowej redukcji humanizmu 2.4.3. Poza adaptację? 2.5. NIEDOBÓR CZY NADMIAR ZMIANY 2.6. O KULTUROWYCH PRZESŁANKACH DZIAŁANIA 2.6.1. Wyłanianie się możliwości 2.6.2. Przeciw reglamentacji zmiany 2.6.3. O zmianie statusu przesłanek działania 2.7. MŁODZIEŻ WOBEC STATUSU ZMIANY 2.7.1. Pytanie o zdrowie w rozwoju 2.7.2. Jak wyjść poza reprodukcję 2.7.3. Edukacja wobec pęknięcia systemu 2.8. ZMIANA A PROBLEM UPRAWOMOCNIEŃ 2.8.1. Typy prawomocności 2.8.2. Uwaga na aprioryczność 2.8.3. Wobec pozoru UWAGI KOŃCOWE Rozdział III PUŁAPY I PUŁAPKI TOŻSAMOŚCI (EPISTEMOLOGICZNE PROFILE POJĘCIA) WSTĘP 3.1. JAK JEST MOŻLIWA TOŻSAMOŚĆ? 3.1.1. Typy zakresu tożsamości 3.1.2. Mechanizmy i przemieszczenia identyfikacji 3.1.3. Ograniczenia poczucia tożsamości 3.2. ŹRODŁA PROBLEMÓW Z TOŻSAMOŚCIĄ 3.2.1. Nowe oblicze kryzysu 3.2.2. Typy wywłaszczenia 3.2.3. Przeciw ścisłej wtórności 3.2.4. O konflikcie tożsamości szkoły i uczniów 3.3. TRZY POZIOMY FUNKCJONOWANIA TOŻSAMOŚCI 3.3.1. O strukturze świata działań 3.3.2. Stadia jako poziomy orientacji 3.3.3. Profil pionowy wspólnoty 3.3.4. Zmiana stosunku do wiedzy 3.4. PARADOKSY EDUKACYJNEGO DYLEMATU INDYWIDUALIZM – KOLEKTYWIZM 3.4.1. Dwa progi adaptacji 3.4.2. O postkonwencjonalnym zniesieniu 3.5. KOMUNIKACYJNY DYLEMAT EDUKACJI 3.5.1. O minimum autorytetu w komunikacji 3.5.2. O groźbie negatywności 3.6. ZARYS IDEI PROFILU EPISTEMOLOGICZNEGO POJĘĆ 3.6.1. Trop Toulmina 3.6.2. O stratyfikacji moralności 3.7. PIONOWY PROFIL EPISTEMOLOGICZNY ZAANGAŻOWANIA Rozdział IV W KRĘGU TOŻSAMOŚCI JEDNOSTEK I PRAKTYKI SOCJALIZACJI (PROBLEM PROMOCJI ROZWOJU JEDNOSTKI) WSTĘP 4.1. ŚLAD HEGLOWSKI 4.2. O PEWNYM PARADOKSIE MŁODZIEŻY 4.2.1. Wariant Jerschiny 4.2.2. Źródła hedonizmu 4.3. MECHANIZM ANOMII A KRYZYS TOŻSAMOŚCI 4.3.1. Sens i funkcja 4.3.2. Niespójność a poczucie spójności 4.3.3. Anomia a kryzys poczucia tożsamości 4.4. KONFLIKT RÓL I FUNKCJONALNOŚCI JAKO BARIERA ROZWOJU TOŻSAMOŚCI 4.4.1. Przykład środowiska wiejskiego 4.4.2 O obronie residuum wartości w edukacji 4.4.3 O konflikcie szkoły i rodziny 4.5. SPÓR O EMANCYPACJĘ I ADAPTACJĘ 4.5.1. O „romantyzmie” w edukacji 4.5.2. Rozwój według Eriksona a wizje alternatywne w psychologii 4.5.3. Ograniczenia ścieżki samorealizacji 4.5.4. Odwracalność czy równoważność? 4.5.5. Wariant Hessena 4.5.6. Wariant interakcyjny 4.5.7. O ważności odniesień grupowych 4.5.8. Casus Znanieckiego 4.5.9. O relacji adaptacja – emancypacja 4.6. O BARIERACH ZBIOROWEJ TOŻSAMOŚCI POSTKONWENCJONALNEJ 4.6.1. Przypadek protestantyzmu 4.6.2. Jak sprzyjać postkonwencjonalności? 4.7. O POJĘCIU SOCJALIZACJI KRYTYCZNEJ 4.8. SFERA PUBLICZNA A POTENCJAŁ EMANCYPACJI . ZAMIAST ZAKOŃCZENIA: O PROBLEMIE DEFINICJI TOŻSAMOŚCI U HABERMASA .

Skontaktuj się

FIRMA KSIĘGARSKA WIESŁAWA JUSZCZAKA

Dodaj załącznik
Liczba odsłon: 215
Zgłoś nadużycie
22 zł

FIRMA KSIĘGARSKA WIESŁAWA JUSZCZAKA

FIRMA

Na Sprzedajemy.pl od Paź 2019
Łódź łódzkie Zobacz na mapie »

FIRMA KSIĘGARSKA WIESŁAWA JUSZCZAKA

FIRMA

Na Sprzedajemy.pl od Paź 2019
Łódź łódzkie Zobacz na mapie »
Oferty firmy
  • O nas

  • Bezpieczenstwo

  • Pomoc

  • Poradnik kupującego

  • Mapa kategorii

  • Ogłoszenia archiwalne

  • Oferta dla firm

Copyright © 2011-2025 Sprzedajemy.pl Sp. z o.o. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu.

Zarządzaj powiadomieniami
Odblokuj powiadomienia