-
Oferta od
firmy
-
Stan
nowe
-
Tematyka
pedagogika, resocjalizacja
Teoria i praktyka kształcenia integracyjnego w Polsce w latach 1989–2012
Danuta Apanel
Wydawnictwo Adam Marszałek
Toruń 2014
ISBN: 978-83-7780-804-7
liczba stron: 563
oprawa twarda
.
Spis treści
.
Wykaz skrótów
Wstęp
Rozdział I Geneza i rozwój koncepcji integracyjnych w edukacji
1. Prekursorzy koncepcji integracyjnych w edukacji
1.1. Idea integracji w myśli pedagogicznej okresu odrodzenia
1.2. Idea integracji w poglądach pedagogicznych XVII i XVIII wieku
1.3. Koncepcje integracyjne w edukacji w poglądach pedagogicznych XIX i XX wieku
2. Rozwój podstaw teoretycznych kształcenia integracyjnego w XX i XXI wieko
2.1. Podstawy teoretyczne kształcenia integracyjnego w XX i XXI wieku — założenia wstępne
2.2. Integracja społeczna osób niepełnosprawnych w poglądach i działalności papieża Jana Pawła II
2.3. Początki teorii kształcenia integracyjnego na świecie
2.4. Teoria kształcenia integracyjnego w poglądach polskich pedagogów, socjologów i psychologów w XX i XXI wieku
3. Modele w edukacji integracyjnej we współczesnym świecie
3.1. Modele kształcenia integracyjnego — wprowadzenie
3.2. Przykłady rozwiązań w kształceniu osób niepełnosprawnych na świecie
3.2.1. Model kształcenia uczniów niepełnosprawnych w Niemczech
3.2.2. Model kształcenia integracyjnego w Anglii
3.2.3. Model edukacji integracyjnej we Włoszech
3.2.4. Model edukacji integracyjnej w Danii
3.2.5. Japoński model kształcenia osób niepełnosprawnych
4. Koncepcje integracyjne w teorii i doświadczeniach w Polsce współczesnej
4.1. Koncepcje kształcenia integracyjnego w Polsce - zagadnienia ogólne
4.2. Koncepcja pełnej integracji w kształceniu
4.3. Koncepcja integracji niepełnej w kształceniu
4.4. Koncepcja integracji częściowej w kształceniu
4.5. Inne koncepcje integracyjne w kształceniu osób niepełnosprawnych — podstawy teorii i doświadczeń
4.6. Edukacja włączająca jako koncepcja kształcenia integracyjnego — główne założenia
Rozdział II Niepełnosprawność w Polsce w latach 1989—2012 w aspekcie psychomedycznym i prawno-społecznym
1. Niepełnosprawność w świetle statystyki
2. Rodzaje niepełnosprawności
2.1. Pojęcie niepełnosprawności
2.2. Niepełnosprawność fizyczna
2.3. Niepełnosprawność sensoryczna
2.3.1. Osoby niewidome i niedowidzące
2.3.2. Osoby niesłyszące i niedosłyszące
2.4. Niepełnosprawność intelektualna
2.5. Choroby psychiczne
2.5.1. Zaburzenia psychiczne psychotyczne
2.5.2. Zaburzenia psychiczne niepsychotyczne
2.6. Autyzm
2.7. Schizofrenia dziecięca i zespoły borderline
3. Prawa osób niepełnosprawnych
3.1. Prawa osób niepełnosprawnych w nauce Kościoła katolickiego
3.2. Międzynarodowa ochrona praw osób niepełnosprawnych
3.3. Podstawowe prawa osób niepełnosprawnych w Polsce
4. Stosunek społeczeństwa do niepełnosprawności - aspekt etyczny
4.1. Relacje społeczne z człowiekiem niepełnosprawnym zagadnienia ogólne
4.2. Stosunek społeczeństwa do niepełnosprawności
Rozdział III Polskie doświadczenia w zakresie integracji edukacyjnej
1. Podstawy prawne, organizacyjne i instytucjonalne kształcenia i wychowania w systemie integracyjnym w Polsce
2. Sieć placówek integracyjnych w Polsce i jej zmiany
3. Specyfika organizacji pracy w placówkach integracyjnych
Rozdział IV Praktyka kształcenia integracyjnego w Polsce w latach 1989—2012
1. Integracyjne placówki wychowania przedszkolnego
2. Edukacja integracyjna na poziomie szkoły podstawowej
3. Edukacja integracyjna na poziomie gimnazjum
4. Ponadgimnazjalne szkoły integracyjne
5. Kształcenie osób niepełnosprawnych w szkolnictwie wyższym
6. Instytucje i organizacje wspierające oświatowe działania integracyjne w Polsce
6.1. Działalność instytucji, organizacji, stowarzyszeń publicznych na rzecz edukacji integracyjnej
6.2. Organizacje pozarządowe, stowarzyszenia i fundacje
Rozdział V Specyfika pracy nauczyciela w edukacji integracyjnej
1. Kompetencje w edukacji integracyjnej
2. Rola w organizowaniu codziennych zajęć edukacyjnych
3. Rola nauczyciela jako opiekuna-wychowawcy w integracyjnej grupie wychowawczej
4. Współpraca z rodzicami uczniów jako ważny aspekt pracy dydaktycznej i opiekuńczo-wychowawczej
5. Kształcenie, dokształcanie i doskonalenie zawodowe nauczycieli dla potrzeb edukacji integracyjnej
.
Podsumowanie — synteza problemów edukacji integracyjnej w kontekście zebranych materiałów historycznych
Bibliografia
Wykaz rycin
Wykaz tabel
Wykaz wykresów
Summary
Indeks nazwisk
Załączniki