Teologia historiozbawcza w dogmatyce polskiej XX wieku
- 24 Lip 08:46
- Nr ogłoszenia: 65997512
- Dostępność: niedostępne

1 / 1
- Oferta od firmy
- Stan nowe
- Tematyka religioznawstwo, nauki teologiczne
Teologia historiozbawcza w dogmatyce polskiej XX wieku
Katarzyna Anna Parzych-Blakiewicz
Studio Poligrafii Komputerowej "SQL" s.c.
Olsztyn 2010
ISBN: 978-83-88125-95-9
liczba stron: 376
oprawa miękka
.
Spis treści
.
WSTĘP
Część I
PODSTAWY TEOLOGII HISTORIOZBAWCZEJ W MYŚLI VATICANUMII
1. Zmiana koncepcji teologii: od spekulatywnej do historii zbawienia
2. Historiozbawcza struktura dokumentów Vaticanum II
a. Biblijne korzenie i ekumeniczność Kościoła
b. „Adamiczna” koncepcja historii
c. Powszechna odpowiedzialność zbawcza Kościoła
d. Historiozbawcze elementy metody teologicznej
Chrystologiczny kształt teologii historiozbawczej
Tomizm w teologii według intencji Soboru Watykańskiego II
Źródła biblijne w centrum teologii i przepowiadania
„Myślenie historyczne”
3. Kościół jako misteryjne centrum zbawcze w historii
a. Misteryjny aspekt myśli soborowej
b. Osoba ludzka jako „ikona” zbawczego misterium
4. Konkluzje: Historyczno-zbawcze rozumienie dogmatu według Vaticanum II
Soborowy kontekst dogmatyki
Część II
U PODSTAW POLSKIEJ TEOLOGII HISTORIOZBAWCZEJ
Rozdział I
ZBAWCZA INTERPRETACJA HISTORII WEDŁUG KS. PROF. ANDRZEJA ZUBERBIERA
1. Teologia uwspółcześniająca rozumienie Objawienia Bożego
a. „Nowa” teologia
b. Historyczna perspektywa dla teologii
c. Aspekt dogmatyczny „nowej” teologii
2. Zbawienie jako główny wątek teologii
a. Antropologiczny sens zbawienia
b. Zbawienie jako treść Objawienia Bożego
c. Teologiczne ujęcie zbawienia odnoszonego do egzystencjalnego aspektu wiary
3. Eklezjologiczna koncepcja historii zbawienia
a. Wymiar antropologiczny i chrystologiczny historii
b. Eklezjologiczne ukierunkowanie zbawczego spełnienia historii
c. Eklezjalne aspekty zbawczej dynamiki w historii
Miłość zbawiająca
Liturgia
Wspólnota braterska
4. Konkluzje: Zakresy zbawczej interpretacji historii
Rozdział II
CHRYSTOCENTRYZM HISTORIOZBAWCZY WEDŁUG ABPA PROF. ALFONSA NOSSOLA
1. Dialogiczna koncepcja historii zbawienia
2. Chrystologiczna koncentracja teologii historiozbawczej
a. Chrystologiczna zasada historii
b. Chrystologiczne aspekty teologii historiozbawczej
3. Historiozbawcza koncentracja dogmatyki
4. Konkluzje: chrystocentryzm jako warunek historiozbawczego ujęcia teologii
Rozdział III
KERYGMATYCZNE PODSTAWY TEOLOGII HISTORIOZBAWCZEJ WEDŁUG SŁ. B. KS. PROF. WINCENTEGO GRANATA
1. Kerygmatyczna wartość teologii w myśli Sł. B. ks. Wincentego Granata
a. Próba kerygmatycznego ujęcia teologii
b. Zwrot teologii do historii zbawienia
2. Dogmatyczna perspektywa historii zbawienia
a. Historia zbawienia jako dyscyplina naukowa
b. Teologiczne aspekty historii zbawienia
Aspekt stwórczy
Aspekt chrystologiczny
Aspekt antropologiczny
Aspekt eklezjalny
c. Dogmatyczny zakres historii zbawienia
3. Humanizacja Bożego objawienia przez miłość
4. Konkluzje: Elementy kerygmatyczne dla metody historiozbawczej w dogmatyce
Rozdział IV
HISTORIA ZBAWIENIA W DOGMATYCE KS. PROF. JERZEGO BUXAKOWSKIEGO
1. Struktura wykładu dogmatyki ks. prof. J. Buxakowskiego
a. Podręcznik Teologia prawd wiary
Akcenty metodologiczne
Akcenty merytoryczne
Akcent dydaktyczny
b. Dogmatyka jako nauka o przedmiocie ponadnaturalnym
c. Historyczne elementy „teologii żywej”
Dzieje biblijne
Naturalna poznawalność Boga
d. Chrystologiczny fundament dogmatyki
2. Historyczność ekonomii zbawienia
a. Nadrzędność Boga wobec stworzenia
Nadrzędność ontyczna
Nadrzędność opatrznościowa
Nadrzędność koordynująca
Nadrzędność moralna
b. Łaska Boża jako fundament zbawienia w historii
Łaska zbawcza jako Miłość Boża
Aspekt pneumatologiczny łaski
Aspekt chrystologiczny łaski
Aspekt antropologiczny łaski
c. Człowiek jako fundament zbawienia w historii
Antropologiczny motyw uhistorycznienia dogmatu
Eschatyczny wymiar ludzkiego życia
Współpraca z Bogiem
d. „Kabod Jahwe” jako zasada historii zbawienia
e. Rodzicielstwo jako historyczne wypełnienie ekonomii zbawienia
Macierzyństwo Boże
Rodzina chrześcijańska
3. Konkluzje: Teologalny prymat historii zbawienia
Rozdział V
PERSONALIZM UNIWERSALISTYCZNY JAKO SYSTEM DLA TEOLOGII HISTORIOZBAWCZEJ WEDŁUG KS. PROF. CZESŁAW STANISŁAWA BARTNIKA
1. Koncepcje teologiczne ks. prof. Cz.S. Bartnika
a. Źródła hermeneutyki teologicznej w myśli Soboru Watykańskiego II
b. Teologia historii i historia zbawienia
c. Przedmiotowe i podmiotowe pojmowanie historii
d. Pojęcie personalizmu uniwersalistycznego
Struktura wewnętrzna osoby
Poznanie — osoba — historia
„Ku-spelnieniowy” byt osoby
„Ku-osobowy” byt świata
Hermeneutyka personalistyczna —jako pośrednictwo osobowe
e. Uniwersalistyczna koncepcja zbawienia
2. Historiozbawcze aspekty teologii historii
a. Ontologiczne ujmowanie rzeczywistości
b. Historyczne płaszczyzny bytu
Płaszczyzna przestrzenna
Płaszczyzna czasoprzestrzenna
Płaszczyzna dynamiczna
c. Personalistyczne ujmowanie dziejów, historii i zbawienia
Zbawcze znaczenie historii
Antropologiczny kontekst zbawienia
Narodowy i kulturowy kontekst zbawienia
d. Fenomen Chrystusa jako centrum historii zbawienia
„Fakt” Chrystusa
Chrystyczność historii
Chrystus „ Uniwersalny ”
e. Fenomen Kościoła jako środowisko historii zbawienia
Zbawczy sens historyczności Kościoła
Historiozbawcze pojmowanie Kościoła
3. Konkluzje: Personalizm uniwersalistyczny w historiozbawczej płaszczyźnie wykładu w Dogmatyce katolickiej
a. Dynamiczny i uniwersalny charakter historii
b. Osobowy charakter historii
c. Teologiczne znaczenie określenia „historyczny”
d. Teologiczne „perspektywy” dogmatu
Rozdział VI
TEOLOGIA PASCHALNA KS. WACŁAWA HRYNIEWICZA OMI JAKO TYP TEOLOGII HISTORIOZBAWCZEJ
1. Wprowadzenie do teologii paschalnej ks. prof. Wacława Hryniewicza
a. Soteriologiczne ujęcie teologii paschalnej
b. Historia zbawienia jako fundament teologii paschalnej
39 zł