-
Oferta od
firmy
-
Stan
nowe
-
Tematyka
pedagogika, resocjalizacja
Telenowela a edukacja. Studium psychopedagogiczne
Jadwiga Kwiek
Wydawnictwo Naukowe UAM
Poznań 2005
ISBN: 83-232-1577-4
liczba stron: 231
oprawa miękka
.
Spis treści
.
CZEŚĆ PIERWSZA
TELENOWELA - ZARYS TEORII
ROZDZIAŁ PIERWSZY. Telenowela jako gatunek telewizyjny
1.1. Telewizja a tradycyjna narracja
1.1.1. Telewizja -definicja i funkcje
1.1.2. Sposoby badania telewizji
1.1.3. Gatunek telewizyjny
1.1.4. Pojęcie telenoweli - propozycja badawcza
1.1.5. Telewizja a mit
1.1.6. Wymiar mityczny w telewizji a telenowela
1.2. Z dziejów serialu telewizyjnego
1.3. Cechy i funkcje telenoweli
1.4. Telenowela w telewizji polskiej
1.5. Rodzaje telenowel
1.5.1. Telenowela obyczajowa
1.5.2. Telenowela romantyczno-eskapistyczna
1.5.3. Telenowela satyryczno-sowizdrzalska
1.6. Telenowela a kicz
1.7. Wizerunek odbiorców wybranych telenowel - na podstawie badań
ROZDZIAŁ DRUGI. Telenowela jako narracja
2.1. Wprowadzenie
2.2. Metafora w narracji
2.3. Dyskursy
2.4. Społeczne aplikacje narracji
2.4.1. Rola narracji w edukacji szkolnej
2.4.2. Narracja w rodzinie
2.4.3. Narracja a kształtowanie tożsamości
2.4.4. Narracja w terapii
ROZDZIAŁ TRZECI. Telenowela w perspektywie aksjologicznej
3.1. Wartość i wartościowanie
3.1.1. Pojęcie wartości
3.1.2. Procesy wartościowania
3.2. Moralność w ujęciu narracyjnym
3.3. Telenowela a wartości osiowe
3.3.1. Aspekt historyczny: autorytet
3.3.2. Aspekt jednostkowy: cierpienie
3.3.3. Aspekt gatunkowy: tożsamość płciowa
ROZDZIAŁ CZWARTY. Telenowela wobec celu i środowiska edukacyjnego
4.1. Czas i przestrzeń
4.2. Instytucje
4.2.1. Rodzina
4.2.2. Szkoła
4.2.3. Kościół
4.2.4. Grupa rówieśnicza
4.2.5. Instytucje a telenowela jako zrestrukturyzowany mit
4.3. Modele wychowania przez sztukę
4.4. Narracja jako narzędzie edukacyjne
4.4.1. Rytuał przejścia
4.5. "Uczestnicy" edukacji
4.6. Postawa życiowa - główny cel praktyki edukacyjnej
4.7. Intencje edukacyjne twórców telenowel
CZĘŚĆ DRUGA
TELENOWELA A EDUKACJA - BADANIA
ROZDZIAŁ PIERWSZY. Założenia metodologiczne
ROZDZIAŁ DRUGI. Opis badań
ROZDZIAŁ TRZECI. Wyniki badań
3.1. Preferencje bohaterów wybranych seriali telewizyjnych a schematy narracyjne (badanie 1)
3.2. Autorytet medialny bohaterów seriali telewizyjnych (badanie 2)
3.3. Emocjonalny przekaz telenoweli: spostrzeganie cierpienia bohaterów seriali telewizyjnych (badanie 3)
3.4. Telenowela jako czynnik kształtowania się tożsamości płciowej widza. Ocena tożsamości płciowej bohaterów seriali telewizyjnych a różnice międzypłciowe osób badanych (badanie 4)
3.5. Osobowość preferowanych bohaterów seriali telewizyjnych, stosunek do wartości osiowych, uczestnictwo w rzeczywistości wykreowanej, ocena serialu a postawy życiowe młodzieży (badanie 5)
ZAKOŃCZENIE
Podsumowanie
Wnioski dla edukacji
.
Bibliografia
.
ZAŁĄCZNIKI
Załącznik 1. Wykaz zmiennych korelowanych z oglądalnością telenowel
Załącznik 2. Kwestionariusz Postaw Życiowych
Załącznik 3. Ocena danego odcinka
Załącznik 4. Uczestnictwo w rzeczywistości wykreowanej
Załącznik 5. Kwestionariusz Przymiotnikowy
.
Telenovella and education. A psychopedagogical study (S u m m a r y)