Teatr bez teatru. Performanse w Anglii Wschodniej u schyłku
- 24 Lip 08:46
- Nr ogłoszenia: 65997391
- Dostępność: niedostępne

1 / 1
- Oferta od firmy
- Stan nowe
- Tematyka sztuka, kultura i etnologia
Teatr bez teatru. Performanse w Anglii Wschodniej u schyłku średniowiecza
Mirosław Kocur
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
Wrocław 2012
ISBN: 978-83-61835-80-6
liczba stron: 48
oprawa miękka ze skrzydełkami
.
Fragment wstępu
.
Teatr bez teatru omawia zupełnie nieznany w Polsce okres historii teatru angielskiego – widowiska z XIV i XV wieku. Praca ma charakter źródłowy, Mirosław Kocur przebadał niemal wszystkie zachowane teksty, na ich podstawie, posługując się narzędziami wywiedzionymi z performatyki, rekonstruuje średniowieczne przedstawienia. Opisuje nie tylko przestrzeń teatralną, ale i scenografię, kostiumy, i co najistotniejsze, sposób gry aktorskiej, a także reakcje widzów. Dokonuje klasyfikacji opisywanych przedstawień. Omówieniu każdemu z tekstów towarzyszy zarysowanie szerokiego kontekstu historycznego, społecznego czy politycznego.
Publikację otwiera Wstęp, przybliżający historię i specyfikę Anglii Wschodniej, po nim następują trzy obszerne części: Konteksty, przynoszące charakterystykę środowiska, w jakim narodziły się omawiane widowiska religijne, Performanse oraz Summa polifoniczna. Część druga przynosi opis i szczegółową analizę widowisk na podstawie ośmiu zachowanych w rękopisach scenariuszy. Autor przywołuje podstawowe informacje na temat każdego z teksów, omawia genezę, wymienia obsadę, rekonstruuje przestrzeń, w której tekst był prezentowany. Zaletę książki stanowią przywoływane przez autora oryginalne średniowieczne, przetłumaczone na język polski z niezwykłą dbałością o zachowanie np. rytmu i rymu, a także bogata ikonografia, na którą składają się zarówno fotografie wykonane przez autora, przedstawiające wnętrza kościołów, jak i reprodukcje średniowiecznych drzeworytów, planów gry, schematów pochodzących m.in. ze zbiorów British Library. Publikację zamykają spis ilustracji i bibliografia prezentująca najważniejszą literaturę poświęconą tematyce średniowiecznego performansu oraz rozbudowany indeks rzeczowy.
Artyści Anglii Wschodniej wystawiali swe sztuki na placach i w kościołach, w domach parafialnych i w karczmach, na łąkach i na ulicach. Sztuka performansu była formą ewangelizacji i umacniała parafian w wierze. Strategie artystyczne służyły przede wszystkim uobecnianiu wydarzeń religijnych w świecie i w czasie widza. Średniowieczni twórcy wykazywali zadziwiającą kreatywność w manipulowaniu publicznością, mistrzowsko przekraczali granice pomiędzy iluzją i realnością, fikcją i liturgią, teatrem i metateatrem. Performanse parafialne to jednorazowe wydarzenia, w ramach których każdy uczestnik traktowany był jako performer, również widz. […]. Organizacja każdego performansu była inna, żadna budowla nie mogłaby pomieścić tak różnorodnych widowisk. Teatr w średniowiecznej Anglii Wschodniej mógł się rozwijać i kwitnąć właśnie dlatego, że sztuki nie były wystawiane w zamkniętym teatrze, ale w naturalnym środowisku kulturowym parafian. To teatr bez teatru.
.
Spis treści
.
Nota o przekładach
Wstęp
Dokumenty
Część I. Konteksty
Performanse modelowe
Parafia
Przestrzeń performatywna w kościele
Ksiądz jako performer
parafianin jako performer
Msza jako performans symultaniczny
Performanse charytatywne
Część II. Performanse
Teatr w kole: Castle of Perseverance
Teatr w kole
Rekonstrukcja performansu
Sztuka obrazu: Wysdom
Rekonstrukcja performansu
Metateatr: Mankynde
Rekonstrukcja performansu
Mirakl: Play of the Sacrament
Corpus Christi
Sztuka o sakramencie
Rekonstrukcja performansu
Dygresja o miraklach
Teatr przemiany: Mary Magdalen
Rekonstrukcja performansu
Teatr przemiany: Conversion of St Paul
Performans około roku 1500 – wersja procesyjna
Performans około roku 1535 – wersja statyczna
Teatr w małej parafi i: Killing of the Children
Rekonstrukcja performansu
Dygresja o minstrelach
Teatr rzemieślników: Norwich Grocers’ Play
Performans katolicki w roku 1533
Performans protestancki w roku 1565
Epilog
Część III. Summa polifoniczna
N-Town Plays
Cykl Starego Testamentu: Sztuki 1–6
Maryja: Sztuki 7–14
Jezus: Sztuki 15–25
Pasje: Sztuki 26–28
Jezus: Sztuki 35–40
Wniebowstąpienie Maryi: Sztuka 41
Sąd Ostateczny: Sztuka 42
.
Spis ilustracji
Bibliografia
Indeks
28 zł