Subtilitas”. Słyszalne i niesłyszalne aspekty motetu ars ant
- 24 Lip 08:51
- Nr ogłoszenia: 65252941
- Dostępność: niedostępne
1 / 1
- Oferta od firmy
- Stan nowe
- Tematyka sztuka, kultura i etnologia
UWAGA: KSIĄŻKA NOWA, ALE ODCISNĄŁ SIĘ NA NIEJ UPŁYW CZASU. MA NIECO PRZYGIĘTE ROGI OKŁADKI
Subtilitas”. Słyszalne i niesłyszalne aspekty motetu ars antiqua. Tekst – kontekst – intertekst
Agnieszka Budzińska-Bennett
Wydawnictwo PTPN
ISBN: 978-83-7654-268-3
Poznań 2012
liczba stron: 307
oprawa miękka
.
Spis treści
.
Przedmowa
Wprowadzenie
Rozdział I
TEKST: eufonia trzynastowiecznych motetów
1.1. Wstęp
1.2. Brzmieniowa organizacja tekstów
1.2.1. Podstawowe zagadnienia eufoniczne
Metryka i rym
Znaczenie samogłosek
Spółgłoski i układy głoskowe
Elementy retoryki
Homofonia tekstu
1.2.2. Teksty łacińskie
1.2.3. Teksty francuskie
1.3. Współzależność tekstów
1.3.1. Typologia stylów motetowych
Styl homorytmiczny
Styl komplementarny
Styl mieszany
Styl wielowarstwowy
1.3.2. Motety dwujęzyczne
1.3.3. Homofonia tekst6w a problematyka wykonawcza tenoru
Wspólne fragmenty tekstu
Samogłoskowe tło
Dominujące rymy
Tekstowanie
Aspekt symboliczny
Rozdział 2
KONTEKST: tenor jako element definiujący kulturowe konteksty twórczości motetowej
2.1. Wybór i rola tenoru
2.2. Aluzyjne związki tenoru z jego historyczno-kulturowym kontekstem
2.2.1. Dziedzictwo psalmów
Tenory HEC DIES, DOMINO oraz IN SECULUM (M13)
Tenory APERIS TU (M69) oraz OMNES (Ml)
2.2.2. Starotestamentowa glosa -- tenor CUMQUE
Tenor CUMQUE [EVIGILASSET JACOB QUASI DE GRAVI SOMPNO AIT] (031)
2.3. Poszukiwanie wspólnych topoi
2.3.1. Zesłanie Pocieszyciela
Tenory ET GAUDEBIT,
2.3.2. Cierpiący prorok i kobiety
Tenory MULIERUM
2.3.3. Królewska córka
Tenory PROPTER VERITATEM, ET VIDE ET INCLINA oraz QUIA CONCUPIVIT REX
2.3.4. Uczniowie Chrystusa
Tenor MANERE
Rozdział 3
INTERTEKST: polifonia tekstów
3.1. Symultaniczna koegzystencja tekstów
3.1.1. Strategie relacji słowno-muzycznych
Styl homorytmiczny
Styl komplementarny
Styl mieszany
Styl wielowarstwowy
3.1.2. Różne oblicza jednego motetu
Grupa motetów opartych na tenorze IN SECULUM
Grupa motetów opartych na tenorze ET SPERABIT
3.2. Sukcesywność tekstów — cykle motetów
3.3. Intertekstualne i brzmieniowe związki w contrafactum
3.3.1. Aluzja i kontekstualizacja w contrafactum
Dwa motety oparte na tenorze MANERE
Grupa motetów opartych na tenorze IOHANNE
3.3.2. Parodia w contrafactum
Marie i Morotele
Powtórne przybycie
.
Zakończenie
Wykaz
Wykaz źródeł
Bibliografia
Summary
22 zł
