-
Oferta od
firmy
-
Stan
nowe
-
Tematyka
psychologia, socjologia
Strategie życiowe młodzieży na pograniczu polsko-ukraińskim
Piotr Długosz
Zakład Wydawniczy Nomos
Kraków 2017
ISBN: 978-83-7688-420-2
liczba stron: 449
oprawa miękka
.
Spis treści
.
Podziękowania
Wprowadzenie
Rozdział I. Młodzież w społeczeństwie
1.1. Wstęp
1.2 Młodzież jako wielowymiarowa kategoria społeczna
1.3. Kategoria demograficzna
1.4. Młodzież jako kategoria społeczna
1.5. Młodość jako faza życia
1.6. Młodzież na obrzeżach społeczeństwa
1.7. Pokolenie
1.8. O socjologii młodzieży
1.9. Podsumowanie
Rozdział II. Strategie życiowe
2.1. Wstęp
2.2. W kręgu teorii adaptacji
2.2.1. Strategie - konceptualizacja
2.2.2. Typy strategii
2.2.3. Strategie życiowe w perspektywie teorii anomii Roberta K. Mertona
2.3. Teoria społeczna Pierre'a Bourdieu
2.3.1. Habitus
2.3.2. Klasa społeczna
2.3.3. Kapitały
2.3.4. Pole
2.4. Społeczeństwo ryzyka
2.4.1. Edukacja i dewaluacja dyplomów
2.4.2. Rynek pracy - epizody pracy, umowy krótkoterminowe, bezrobocie
2.4.3. Społeczeństwo informacyjne
2.4.4. Indywidualizacja
2.4.5. Strategie wchodzenia w dorosłość
2.5. Podsumowanie
Rozdział III. Pogranicze polsko-ukriańskie
3.1. Pogranicze
3.2. Peryferia
3.3. Badania
3.4. Pogranicze
3.4.1. Dziedzictwo
3.4.3. Reprodukcja
3.5. Podsumowanie
Rozdział IV. Strategie adaptacyjne młodzieży polskiej i ukraińskiej
4.1. Edukacja
4.2. Rynek pracy
4.3. Indywidualizacja
Rozdział V. Metodologiczna charakterystyka badań
5.1. Wstęp
5.2. Cel badań
5.3. Problemy badawcze
5.4. Hipotezy
5.5. Zarys modelu analitycznego
5.6. Metody badawcze i dobór próby
Rozdział VI. Kapitały młodzieży pogranicza
6.1. Pomiędzy zasobami a kapitałami
6.2. Kapitał szkolny
6.2.1. Kapitał szkolny a płeć
6.2.2. Kapitał szkolny a miejsce zamieszkania
6.2.3. Kapitał szkolny, płeć, miejsce zamieszkania
6.24. Kapitał szkolny a wykształcenie ojca
6.2.5. Kapitał szkolny a pozycja zawodowa ojca
6.2.6. Kapitał szkolny a ocena sytuacji materialnej
6.3. Kapitał ekonomiczny
6.4. Kapitał kulturowy
6.5. Kapitał społeczny
6.6. Kapitał edukacyjny
6.7. Kapitał psychologiczny
6.8. Kapitał cyfrowy
6.9. Podsumowanie
Rozdział VII. Między konformizmem a innowacją
7.1. Cele życiowe
7.2. Typologia celów życiowych polsko-ukraińskich maturzystów .
7.2.1. Typologia celów życiowych — Polska
7.2.2. Typologia celów życiowych — Ukraina
7.3. Sposoby osiągania celu
7.3.1. Środki prowadzące do celu Polska
7.3.2, Środki prowadzące do celu Ukraina
7.4. Ścieżki sukcesu
7,5. Uwarunkowania strategii sukcesu
7.6. Podsumowanie
Rozdział VIII. Pole edukacyjne
8.1. Wprowadzenie
8.2. Wartość wyższej edukacji
8.3. Przejścia edukacyjne
8.4. Poziom aspiracji edukacyjnych
8.5. Studia jako konieczność życiowa
8.5.1. Preferowane uczelnie
8.5.2. Podążanie ku najlepszym rynkom edukacyjnym
8.5.3. Jakość studiów wyższych
8.5.4. Wygrani i przegrani edukacji wyższej
8.5.5. Preferowane kierunki studiów i ich uwarunkowania
8.5.6. Gra o najwyższe stawki
8.6. Podsumowanie
Rozdział IX. Plany zawodowe maturzystów
9.1. Marsz w kierunku klasy średniej
9.2. Preferowany zawód
9.3. Uwarunkowania wyboru zawodu
9.4. Wybór zawodów prestiżowych
9.5. Miejsce pracy
9.6. Spodziewane zarobki
9.7. Podsumowanie
Rozdział X. Plany młodzieży związane z przyszłym miejscem zamieszkania
10.1. Wstęp
10.2. Błędne koło peryferyzacji peryferii
10.3. Od kapitału ludzkiego do motility
10.4. Przyszłość jest poza pograniczem
10.5. Przyczyny emigracji
10.6. Uwarunkowania wyboru miejsca zamieszkania —Polska
10.7. Uwarunkowania wyboru miejsca zamieszkania - Ukraina
10.8. Podsumowanie
Rozdział XI. Korepetycje jako czynnik adaptacyjny na pograniczu
11.1. Wstęp
11.2. Korepetycje w Polsce
11.3. Korepetycje za granicą
11.4. Korepetycje jako strategie adaptacyjne w społeczeństwach postkomunistycznych
11.5. Korepetycje jako nowa walka klas średnich na pograniczach o dostęp do wysokich pozycji społecznych
11.6. Społeczny portret uczniów biorących korepetycje
11.7. Najczęściej wybierane przedmioty na korepetycjach
11.8. Korepetytorzy
11.9. Walka w polu edukacyjnym o najwyższe osiągnięcia
11.10. Podsumowanie
Rozdział XII. Młodzież pogranicza dwa lata później — ciągłość i zmiana strategii
12.1. Zmiany wśród młodzieży pogranicza
12.2. Dwa lata później
12.3. Podsumowanie
.
Zakończenie
.
Literatura
Spis tabel
Spis rycin
Indeks osobowy
Indeks rzeczowy
Summary: Life Strategies of Youth in the Polish-Ukrainian Borderland