-
Oferta od
firmy
-
Stan
nowe
-
Tematyka
psychologia, socjologia
Socjalizacja i wychowanie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w erze cyfrowej
Piotr Plichta
Wydawnictwo Adam Marszałek
Toruń 2017
ISBN: 978-83-8019-829-6
liczba stron: 308
oprawa miękka
.
Spis treści
.
Wstęp
ROZDZIAŁ 1
ROLA TECHNOLOGII INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNYCH W ŻYCIU OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI
1.1. Niepełnosprawność - modele i ich ewolucja
1.2. Definiowanie niepełnosprawności a rola technologii
1.3. Nowe media i technologie informacyjno-komunikacyjne - wybrane implikacje pedagogiczne
1.4. Socjalizacja a nowe media - kontekst niepełnoprawności
1.5. Pedagogika medialna w cyfrowych czasach
Podsumowanie
Rozdział 2
POZYTYWNE ASPEKTY KORZYSTANIA Z TECHNOLOGII INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNYCH DLA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI
2.1. Technooptymizm - Internet jako uniwersalne narzędzie przekraczania ograniczeń
2.2. Technologie informacyjno-komunikacyjne i Internet jako narzędzia wspomagające realizację celów pedagogiki specjalnej
2.3. Internet a tożsamość i autoprezentacja użytkowników z niepełnosprawnościami
2.4. Internet a upodmiotowienie i autonomia osób z niepełnosprawnościami
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 3
KORZYSTANIE Z INTERNETU PRZEZ OSOBY Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI - OGRANICZENIA, BARIERY, OBSZARY RYZYKA
3.1. Od cyfrowego podziału do cyfrowych nierówności
3.2. Poza niepełnosprawność - korzystanie z Internetu a znaczenie czynników społeczno-demograficznych
3.3.Dostosowanie jako warunek korzystania z narzędzi ery cyfrowej
3.4. Internet a niepełnosprawność - między technofobią i technoutopią
3.5. Internet a niepełnosprawność - obszary zaniedbane
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 4
CHARAKTERYSTYKA NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI INTELEKTUALNEJ
4.1. Niepełnosprawność intelektualna - kwestie definicyjne
4.2. Wybrane aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną
4.3. Niepełnosprawność intelektualna a izolacja społeczna i stygmatyzacja
4.4. Czas wolny osób z niepełnosprawnością intelektualną
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 5
MŁODZI LUDZIE Z NIEPEŁNOSPRAWOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ A INTERNET - OBSZARY SZANS I NADZIEI
5.1. Między edukacją i rehabilitacją - technologie informacyjno-komunikacyjne w uczeniu się i wspomaganiu rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną
5.2. Tożsamość osób z niepełnosprawnością intelektualną a relacje z innymi w mediach społecznościowych
5.3. Wsparcie online osób z niepełnosprawnością intelektualną
5.4. Nowe media a upodmiotowienie osób z niepełnosprawnością intelektualną
5.5. Wzory korzystania z Internetu w czasie wolnym przez dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 6
MŁODZI LUDZIE Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ A INTERNET - KONTEKST BARIER I RYZYKA
6.1. Internet a zachowania ryzykowne osób z niepełnosprawnością intelektualną -czynniki chroniące i czynniki ryzyka
6.2. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną i ich podatność na stawanie się ofiarą krzywdzenia w Internecie
6.3. Młodzi ludzie z niepełnosprawnością intelektualną i ryzyko wykorzystywania w Internecie
6.4. Zaangażowanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w przemoc tradycyjną i cyberbullying
Podsumowanie
Rozdział 7
ZNACZĄCY DOROŚLI A KORZYSTANIE Z INTERNETU PRZEZ OSOBY Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ
7.1. Rodzice a zarządzanie ryzykiem online dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
7.2. Profesjonaliści a cyfrowe kompetencje podopiecznych z niepełnosprawnością intelektualną
7.3. Technologie informacyjno-komunikacyjne jako narzędzie wspierania rodziców dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
7.4. Rodzice dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w poszukiwaniu wsparcia w Internecie
PODSUMOWANIE I WNIOSKI – w stronę edukacji medialnej ukierunkowanej na młodych ludzi z niepełnosprawnością intelektualną
.
BIBLIOGRAFIA
ANEKS
Spis tabel
Spis ramek tematycznych
Spis
Słowniczek wybranych pojęć