-
Oferta od
firmy
-
Stan
nowe
-
Tematyka
psychologia, socjologia
Sfery życia duchowego dzieci i młodzieży-studium z pogranicza polsko-czeskiego. T.1 Przemiany wartości i aspiracji życiowych
Tadeusz Lewowicki, Ewa Ogrodzka-Mazur, Aleksandra Minczanowska, Gabriela Piechaczek-Ogierman
Toruń 2016
Wydawnictwo Adam Marszałek
ISBN: 978-83-8019-554-7
liczba stron: 273
oprawa miękka
.
Spis treści
.
Tadeusz Lewowicki
Wstęp
Ewa Ogrodzka-Mazur
Dzieci i młodzież z Pogranicza – uczniowie ze szkół podstawowych i gimnazjalnych w roku 2015 – charakterystyka środowiska i badanych grup
Ewa Ogrodzka-Mazur
Wartości cenione przez uczniów z pogranicza polsko-czeskiego
Wprowadzenie
1.1. Problematyka wartości – konteksty filozoficzne i pedagogiczne
1.2. Przemiany społeczno-kulturowe a świadomość aksjologiczna młodego pokolenia
1.3. Charakterystyka wartości i celów życiowych młodzieży w kontekście badań z lat 80. i 90. XX wieku
1.4. Preferencje aksjologiczne dzieci i młodzieży – wyniki badań
1.4.1. Obraz wartości cenionych przez badanych
1.4.2. Realizacja i urzeczywistnianie wartości
1.4.3. Poczucie sprawstwa i kontroli
1.4.4. Siła dążeń uczniów do osiągnięcia celów życiowych
Konkluzje
Gabriela Piechaczek-Ogierman
Aspiracje i plany życiowe dzieci i młodzieży
Wprowadzenie
2.1. Aspiracje i plany życiowe – ujęcie teoretyczne
2.2. Typologie aspiracji
2.3. Uwarunkowania aspiracji
2.3.1. Uwarunkowania osobowościowe
2.3.2. Uwarunkowania środowiskowe
2.3.3. Uwarunkowania pedagogiczne
2.4. Funkcje planów życiowych
2.5. Aspiracje edukacyjno-zawodowe uczniów – wyniki badań
2.5.1. Plany i dążenia uczniów związane z poziomem wykształcenia
2.5.2. Cele życiowe uczniów a ich plany związane z wykształceniem
2.5.3. Plany i dążenia i uczniów związane z charakterem przyszłej pracy
2.5.4. Cele życiowe uczniów a ich plany związane z rodzajem wykonywanej pracy
2.5.5. Plany i dążenia uczniów związane z krajami Unii Europejskiej
Konkluzje
Aleksandra Minczanowska
Samoocena, wzory osobowe i cenione przez uczniów z Pogranicza cechy u innych ludzi
Wprowadzenie
3.1. Kulturowy kontekst współczesnego wychowania
3.2. Samoocena dzieci i młodzieży – uwarunkowania i implikacje
3.3. Poczucie sprawstwa i autorytety uznawane przez badanych
Konkluzje