-
Oferta od
firmy
-
Stan
nowe
-
Tematyka
psychologia, socjologia
Rola płci w integracji europejskiej muzułmanów
Barbara Pasamonik
Zakład Wydawniczy Nomos
Kraków 2013
ISBN: 978-83-7688-138-6
liczba stron: 325
oprawa miękka
.
Spis treści
.
WYKAZ SKRÓTÓW
WSTĘP
ROZDZIAŁ I. MUZUŁMANIE W EUROPIE: POWOJENNE MIGRACJE I POLITYKA INTEGRACJI
1. Powojenne migracje zarobkowe i nowa wielokulturowość Europy
2. Wielokulturowość islamu i muzułmanów
3. Trzy pokolenia europejskich muzułmanów
4. Europa wobec faktu imigracji: islamofobia podszyta orientalizmem
5. Europejskie modele obywatelstwa
6. Europejskie modele zarządzania wielokulturowością
7. Narodowe modele integracji w badaniach EFFNATIS
8. Francuski asymilacjonizm kontra brytyjski multikulturalizm
9. Globalny kryzys multikulturalizmu
10. Feministyczna krytyka multikulturalizmu
ROZDZIAŁ II. ISLAM W EUROPIE: INTEGRACJA CZY ZDERZENIE CYWILIZACJI?
1. Zderzenie cywilizacji?
2. Integracja: w gąszczu znaczeń i pojęć bliskoznacznych
2.1. Amerykańskie pojęcie asymilacji: dynamiczna kariera ze zwrotami akcji
2.2. Europejskie pojęcie integracji: ewolucja problemu i znaczenia
3. Wymiary i determinanty integracji
4. „Sąd” nad teorią Huntingtona
5. Inglehart koryguje Huntingtona — seksualne zderzenie cywilizacji? .
6. Światowy Sondaż Wartości: integracja muzułmanów postępuje .
7. Integracja europejskich muzułmanów w badaniach Gallup Poll .
7.1. Liberalizm obyczajowy dzieli wszystkich
7.2. Moralność nie zawsze dzieli
8. Łączy nas poparcie dla demokracji?
9. Pomiędzy modernizmem a fundamentalizmem .
9.1. Dwa islamy: dzieci Rifa'y i wyznawcy Kutba .
10. Kultura najmniejszym zmartwieniem europejskich muzułmanów?
ROZDZIAŁ III. ZDERZENIE OBYCZAJÓW: LIBERALIZM KONTRA TRADYCJONALIZM
1. „Nie” liberalizmowi społecznemu
2. Zachodnia rewolucja
3. Wzbierająca fala
4. Kryzys patriarchatu i renesans fundamentalizmu
5. Rekonstrukcja wizerunku
5.1. Dziedzictwo
5.2. Kontrowersyjne praktyki
5.2.1. Zabójstwa honorowe
5.2.2. Małżeństwa przymusowe
5.2.3. Ekscyzja
5.2.4. Muzułmańskie zasłony
6. Europejska „afera o chusty”
6.1. Francuskie hidżaby, nikaby i burki: opresja czy poszukiwanie tożsamości?
6.2. Chusty w Belgii, Holandii i we Włoszech
6.3. Wielka Brytania: pomiędzy tradycją tolerancji a niechęcią do przesady .
6.4. „Zasłona w naszych umysłach i na ich głowach”
6.5. Zasłona i izolacja: dialektyka zakazów i wolności
7. Seksualność pod kontrolą
8. Ochrona praw kobiet z mniejszości kulturowych w Europie
9. Polisemia chusty: papierek lakmusowy integracji?
ROZDZIAŁ IV. EUROPEJSKA „BITWA O KOBIETY”
1. Zderzenie obyczajów z perspektywy Europy
2. Symboliczna odsłona konfliktu: burkini na basenie
3. Wielokulturowa szkoła, ulica i dom jako przestrzenie nowych konfliktów
4. Studium przypadku: francuskie przedmieścia i wojna płci
4.1. „Zdziczenie obyczajów”
4.2. Historia zones sensibles: marginalizacja, gettoizacja, wybuch nienawiści
4.3. Ewolucja obyczajów i wojna płci
4.4. Zakładnicy natury w pułapce dwóch kultur
4.5. Kryzys ekonomiczny i społeczna degradacja przedmieść
4.6. Bracia Muzułmanie i powrót religii
4.7. Ruch „Ni Putes Ni Soumises” i reaktywacja dialogu między pokoleniami i płciami
4.7.1. Republikański przewodnik szacunku
4.8. Debata wokół „La Citć du mâle”
5. „Nienawidzę, więc jestem”: teoria resentymentu o skutkach deprywacji i upokorzenia
6. Psychologia ewolucyjna i biologiczny sens „bitwy o kobiety”
ROZDZIAŁ V. ROLA PŁCI W PROCESIE INTEGRACJI EUROPEJSKICH MUZUŁMANÓW
1 . Płeć i integracja
2. Imigrantki — późno odkryty fenomen badawczy
3. Emancypacja imigrantek
4. Sikhijki w Londynie, Palestynki w Berlinie: większa autonomia versus większa zależność
5. Muzułmanki i muzułmanie w Holandii i Belgii: asymetria integracji
6. Różny rozkład zysków i strat, możliwości i barier w procesie integracji
7. Opozycyjne scenariusze adaptacji imigrantek i imigrantów
8. Polityka integracyjna wrażliwa na płeć: casus Holandii
8.1. Emancypowanie imigrantek poprzez edukację i pracę
8.2. Hirsi Ali i ugenderowienie holenderskiego dyskursu integracyjnego
8.2.1. Muzułmanki i zmiana kulturowa kluczem do integracji
8.3. Paradoksy holenderskiej polityki wrażliwej na płeć
ROZDZIAŁ VI. TOŻSAMOŚĆ EUROPEJSKICH MUZUŁMANÓW I MUZUŁMANEK: NA SKRZYŻOWANIU KULTUR I POKOLEŃ
1. Migracje jako wyzwanie dla tożsamości
2. Pokolenie i płeć jako zmienne w konstrukcji tożsamości europejskich muzułmanów
3. Trajektorie męskie
3.1. Pierwsze pokolenie: wycofani ojcowie
3.2. Drugie i trzecie pokolenie: obywatelska ofensywa i religijna defensywa
3.2.1 . Ruch Beurów i przebudzenie obywatelskie
3.2.2. Reislamizacja banlieues: tożsamość negatywna i defensywna
3.2.3. Studium przypadku: jak Khaled Kelkal został terrorystą
3.2.4. Radykalizacja męskich tożsamości poza Francją
4. Trajektorie żeńskie .
4.1. Pierwsze pokolenie: aktywne matki
4.2. Drugie i trzecie pokolenie: pomiędzy tradycjonalizmem a nowoczesnością .
4.2.1. Francja: od Ruchu Beurów do „Ni Putes Ni Soumises”
4.2.2. Wielka Brytania: emancypacja w obrębie religii
4.2.3. Muzułmanki z Londynu, Turynu i Brukseli
4.2.4. „Świadoma eksploatacja religii”
5. Koncepcja „pobożnej obywatelskości” Tariqa Ramadana
6. Mediatorki międzykulturowe
7. Walka o siebie i wspólnotę: szansa na szerszą integrację