Praca socjalna i profesjonalizm pedagogiczny: o zarządzaniu
- 24 Lip 08:45
- Nr ogłoszenia: 65061565
- Dostępność: niedostępne

1 / 1
- Oferta od firmy
- Stan nowe
- Tematyka pedagogika, resocjalizacja
Praca socjalna i profesjonalizm pedagogiczny: o zarządzaniu humanistycznym: między filozofią edukacji i pedagogiką społeczną
Lech Witkowski
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Edukacji Zdrowotnej w Łodzi
Łódź 2010
ISBN: 978-83-61095-25-5
liczba stron: 229
oprawa miękka
.
Spis treści
.
PRZEDMOWA. Filozoficzny wymiar pracy socjalnej/społecznej (EWA MARYNOWICZ-HETKA)
PODZIĘKOWANIA
WSTĘP
CZĘŚĆ I O DYNAMICZNE, ANTROPOLOGICZNE I STRUKTURALNE UJĘCIE WARTOŚCI I NORM W DZIAŁANIU PROFESJONALNYM (PROBLEM DWOISTEJ SPECYFIKI ZARZĄDZANIA HUMANISTYCZNEGO)
Wstęp
I O zawodach, sytuacjach i zadaniach niemożliwych a zarazem koniecznych — poza filozofię, Freuda i Faulknera
II Teza główna wystąpienia: ambiwalencja strukturalna
III Pięć ilustracji ambiwalencji strukturalnej: Merton, Fustier, Erikson, i Bauman
IV Trzy inspiracje: Lacan, Gombrowicz, Suchodolski
V Prymarne (pełne) pytania humanistyczne
VI O dominacji i słabościach racjonalności homo oeconomicus
VII O wrażliwości moralnej i społecznej homo oeconomicus
VIII Próba modelu homo disoeconomicus
IX W stronę nowej psychologii ekonomicznej: Amitai Etzioni
X Przeciw ekonomizmowi myślenia: Pierre Bourdieu i socjologia kultury
XI Pochwała bezinteresowności przeciw ekonomizmowi — polska klasyka: Tadeusz Brzozowski i Cyprian Norwid
XII Działanie poza paradygmatem sukcesu i kapitału ludzkiego
XIII O pułapkach ekonomizacji edukacji
XIV Zamiast zakończenia
CZĘŚĆ II CZŁOWIEK I PROFESJONALIZM W PRACY SOCJALNEJ (CZYLI JAK BRONIĆ WOLONTARIAT PRZED WOLUNTARYZMEM - SPOJRZENIE FILOZOFA)
Wstęp
I Sprzeciw wobec marketingu i pragmatyzmu
II W stronę działania osobotwórczego
III Pytanie o cechy woluntaryzmu
IV Wolontariusz jako słaby człowiek w trudnej roli
V Jak dojrzewać do wolontariatu?
VI Zakończenie — wspólnota z losem Syzyfa
CZĘŚĆ III W STRONĘ KULTURY PROFESJONALIZACJI. KONCEPCJA JEAN- MARIE BARBIER DZIAŁANIA W PEDAGOGICE SPOŁECZNEJ (ESEJ RECENZYJNY NIE TYLKO NA RZECZ PRACY SOCJALNEJ)
Wstęp
I Profesjonalizm jako zarządzanie tożsamością
II Tropy ogólno-pedagogiczne
III Tropy dla pracy socjalnej
IV Trop dwoistości jako centrum nowego paradygmatu pedagogicznego
V Zamiast zakończenia
CZĘŚĆ IV O DWOISTOŚCIACH AUTORYTETU PRACOWNIKA SOCJALNEGO (W KSZTAŁCENIU PROFESJONALNYM I JAKO WYZWANIA PRAKTYCZNEGO)
Wstęp
I O pracy filozoficznej na rzecz pracy socjalnej
II O przebijaniu się filozofii do pedagogiki społecznej
III Trzy przestrzenie relacji w działaniu pedagogicznym
IV O idei dwoistości w pedagogice
V O pojęciu autorytetu
VI Obosieczność działania znoszącego siebie
VII O trzech ideach Maxa Webera w kontekście pracy socjalnej
CZĘŚĆ V UPADEK IDEI MARGINESU? (O PARADOKSACH MARGINALIZACJI W SPOŁECZEŃSTWIE I W NAUKACH SPOŁECZNYCH)
wstęp
I Dwadzieścia i kilka przejawów zmiany statusu marginesu
II Od poszukiwania podmiotu do odkrywania pomiotu: trzy reakcje Kaina na wykluczenie i obojętność, według Sartre'a; i puenta Lupy
III Szkoła nie z marginesu ale z antyświata humanizmu
IV Uczestnictwo w polityce i demokracji jako pole dla marginalizacji (przypadek wsi)
V Automarginalizacja jako podmiotowa strategia twórcza, obowiązek etyczny bądź dylemat w nauce i sztuce
VI Pochwała Bourdieu „instytucji marginalnych uniwersytecko"
VII O prawie i obowiązku poczucia wykluczenia
VIII Zamiast zakończenia — czas rehabilitacji marginesu
CZĘŚĆ VI NORMATYWNOŚĆ PEDAGOGICZNA W ŚWIETLE DWOISTYCH PRZEKROJÓW I PRZEKSZTAŁCEŃ W HUMANISTYCE I KULTURZE WSPÓŁCZESNEJ (PRÓBA REKONESANSU)
Wstęp
I O typach normatywności dyskursu pedagogicznego
II O translokacyjnych powinnościach edukacji
Komentarz
.
ANEKS. Z RECENZJI WYDAWNICZYCH
Od Autora
Barbara Kromolicka
Krystyna Marzec-Holka
MIEJSCA PIERWODRUKU
BIBLIOGRAFIA
INDEKS NAZWISK
19 zł