-
Oferta od
firmy
-
Stan
nowe
-
Tematyka
religioznawstwo, nauki teologiczne
Postulat nie-osobowego Boga. Rekonstrukcjonizm wyzwaniem dla teizmu żydowskiego
Waldemar Szczerbiński
Wydawnictwo Naukowe UAM
Poznań 2007
ISBN: 978-83-232175-4-1
liczba stron: 242
oprawa twarda
.
Spis treści
.
Wstęp
1. Rozumienie Boga w tradycji żydowskiej
1.1. Problem istnienia Boga w judaizmie
1.1.1. Pierwsze próby dowodzenia istnienia Boga
1.1.2. Saadia ben Józef
1.1.3. Abraham ibnDaud
1.1.4. Mojżesz Majmonides
1.1.5. Chasdaj Kreskas
1.2. Poznanie natury Boga w judaizmie
1.2.1. Jedność i jedyność Boga
1.2.2. Transcendencja i immanencja Boga
2. Zarys współczesnej myśli żydowskiej
2.1. Nurty teologiczne
2.1.1. Judaizm ortodoksyjny
2.1.2. Judaizm reformowany
2.1.3. Judaizm konserwatywny
2.2. Nurty filozoficzne
2.2.1. Egzystencjalizm żydowski
2.2.2. Esencjalizm żydowski
2.3. Rekonstrukcjonizm jako synteza obu nurtów
3. Charakterystyka rekonstrukcjonizmu żydowskiego
3.1. Mordecai Kaplan jako twórca nowego ruchu
3.1.1. Życie i twórczość Mordecaia Kapłana
3.1.2. Krytyka tradycyjnej myśli żydowskiej
3.1.3. Wpływ współczesnych idei na poglądy Mordecaia Kapłana
3.1.4. Cel i metoda rekonstrukcji
3.2. Ogólne założenia rekonstrukcjonizmu żydowskiego
3.2.1. Judaizm jako cywilizacja
3.2.2. Odrzucenie supernaturalizmu
3.2.3. Zbawienie jako samo spełnienie
4. Koncepcja Boga w rekonstrukcjonizmie żydowskim
4.1. Konieczność zmiany pojęcia Boga
4.2. Metoda badania terminu "Bóg"
4.3. Znaczenie wiary w Boga
4.4. Bóg jako Siła, która prowadzi do odnowy społecznej
4.5. Bóg jako Siła, która prowadzi do odnowy natury ludzkiej
4.6. Bóg w naturze i w historii
4.7. Bóg jako Obecność
5. Krytyka rekonstrukcjonistycznej koncepcji Boga
5.1. Metafizyczne kontrowersje
5.2. Aporie systemowe
5.3. Próba oceny
.
Zakończenie
.
Bibliografia
Postulate of a non-personal God, Reconstructionism as a challenge for Jewish theism - summary