Volvo – ten szwedzki producent samochodów osobowych działa w branży już od 1927 roku. Produkowane przez to przedsiębiorstwo auta od dekad zjednują sobie coraz to nowych zwolenników wśród kierowców. Dobra wiadomość jest taka, że jeśli chcesz jeździć Volvo, nie musisz wydawać na to fortuny – nietrudno znaleźć używany egzemplarz w dobrym stanie w cenie nie przekraczającej 20 tysięcy złotych.
Volvo V50
Ten samochód pojawił się w produkcji w 2004 roku. Miał być w zamyśle następcą modelu V40, ale bynajmniej nie oznacza to, że powielono w tym przypadku te same rozwiązania. Samochody Volvo zawsze przecież reprezentowały sporą różnorodność.
W tym przypadku postawiono na nową konstrukcję opartą na na platformie Forda. Odmienne niż w modelu V40 są też reflektory i atrapa chłodnicy, maska jest wyraźnie krótsza, a błotniki mocno zaokrąglone. Ciekawą innowacją jest też brak zamka na powierzchni drzwi – w V50 bowiem działa system bezkluczykowego dostępu.
Wnętrze niewątpliwie się wyróżnia, a to za sprawą kokpitu – wszystkie elementy służące do sterowania sprzętem audio i klimatyzacją umieszczone są w cienkiej srebrnej listwie. Obsługa jest intuicyjna i wygodna. Zaletą są też podwójne systemy regulacji w fotelach.
Lekkim rozczarowaniem może być natomiast pojemność bagażnika, która wynosi zaledwie 417 litrów. Może nie jest to bardzo mało, trzeba jednak pamiętać, że to samochód typu kombi, a po takim pojeździe należałoby spodziewać się więcej.
Wrażenie robi za to różnorodność wyposażenia w niektórych wersjach, wśród których nie brakowało rozwiązań, które swego czasu były sporą innowacją. Wystarczy tu wspomnieć system BLIS (Blind Spot Information System), ostrzegający kierowcę o obiektach znajdujących się w martwym polu lusterek, albo biksenonowe reflektory, które dobrze doświetlają zakręty. Oczywiście takich dodatków nie było w wersji podstawowej, jednak ci, którzy decydowali się na ten samochód, najczęściej kupowali go właśnie z dodatkowym wyposażeniem, dzięki czemu na rynku wtórnym nietrudno dziś o egzemplarze z tymi udogodnieniami.
Volvo S60
Ten model powstał w roku 2000 jako następca Volvo S70. Oparty został na płycie podłogowej Volvo P2. Jeśli chodzi o nadwozie, mamy tu do czynienia z sedanem. Samochód był dostępny z napędem przednim lub na cztery koła.
Pojazd ten ma naturalnie swoje wady. Awarie automatycznej skrzyni biegów nie należą do rzadkości, a zdarza się też, że wycieka płyn ze wspomagania układu kierowniczego. A co z zaletami?
Do plusów zaliczyć można z pewnością elegancję tego pojazdu. Zamiast nieco kanciastego nadwozia, popularnego wśród innych modeli w czasach, gdy pojawił się S60, mamy to do czynienia z łagodnymi krzywiznami. Linia boczna z mocno pochyloną tylną szybą po latach nadal dobrze się prezentuje. Można bez przesady stwierdzić, że dokonane niemal dwie dekady temu wybory stylistyczne były słuszne, i dzięki nim pod względem wizualnym to auto się nie starzeje. Także wnętrze może ująć swoją kolorystyką, a także wysoką jakością zastosowanych tu materiałów wykończeniowych.
Mówiąc o S60, nie sposób nie wspomnieć, że samochód ten wyjątkowo dobrze trzyma się drogi, dzięki zawieszeniu wysokiej jakości. Także silniki zastosowane w tym modelu, są z górnej półki. Pojazd jest też dobrze zabezpieczony przed korozją.
Co jeszcze warte jest wzmianki? Na pewno nie bez znaczenia dla naszego komfortu za kółkiem są wygodne fotele. Ale są rzeczy ważniejsze niż wygoda, a należy do nich bez wątpienia bezpieczeństwo. A w tej dziedzinie S60 naprawdę dobrze się spisuje. Cztery gwiazdki uzyskane na testach zderzeniowych – to mówi samo za siebie.
Volvo V70
V70 to model kombi, którego pierwsze generacje należą do klasy średniej, a od trzeciej przynależy już do klasy wyższej. Samochód produkowany jest od 1997 roku i już od lat jest najlepiej sprzedającym się autem w Szwecji. Pojazd ten powstał jako bezpośrednia kontynuacja modelu 850 i pierwsza generacja V70 właśnie do niego się odwoływała – później się to zmieniło i kolejne generacje nawiązywały już do modeli S60, S70 i S80.
W przypadku tego modelu na pewno warto zwrócić uwagę na rzędowe pięciocylindrowe silniki. Napęd działa na obie osie i ma sterowane elektronicznie wielopłytkowe sprzęgło. Jeśli chodzi o podwozie, to Volvo V70 wyróżnia się wśród innych modeli skomplikowanym ośmiowahadłowym tylnym zawieszeniem. Pojemność bagażnika jest różna w zależności od generacji, do której należy model, na jaki się zdecydujemy. W najlepszym wypadku może wynieść 1641 litrów. Warto wspomnieć i o tym, że powstała także wersja terenowa tego modelu – Volvo XC70.