Wielu kierowców w okresie wiosenno-letnim czy też jesienno-zimowym zastanawia się, czy zostawić jeszcze używane dotychczas opony, czy jednak zakupić nowe i czuć się w 100% pewnie podczas jazdy swoim samochodem. Poniżej dowiesz się, czy jest już czas na zakup i wymianę opon na nowe w naszych pojazdach, oraz jakie opony dobrać.
• Jak rozpoznać zużycie bieżnika w oponach?
• Opony symetryczne - do jazdy w mieście
• Opony asymetryczne - dla samochodów klasy premium
• Opony kierunkowe - dla samochodów sportowych
Jak rozpoznać zużycie bieżnika w oponach?
Jeżeli chodzi o parametry wskazujące na to, że opona nadaje się do utylizacji jest bardzo prosta. Głębokość bieżnika jest głównym wskaźnikiem, który powinniśmy sprawdzić. Jeżeli opona ma poniżej 4 mm głębokości to według ogólnie przyjętych zasad kwalifikuję się do wyrzucenia.
Kolejnym wyznacznikiem jest obejrzenie opony przy demontażu i sprawdzenie czy jest równomiernie zużyta. Niestety kiedy okazałoby się, że opony są bardziej ścięte z zewnętrznej lub wewnętrznej strony to również takie opony nadają się do utylizacji.
Przy wymienionych powyżej sytuacjach musimy zorientować się jakie opony będą najlepsze do naszego pojazdu oraz jaki bieżnik będzie pasował do naszego stylu jazdy. Zatem czym różnią się opony symetryczne, asymetryczne i kierunkowe?
Rodzaj opony to wbrew pozorom bardzo ważny element, który pozwoli czuć nam się za kółkiem pewnie i bezpiecznie. Zróżnicowanie bieżnika w oponach pozwala nam dopasować oponę do naszych potrzeb.

Opony symetryczne - do jazdy w mieście
Opona symetryczna jest najbardziej uniwersalną oponą jeżeli chodzi o montaż na pojeździe. Każdą oponę z bieżnikiem symetrycznym możemy założyć na lewą czy prawą stronę. Jej konstrukcja i wzór bieżnika jest wykonany tak, aby odprowadzanie wody i błota zawsze było możliwe, jednak jest to opona, która najsłabiej odprowadza wodę podczas jazdy, co można odczuć podczas większych prędkości czy ostro wchodząc w zakręty. Dlatego taka opona najbardziej nadaję się kiedy jeździmy po mieście bez dużych prędkości i nie robimy wypadów na tereny, gdzie śliska nawierzchnia może być problemem.
Opony asymetryczne - dla samochodów klasy wyższej i premium
Opony asymetryczne to opony, które stosuje się do samochodów klasy premium lub samochodów z dużą jednostką napędową, w których można trochę przyspieszyć, a mimo tego chcemy czuć komfort jazdy. Opony asymetryczne są wzmacniane na wewnętrznej i zewnętrznej krawędzi co ma duże znaczenie przy zakładaniu je na nasz pojazd. Oznaczenia, które wskazują poprawny montaż to: „inside” i „outside”. Dzięki tym wzmocnieniom uzyskamy lepszą przyczepność na zakrętach. Na zewnętrznej stronie ogumienia są ukształtowane rowki oraz kanaliki, którymi lepiej jest odprowadzana woda lub błoto pośniegowe, a co za tym idzie podczas deszczu opona jest dobrze oczyszczona i ma mocniejszą przyczepność. Opony asymetryczne nadaje się na dłuższe trasy, dodatkowym plusem jest ich niski poziom hałasu.
Opony kierunkowe - dla samochodów sportowych
Opona kierunkowa to opona, która może być założona na każde koło w samochodzie jednak trzeba pamiętać o montażu według oznaczenia na boku opony „rotation” tak, aby bieżnik ustawiony był przodem do kierunku jazdy. Pozwoli to na dobrą przyczepność, mniejsze spalanie, niski poziom hałasu, skrócenie drogi hamowania oraz równomierne zużywanie się opony.
Podsumowując, przy wymianie opon pamiętajmy o tych wszystkich regułach, aby opony nam służyły dłużej i komfort jazdy oraz bezpieczeństwo był na najwyższym poziome. Wiadomo, że przy spóźnieniu się z wymianą opon na letnie narażamy opony zimowe na duże zużycie. Jeżdżąc na rozgrzanym asfalcie narażamy je na duże tarcie, opona zimowa jest miękka i tym samym szybko się ściera, a dodatkowo takie warunki atmosferyczne powodują, że „zimówka” twardnieje, więc traci swoje właściwości, które są potrzebne w zimę.
Nieco inaczej jest z oponą letnią, ponieważ jej struktura jest trochę twardsza i podczas używania jej w zimie nie jest narażona na większe zużycie lub inne usterki. Problemem jest oczywiście bezpieczeństwo na drodze, którego letnia opona nie zapewnia.
