Wiadomo, że opony podczas eksploatacji się zużywają. Ścieranie się bieżnika to oczywistość – efekt tarcia, nagrzewania. Niestety zdarza się, że jego zużycie jest dość nietypowe. To bardzo często symptom innych usterek. Wyjaśniamy, o czym może świadczyć nierówne zużycie bieżnika opony i jak jemu zapobiec.
- Typowe zużycie bieżnika opony
- Większe zużycie środka opony
- Bieżnik opony starty mocniej na bocznych częściach
- „Wyząbkowanie” bieżnika opon
- „Falowanie” bieżnika opon
Typowe zużycie bieżnika opony
Warto wiedzieć, że bieżnik opony powinien być zużyty równomiernie na całym jej obwodzie. Mimo, że dla wielu z nas opona, zwłaszcza nowa, wydaje się mocna i odporna na wszelkie uszkodzenia, prawda jest taka, że jest bardzo podatna na wszelkie uszkodzenia mechaniczne.
Trudno powiedzieć, że normalnym jest powstanie uszkodzeń z boków opon, ale z pewnością jest to łatwe do wytłumaczenia. Najczęściej jest to wynik najeżdżania na krawężniki podczas parkowania, wjeżdżania w dziury. Wynikiem są cięcia, pęknięcia i wybrzuszenia. Należy wymienić oponę, jednak zużycie jest w dalszym ciągu wynikiem eksploatacji, a nie jakieś usterki.
Większe zużycie środka opony
Może się zdarzyć, że opony nierównomiernie się zużywają na środku powierzchni. Każda z nich jest mocnej wytarta w centralnej części, niż na bokach. Przyczyna jest dość błaha. Jeśli przez długi czas jeździliśmy ze zbyt wysokim ciśnieniem w kołach, to nie przywierały do jezdni na bokach. Wynikiem jest właśnie zbyt duże zużycie ich w środkowej części.
Jak temu zaradzić? Koniecznie zmniejszyć ciśnienie w oponach, zgodnie z zaleceniami producenta. Gdzie szukać takiej informacji? Można sprawdzić na klapce wlewu paliwa, na wewnętrznej części drzwi, w instrukcji obsługi auta, czy nawet – w Internecie.
Bieżnik opony starty mocniej na bocznych częściach
Jeśli to boczne części wszystkich opon – wewnątrz i na zewnątrz są mocnej starte, to powód może być niemalże identyczny jak w poprzedniej sytuacji, aczkolwiek odwrotny. Jeśli jeździmy zbyt długo na zbyt słabo napompowanych kołach – mocniej zużywają się brzegi opon, niż ich środek. Jak działać, gdy zobaczymy taki efekt? Koniecznie napełnić opony w wymaganej ilości. Czy można jeździć na takich oponach? Zakłada się, że jeśli różnica nie jest większa niż 2 mm – można w dalszym ciągu ich używać.
Inną przyczyną mocniejszego zużycia bieżnika na zewnętrznych bokach może być zbyt duża zbieżność kół, a jeśli bardziej ścierają się wewnętrzne pasy czoła opon - koła są zbyt rozbieżne względem siebie. Czasami tylko jedna opona jednostronnie i nierównomiernie się zużywa – wtedy to właśnie ona jest źle wyważona.
Zdarza się, że z zewnętrznej strony mocnej zużywa się bieżnik opon do auta, przez nieodpowiedni styl jazdy, a w zasadzie – zbyt szybkie, agresywne „wchodzenie” w zakręty. Opony muszą wtedy „pracować” na granicy przyczepności, a więc na zewnętrzną ich część oddziałują większe przeciążenia. Możliwe jest, że opony zetrą się w ten sposób tylko z jednej strony pojazdu. Jak zapobiegać? Zwolnić na zakrętach!
Na tego typu nietypowe zużycie bieżnika w oponach wpływa również uszkodzone zawieszenie. Jeśli więc obserwujemy starcie na bokach większe niż na środku – sprawdźmy, czy nie mamy uszkodzonego zawieszenia. Powodem może być np. skręcony lub wygięty wahacz. Aby to sprawdzić musimy udać się do serwisu.
„Wyząbkowanie” bieżnika opon
Jeśli spojrzymy na opony z boku i zobaczymy, że ich profil nie jest gładki, ale ma „schodki”, a w zasadzie przypomina zęby piły, to możemy mówić o ich „wyząbkowaniu”. Gdzie leży przyczyna? Przede wszystkim może być wynikiem złej geometrii kół, złej pracy amortyzatorów – należy to sprawdzić w warsztacie.
Czasami okazuje się, że przyczyną jest zbyt zachowawcza jazda, zwłaszcza w zakrętach. „Wyząbkowane” opony mogą być zarówno na środku, jak i na krawędziach bieżnika. Warto wiedzieć, że tak zużyte opony nie nadają się od razu do wymiany. Można je pozostawić, jednak z pewnością będą bardziej hałasowały. Da się je też naprawić, udając się do serwisu na szorstkowanie. Jednak to spłyca bieżnik. Jak zapobiegać? Postawić na rotację opon.
„Falowanie” bieżnika opon
O nierównomiernym zużyciu opon mówimy też w sytuacji mocniejszego wytarcia osi, która w samochodzie nie jest napędowa. W przypadku samochodów z napędem na przednie koła, tylne opony tylko delikatnie zmieniają swoje położenia względem podłoża, co sprawia, że są bardziej narażone na zużycie. Skąd się to bierze? Z pewnością szukając przyczyny, warto sprawdzić geometrię kół danej osi nie napędowej, amortyzatory, łożyska koła, zawieszenie. Często z taką sytuacją spotykamy się w autach z belką skrętną.