- 
                                    Oferta od
                                    firmy 
                                
- 
                                    Stan
                                    nowe 
                                
- 
                                    Tematyka
                                    pedagogika, resocjalizacja 
                                
 
                    
                                                            					                                        					                        					
																
					                        
                    
                    
                        Podmiot i pedagogika: od oświeceniowej utopii ku pokrytycznej dekonstrukcji
Astrid Męczkowska
Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP
Wrocław 2006
ISBN: 83-89518-34-1
liczba stron: 241
oprawa miękka
.
Spis treści
.
Wprowadzenie
Część pierwsza
PODMIOT - BOHATER NOWOCZESNOŚCI
Rozdział pierwszy:
Oświeceniowa koncepcja podmiotu: Kartezjusz — Kant — Hegel
Podmiot Kartezjański
Podmiot u Kanta
Podmiot u Hegla
Próba syntezy
Aneks: Idee pedagogiczne u Kanta i Hegla
Rozdział drugi:
Oświecenie jako misja Podmiotu: polityczno-społeczne wyzwania  Oświecenia dla pedagogiki
Co to jest Oświecenie?
Polityczne przesłanie Oświecenia
Tożsamość „społeczeństwa oświeconego”  Oświecenie jako mitologia Rozumu
Rozdział trzeci:
Oblicza oświeceniowego Rozumu a problem pedagogiki jako jedności w wielości
Eros i Logos jako zasady konstruujące dyskurs Oświecenia
Hegemonia Logosu
Eros i Logos a pedagogika
Rozdział czwarty:
Pedagogika w służbie mitu podmiotowości: Rousseau — Herbart — Hessen — pedagogika socjalistyczna
O naturze dziecka
O podmiotowości jako zwieńczeniu ludzkiego rozwoju
O roli procesu wychowania dla rozwoju podmiotowości człowieka
O politycznych wyzwaniach czterech pedagogik  W kierunku syntezy
Część druga
PODMIOT - UPADEK I ODRODZENIE
Rozdział pierwszy:
Zdrada Rozumu i kryzys dyskursu podmiotowości
Instrumentalizacja Rozumu: kryzys dyskursu podmiotowości w perspektywie teorii krytycznej
Technologie upodmiotowienia: O Podmiocie, który stał sie przedmiotem
Rozdział drugi:
Zdrada pedagogicznego Rozumu
Oblicza zdrady pedagogicznego Rozumu: upolitycznienie, unaukowienie i misyjność pedagogiki  Konsekwencje zdrady pedagogicznego Rozumu: pedagogia posłuszeństwa, pedagogia predestynacji
Rozdział trzeci:
Sanacja pedagogicznego Rozumu: ożywienie dyskursu podmiotowości  w filozofii i pedagogice schyłku XX wieku
Ożywienie dyskursu podmiotowości w filozofii
Ożywienie pedagogicznego dyskursu podmiotowości
Rozdział czwarty:
Restauracja oświeceniowego Podmiotu w myśli pedagogicznej: pedagogia transformacji
Część trzecia
W POSZUKIWANIU NOWEJ FORMUŁY PODMIOTOWOŚCI
Rozdział pierwszy:
Dekonstrukcja Podmiotu w filozofii współczesnej
Kres człowieka
Kres filozofa
Ślady człowieka
W poszukiwaniu nowej formuły podmiotowości
Podmiot Wielki, podmiot mały
Rozdział drugi:
Pedagogie podmiotu małego
Edukacja jako relacja międzysobowa
Edukacja jako osobisty projekt
Pedagogia znaków
Kontredukacja
Edukacja jako społeczna (inter)akcja  Komentarz krytyczny
Rozdział trzeci:
Podmiot mały na ścieżce emancypacji
A Podmiot Wielki na niebiosach (na marginesie)
.
BIBLIOGRAFIA
Indeks nazwisk