-
Oferta od
firmy
-
Stan
nowe
-
Tematyka
biznes, nauki ekonomiczne
Patologie w organizacji. Mechanizmy powstawania. Zwalczanie. Zapobieganie
Mirosław Laszczak
Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu
Kraków 1999
ISBN: 83-7230-002-X
liczba stron: 190
Oprawa miękka
.
Opis wydawcy
.
Problemy związane z patologiami zachowań w przedsiębiorstwie należy jak najdokładniej poznać i przeanalizować, albowiem człowiek nie jest samotnikiem, lecz funkcjonuje na tle grupy, do której w sposób naturalny ciąży, wobec czego wszelkie jego postawy i zachowania wpływają na postawy i zachowania całych społeczności. Zauważyli to zresztą ekonomiści i specjaliści od zarządzania, którzy od wielu już lat alarmują, że przyszłość przedsiębiorstw zależy od zespołów pracowniczych. Kontakt z innymi ludźmi zawsze wymaga zgody na kompromis, uległości i rozumienia. Gdy tego braknie, w organizacji coś zaczyna iskrzyć a delikatna sieć międzyludzkich zależności niszczeje, potęgując niezadowolenie i przyspieszając pojawianie się patologii. Dlatego też nie wystarczy samo tylko osądzanie szkodliwych zachowań; konieczne jest zrozumienie ich przyczyn, poznanie źródeł, z których wypływają, oraz czynników, które je potęgują i ugruntowują w organizacji. I temu właśnie poświęcona jest ta książka.
.
Spis treści
.
Wstęp
Rozdział I
ZROZUMIEĆ PRACOWNIKA, CZYLI OSOBOWOŚĆ JAKO ŹRÓDŁO PATOLOGII W FIRMIE
1.1. U źródeł zachowania
1.2. Twórczość, czyli kanalizowanie napięć i ucieczka przed niebezpieczną monotonią pracy
1.3. Uwzględnić indywidualne cechy albo potęgować niezadowolenie
1.4. Socjo- i psychopatogenny charakter zachowań
Rozdział II
SZUKANIE SWEGO MIEJSCA W FIRMIE ALBO HODOWLA PATOLOGII
2.1. Socjalizacja pracowników a późniejsze patologie
2.2. Niebezpieczny konformizm
2.3. Zagrożenie patologiami w kolejnych fazach socjalizacji w przedsiębiorstwie
2.4. „Błądzenie” w organizacji
2.5. Konflikt ról
Rozdział III
PATOLOGIE W ZESPOLE PRACOWNICZYM
3.1 . Grupa patologiczna — grupa niepatologiczna
3.2. Siły scalające i dezintegrujące
3.3. Błędy w zarządzaniu zespołami pracowniczymi . .
3.4. Pułapki pracy zespołowej
3.5. Kłopoty ze współpracą w zespołach mieszanych
Rozdział IV
PATOLOGIE - EFEKT WALKI BĄDŹ SKUTEK DOSTOSOWANIA SIĘ DO ORGANIZACJI
4.1. Kultura — wylęgarnia patologii
4.2. Toksyczne emocje jako część kultury organizacji
4.3. Przeciw kodeksowi etycznemu
4.4. Utracona tożsamość
4.5. Manipulacja pracownikami
4.6. Kompleks „zagrożonego stanowiska” i wyuczona nieudolność
4.7. Patologia decyzji
4.8. Sposoby „ucieczki”, czyli od prawa Parkinsona po uzależnienie alkoholowe
4.9. Iluzje i omamy
4.10. Pechowcy — czy samodestrukcja
4.11. Wyzwanie dla zarządzających
Przypisy