-
Oferta od
firmy
-
Stan
nowe
-
Tematyka
sztuka, kultura i etnologia
Odkrywcy i turyści na afrykańskim szlaku. Fotografia w polskim reportażu podróżniczym XX wieku
Kinga Siewior
TAiWPN UNIVERSITAS
Kraków 2012
ISBN: 978-83-242-1724-3
liczba stron: 236
oprawa: miękka ze skrzydełkami
.
Spis treści
.
I. FOTOGRAFIA INOWOCZESNE SPOJRZENIE
Realizm fotografii i narodziny „kultury oka”
Dokumentalność fotografii i „spojrzenie fotograficzne”
Fotografia i tekst Warianty obecności
Reportaż jako zapis spojrzenia (fotograficznego)
II. AFRYKA JAKO INNY NOWOCZESNE SPOJRZENIA NA
CZARNY LĄD
Nowoczesne odkrycie Afryki
T(r)opografia Afryki
polski punkt widzenia
III. (FOTO)KOLEKCJE FERDYNANDA OSSENDOWSKIEGO
POLOWANIE NA OBRAZY I OKAZY (WŚRÓD CZARNYCH)
Z kamerą i karabinem wśród czarnych Paralela
Natura (spojrzenia Ossendowskiego)
Rzeczy O kolekcjonowaniu kultury
Człowiek Glosa o antropologii (i) fotografii
IV. GOETEL NA WYSTAWIE ŚWIATA O EGIPCIE
O fotografiach i fotograficzności
Spojrzenie dyletanta
Na co patrzy się w Egipcie?
Jak się patrzy w Egipcie?
V. POTRÓJNE ŻYCIE FOTOGRAFII O FOTOGRAFIACH
Z PODRÓŻY (I PODRÓŻY) KAZIMIERZA NOWAKA
Zawód: fotoreporter
Wagabunda-etnograf Stylizacje Nowaka
Fotografia a narracja albumowa
Fotografia a narracja literacka
VI. KODAK, ERGO SUM? FOTOGRAFIA W REPORTAŻACH
JANAJÓZEFA SZCZEPAŃSKIEGO
Progowość Specyfika podróży Szczepańskiego
Poszerzanie horyzontu „Ja” turystyczne Szczepańskiego
Fotografia jako kotwica Pamięć obrazów a proces pisania
Fotografia wobec konieczności rozumienia
„ja” reporterskie
VII. SPOTKANI W CZASIE MOICH WĘDRÓWEK DROGAMI AFRYKI
O FOTOGRAFII W „AFRYKAŃSKIEJ” TWÓRCZOŚCI RYSZARDA
KAPUŚCIŃSKIEGO
Fotografia jako wstrząs (retoryka fotografii)
Narracyjność albumu Literackość tytułu
Fotografia spotkania
Fotograficzność (sub)tekstu
VIII. UWAGI KOŃCOWE
Całość kontra fragment Całość fragmentu
Podróże do jądra ciemności Nowe rozdanie
Ludzie (i) zjawy z fotografii (Nocni wędrowcy)
Szok (i) ciała w fotografii (Dzisiaj narysujemy śmierć)