-
Oferta od
firmy
-
Stan
nowe
-
Tematyka
filozofia, historia filozofii
Odbiór komunikatu jako zadanie poznawcze. Ujęcie pragmatyczno-kognitywne
Joanna Szwabe
Wydawnictwo Naukowe UAM
Poznań 2008
ISBN: 978-83-232185-1-7
liczba stron: 151
oprawa miękka ze skrzydełkmi
.
Spis treści
.
Wstęp
CZĘŚĆ I. STRUKTURA KOMUNIKATU W MODELU INFERENCYJNYM
ROZDZIAŁ l. Znaczenia dane i wywnioskowane
l. l. Ograniczenia ujęcia komunikacji jako kodowania—dekodowania
1.2. Zwrot griceowski — odrzucenie idei 'rozumienie to odkodowanie'
1.2.1. Założenie o racjonalnej naturze działalności komunikacyjnej — Zasada Współpracy i maksymy Grice'a
1.2.2. Bliżej o pojęciu implikatury
1.2.3. Własności i dystrybucja implikatur
1.3. Rekonstrukcja warstwowej struktury komunikatu we współczesnej pragmatyce: znaczenie zdania — znaczenie typu wypowiedzi — znaczenie mówcy
ROZDZIAŁ 2. Warstwa znaczenia typu wypowiedzi: uogólnione konwersacyjne implikatury
2.1. Automatyzm i szybkość komunikacji a kwestia obciążenia wnioskowaniami uwagi interlokutorów
2.2. Argumenty za postulowaniem nieuświadamianych domyślnych interpretacji
2.3. Heurystyki interpretacyjne
2.4. Trwały wpływ implikatur na leksykon
ROZDZIAŁ 3. Warstwa znaczenia mówcy: uszczegółowione konwersacyjne implikatury
3.1. Zasada Relewancji dla Procesów Poznawczych: parametry wysiłku i korzyści poznawczej
3.2. Zasada Relewancji dla Komunikacji
3.3. Specyfika perspektywy kognitywnej w próbach wyjaśniania komunikacji .
CZĘŚĆ II. ODBIÓR KOMUNIKATU
ROZDZIAŁ 4. Komunikat z perspektywy odbiorcy
4.1. Rekonstrukcja założenia o prymacie mówcy
4.2. Odbiorca jako odbiornik w modelu kodu
4,2. l. Mit biernego odbiorcy
4.2.2. Intencja informacyjna mówcy i intencja poznawcza odbiorcy
4.3. Odbiorca jako naiwny optymista w modelu inferencyjnym
4.3. l . Założenia o dobrej woli i kompetencji nadawcy
4.3.2. Procedura rozumienia w Teorii Relewancji
4.4. Problematyczne implikacje kategorii znaczenia mówcy
ROZDZIAŁ 5. Powodzenie aktu komunikacji a interes poznawczy odbiorcy
5.1. Warunki sukcesu i błędu komunikacji
5.2. Presupozycje odbiorcy a powodzenie aktu komunikacji
5.3. Selekcja presupozycji pod presją interesu poznawczego odbiorcy
5.4. Ilu strategii odbioru potrzeba do zrozumienia komunikatu?
5.5. Rozumienie sterowane interesem poznawczym odbiorcy jako spójne z kognitywnym ujęciem komunikacji
CZĘŚĆ III. KOMPETENCJA PRAGMATYCZNA
ROZDZIAŁ 6. Przedmiot i reguły kompetencji pragmatycznej
6.1. Odbiór komunikatu a kompetencja odbiory
6.2. Implikacje modelu inferencyjnego w zakresie przedmiotu kompetencji pragmatycznej
6.3. Nieadekwatność zastanych ujęć kompetencji komunikacyjnej i pragmatycznej do opisu mechanizmów kierujących wnioskowaniami konwersacyjnymi
6.4. Postulowane cechy reguł kompetencji pragmatycznej: uniwersalność, automatyzm, niezależność od kulturowo nabytej wiedzy
ROZDZIAŁ 7. Atrybucja stanów mentalnych na podstawie zachowań a kompetencja pragmatyczna
7.1. Testowanie teorii umysłu, przewidywanie interpretacji
7.2. Korelacje zaburzeń mentalizacji z zaburzeniami odczytywania implikatur
7.2.1. Mentalizacja i zaburzenia komunikacji: schizofrenia
7.2.2. Mentalizacja i zaburzenia komunikacji: autyzm
7.2.3. Mentalizacja i zaburzenia komunikacji: syndrom semantyczno-pragmatyczny
7.3. Mentalizacja i rozwój kompetencji pragmatycznej
7.3. l. Kontrowersje wokół progów w akwizycji
7.3.2. Jak dzieci (nie) rozumieją implikatury — testowanie maksym Grice'a
7.4. Dyskusja kontrargumentów
,
Zakończenie
Bibliografia Aneks