Wszystko kupisz. Wszystko sprzedasz.
0
Zaloguj się
+ Dodaj ogłoszenie

Od zakazu do wolności. Historia prawnej pozytywizacji wolnoś

1 / 1
Obserwuj
  • Oferta od firmy
  • Stan nowe
  • Tematyka sztuka, kultura i etnologia
Od zakazu do wolności. Historia prawnej pozytywizacji wolności sztuki Mateusz Maria Bieczyński Wydawnictwo Naukowe Silva Rerum Poznań 2021 ISBN: 978-83-65697-34-9 liczba stron: 672 oprawa twarda . Spis treści . WYKAZ SKRÓTÓW WSTĘP ROZDZIAŁ I. ZAKAZ OBRAZOWANIA ━ ŹRÓDŁA PRAWNEJ POZYTYWIZACJI TWÓRCZOŚCI ARTYSTYCZNEJ 1. Wprowadzenie 2. Starotestamentowy zakaz obrazowania w szerszym kontekście kulturowym 3. Platońskie fundamenty cenzury państwowej 4. Rzymski model sztuki oficjalnej 5. Wczesnochrześcijański zakaz obrazowania 6. Rehabilitacja sztuki starożytnej w Bizancjum 7. Rzymskokatolicka koncepcja Biblia pauperum 8. Zakaz obrazowania w islamie i jego oddziaływanie 9. Bizantyjskie spory ikonoklastyczne 10. Karolińska rehabilitacja sztuk wizualnych 11. Podsumowanie . ROZDZIAŁ II. ROLA PRAWA W SEKULARYZACJI SZTUKI 1. Wprowadzenie 2. Chrześcijańska doktryna wizerunków przed reformacją 2.1. Wizerunki w doktrynach ruchów heretyckich 2.1.1. Katarzy 2.1.2. Husyci 2.1.3. Savonarola 2.1.4. Inne ruchy heretyckie 2.2. Wizerunki w doktrynach ruchów monastycznych 2.2.1. Bernard z Clairvaux i reguła cystersów 2.2.2. Kanonicy regularni (wiktorianie) 2.2.3. Zakony żebracze (dominikanie i franciszkanie) 2.3. Obrazy w pismach teologów późnego średniowiecza 2.3.1. Szkoła z Chartres 2.3.2. Robert Grosseteste 2.3.3. Św. Bonawentura 2.3.4. Scholastyka jako normatywna praktyka Kościoła 2.4. Ustawodawstwo papieskie dotyczące starożytnych artefaktów 3. Prawno-religijne ograniczenia swobód twórczych doby reformacji i kontrreformacji 3.1. Reformacyjny zakaz obrazowania 3.1.1. Reformacja w krajach niemieckich 3.1.2. Ikonoklazm niderlandzki 3.1.3. Ikonoklazm anglikański 3.2. Kontrreformacyjne reguły sztuki 3.2.1. Kanony Soboru Trydenckiego 3.2.2. Literatura normatywna 3.2.2.1. Giovanni da Fabriano 3.2.2.2. Karol Boromeusz 3.2.2.3. Molanus i Pacheco 3.2.2.4. Bartolomeo Ammannati 3.2.2.5. Gabriele Paleotti 3.2.2.6. Adam Fabian Birkowski i synod krakowski 3.2.3. Przypadki cenzury kościelnej 3.3. Podsumowanie — Rola religijnego zakazu w rozwoju idei wolności sztuki świeckiej 4. Świeckie przywileje jako forma gwarancji swobód twórczych 4.1. Przywileje grupowe 4.1.1. Cechy rzemieślnicze 4.1.2. Akademia Florencka 4.1.3. Królewska Akademia Sztuk Pięknych w Paryżu 4.1.3.1. Przywilej fundacyjny i jego kontekst polityczny 4.1.3.2. Reguły organizacyjne i literatura normatywna 4.1.3.3. Polityka kulturalna w zakresie wystawiennictwa i nagród 4.2. Przywileje indywidualne 4.2.1. Funkcja artysty nadwornego 4.2.2. Wczesna ochrona prawno-autorska 5. Podsumowanie . ROZDZIAŁ III PRAWNA POZYTYWIZACJA DZIAŁALNOŚCI TWÓRCZEJ 1. Wprowadzenie 2. Rewolucja francuska i nowoczesna relacja prawa i sztuki 3. Sztuka jako przedmiot regulacji prawa stanowionego 3.1. Początki nowoczesnego prawa autorskiego 3.1.1. Copyrights w Wielkiej Brytanii 3.1.2. Urheberrecht w Niemczech 3.1.3. Droit d’Auteur 3.2. Dualizm źródeł ochrony zabytków 3.3. Cenzura polityczna 3.3.1. Karykatura 3.3.2. Satyra i karykatura we Francji 3.3.3. Cenzura karykatury w Wielkiej Brytanii 3.4. Teatr 3.4.1. Państwowy nadzór nad teatrami w Wielkiej Brytanii 3.4.2. Cenzura teatralna we Francji 3.4.3. Teatry i cenzura w Niemczech 3.5. Treści nieobyczajne 3.5.1. Niemiecki rodowód nieobyczajności w sztuce 3.5.2. Sztuka i obscena we Francji 3.5.3. Sztuka a moralność w Wielkiej Brytanii 3.5.4. Inne kraje 4. Podsumowanie . ROZDZIAŁ IV. PRAWNA DEKLARACJA WOLNOŚCI SZTUKI 1. Wprowadzenie 2. Wolność sztuki przed II wojną światową 2.1. Francja — początek politycznego aktywizmu artystycznego 2.2. Anglia — spór o estetykę 2.3. Stany Zjednoczone – prawo i sztuka awangardowa 2.4. Niemcy — pierwsza deklaracja konstytucyjna 3. Polityka kulturalna państw totalitarnych 4. Wolność sztuki w Europie Zachodniej po II wojnie światowej 4.1. Niemcy – ‘model mediacyjny’ 4.2. Francja – ‘model nadzorczy’ i ‘model wolnościowy’ 4.3. Stany Zjednoczone – ‘kazuistyczny model konfrontacyjny’ 4.4. Polska po 1989 roku – ‘model faktyczny’ 5. Standardy międzynarodowe w zakresie ochrony wolności sztuki jako prawa człowieka 5.1. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka 5.2. Ochrona w międzynarodowych Paktach Praw Człowieka (1966) 5.3. Działalność Rady Praw Człowieka ONZ 5.4. UNESCO i jego wkład w prawną gwarancję wolności sztuki 6. Europejskie standardy ochrony wolności twórczości artystycznej 6.1. Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej 6.2. Europejska Konwencja Praw Człowieka i orzecznictwo ETPC (‘model konsensualny’) 6.2.1. Sztuka jako przedmiot oceny Trybunału 6.2.1.1. Sprawy nieprzyjęte do rozpatrzenia przez Trybunał 6.2.1.2. Sprawy przyjęte do rozpatrzenia przez Trybunał 6.2.2. Ekspresja artystyczna i jej granice (tzw. cele prawowite) 6.2.3. Mediacja wartości społecznych jako model regulacji sztuki 6.2.4. Ekspresja artystyczna i margines swobody ocen sądów krajowych 6.2.5. Metoda rozróżniania jako argument gwarancyjny dla wolności sztuki 6.2.6. Krytyka stanowiska ETPC w sprawach dotyczących sztuki 7. Podsumowanie . ZAKOŃCZENIE . BIBLIOGRAFIA

Skontaktuj się

FIRMA KSIĘGARSKA WIESŁAWA JUSZCZAKA

Dodaj załącznik
Liczba odsłon: 94
Zgłoś nadużycie
50 zł

FIRMA KSIĘGARSKA WIESŁAWA JUSZCZAKA

FIRMA

Na Sprzedajemy.pl od Paź 2019
Łódź łódzkie Zobacz na mapie »

FIRMA KSIĘGARSKA WIESŁAWA JUSZCZAKA

FIRMA

Na Sprzedajemy.pl od Paź 2019
Łódź łódzkie Zobacz na mapie »
Oferty firmy
  • O nas

  • Bezpieczenstwo

  • Pomoc

  • Poradnik kupującego

  • Mapa kategorii

  • Ogłoszenia archiwalne

  • Oferta dla firm

Copyright © 2011-2025 Sprzedajemy.pl Sp. z o.o. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu.

Zarządzaj powiadomieniami
Odblokuj powiadomienia