-
Oferta od
osoby prywatnej
-
Stan
używane
-
Tematyka
psychologia, socjologia
O rozwoju psychiki - Aleksiej N. Leontiew 1962
Wydawnictwo: Państwowe Wydawnictwo Naukowe
Wydanie: pierwsze
wybór i opracowanie: Mariusz Maruszewski
Tłumacz: Stefan Koza, Andrzej Jurkowski
Liczba stron: 207
Format: 148 x 209 mm
Okładka: miękka ze skrzydełkami
Stan ogólny: jest ok, jak na zdjęciach
Przedmowa
Zarys rozwoju psychiki (A. N. Leontiew)
I. Rozwój psychiki zwierząt
1. Stadium elementarnej psychiki sensorycznej
2. Stadium psychiki percepcyjnej
3. Stadium inteligencji
4. Ogólna charakterystyka psychiki zwierząt
II. Powstawanie świadomości człowieka
1. Warunki powstawania świadomości
2. Kształtowanie się myślenia i mowy
Bibliografia
O historycznym kierunku badań w psychologii człowieka (A. N. Leontiew)
1. Teorie biologiczne w psychologii
2. Kierunek socjologiczny w psychologii
3. Rozwój kierunku historycznego w psychologii radzieckiej
4. Jednostka i środowisko, człowiek i społeczeństwo
5. Biologiczny i społeczno-historyczny rozwój człowieka
6. Człowiek przyswaja sobie doświadczenia społeczno-historyczne
7. Podstawowe mechanizmy zachowania się w rozwoju ontogetycznym zwierząt i człowieka
8. Właściwości kształtowania się działań umysłowych
9. Mózg i działalność psychiczna człowieka
Bibliografia
Czynnik biologiczny i czynnik społeczny w psychice człowieka (A. N. Leontiew)
Psychologiczne poglądy L. S. Wygotskiego (A. N. Leontiew i A. R. Luria)
Główne zasady etyki prostomyślności - Józef Bańka 2000
Wydawnictwo: Stowarzyszenie Psychologia i Architektura
Wydanie: pierwsze
Liczba stron: 128
Format: 163 x 237 mm
Okładka: miękka
Stan ogólny: jest ok, jak na zdjęciach
Żyjemy w czasach, które za najlepszą formę zaufania uznały obustronną nieufność ludzi wobec siebie. Tej właśnie postawie współczesnej cywilizacji przeciwstawić pragnę etykę prostomyślności. Jej idea wyrasta bezpośrednio z eutyfroniki - dyscypliny uprawianej przez autora od lat, której ambicją jest stworzenie modelu homo euthyphronicus, człowieka prostomyślnego (gr. eutyphron-prostomyślny), odpornego na alienacyjny, frustracyjny wpływ dynamicznie rozwijającej się techniki. Zadaniem eutyfroniki jest bowiem samoobrona osobowości przed przytłaczającą dominacją techniki i automatyzacji, przed natarczywością ich ingerencji we wszystkie dziedziny osobistego życia. Z tego punktu widzenia termin eutyfronika jest bardzo przydatny, bowiem syntetyzuje postawiony przed etyką prostomyślności problem.
Eutyfronika zajmuje się reakcjami człowieka całego na całe otoczenie, gdy tymczasem cywilizacja techniczna wypiera w sposób widoczny emocje człowieka jako nieprzydatne w sytuacji technicznie złożonej. Lecz jeśli emocje człowieka musiałyby zostać zniszczone, aby umożliwić życie cywilizacji, to można prorokować, iż cywilizacja taka jest zgubiona.
Istnieje więc konieczność odtworzenia osobistego charakteru człowieka żyjącego w warunkach supernowoczesnych osiągnięć technicznych. Eutyfronika nie jest bowiem prostą wizją wyniszczenia ludzkości przez stały, intensywny rozwój techniki, lecz swego rodzaju terapią wyjaśniającą to, czym grozi człowiekowi cywilizacja, tym, z czego obecnie usiłuje go ona leczyć.
Przedmiotem więc niniejszej książki będzie z jednej strony zachowanie się człowieka w sytuacji technicznie złożonej, znaczenie wrażliwości emocjonalnej oraz motywacji moralnej w obecnym kształcie cywilizacyjnym świata, z drugiej zaś - możliwy system normatywny, składający się ze wskazań ciepłych, to znaczy apelujących do uczuć i wzruszeń podmiotu. Chodzić będzie o odpowiedź na pytanie, jak zachować ciepło życia w zimnej cywilizacji technicznej? W pytaniu tak postawionym chodzi o sprawę istoty życia: odczucie satysfakcji, dobre samopoczucie wewnętrzne, to coś, co jest jak centralne ogrzewanie w psychice człowieka. Lecz właśnie te ciepłe strony zachowania ludzkiego z coraz lepszym skutkiem atakowane są przez współczesny typ rozwoju cywilizacji, który narzuca człowiekowi rytm urządzeń technicznych. Czy więc możliwa jest etyka prostomyślności, oparta na odczuciach prostych człowieka, na śladowej moralności naturalnej?
Autor niniejszej książki zamierza przedstawić centralne pojęcia tak zbudowanego systemu etycznego, zaś punktem wyjścia w takim przedsięwzięciu jest dla niego myśl, że człowiek dzisiejszy również poszukuje zaspokojenia swych pragnień w możliwie prosty i bezpośredni sposób. To prawda, zarówno w społecznościach prymitywnych jak i rozwiniętych życie społeczne wymaga kontroli impulsów spontanicznych (thymos), powstających w międzymózgowiu, przez procesy wyższe, zwane racjonalnymi (phronesis), zawiadywane przez korę mózgową i mające związek z kulturą określonego społeczeństwa. Ale jednocześnie problem autopsji, bezpośredniego poznania życia staje się dzisiaj jedną ze szczególnie ważnych spraw w zakresie walki o jakość życia.
Odwołując się do tych pragnień, autor podda próbie możliwy zarys harmonii - żeby użyć słownictwa Nietzschego - buntowniczej spontaniczności dionizyjskiej (thymos) i apollińskiego porządku, opartego na rozsądku (phronesis). Ze względu na ograniczone ramy książki będzie to z konieczności zarys skrótowy, na tyle jednak pełny, by dać obraz całości myśli autora na ten temat i przybliżyć Czytelnikowi główne zamierzenia jego programu.
Podstawy patopsychologii klinicznej - Bluma W. Zeigarnik 1983
Wydawnictwo: Państwowe Wydawnictwo Naukowe
Wydanie: drugie, zmienione
Tłumacz: Anna Marciszewska, Hanna Zaborowska
Liczba stron: 230
Format: 144 x 204 mm
Okładka: miękka
Stan ogólny: jest ok, jak na zdjęciach
Przedmowa
Wstęp
Rozdział I
Rys historyczny
Rozdział II
Zasady konstrukcji badania patopsychologicznego
Rozdział III
Zaburzenia świadomości
Rozdział IV
Zaburzenia spostrzegania
1. Agnozje
2. Pseudoagnozje w demencji
3. Halucynacje (omamy)
4. Omamy rzekome (pseudohalucynacje)
5. Zaburzenia czynnika motywacyjnego w procesach spostrzegania
Rozdział V
Zaburzenia pamięci
1. Zaburzenia pamięci bezpośredniej
2. Zaburzenia dynamiki pamięci
3. Zaburzenia pamięci upośrednionej
4. Zaburzenia motywacyjnego komponentu pamięci
Rozdział VI
Zaburzenia myślenia
1. Zaburzenia operacyjnej strony myślenia
2. Zaburzenia dynamiki myślenia
3. Zaburzenia motywacyjnego komponentu myślenia
4. Zaburzenia krytycyzmu myślenia
Rozdział VII
Zaburzenia osobowości
1. Zaburzenia upośredniania i hierarchii motywów
2. Zaburzenia logicznego myślenia
3. Zaburzenia samokontroli
Rozdział VIII
Zaburzenia zdolności do wysiłku umysłowego
Rozdział IX
Znaczenie badań patopsychologicznych dla problemów psychologii ogólnej
Bibliografia