-
Oferta od
firmy
-
Stan
nowe
-
Tematyka
pedagogika, resocjalizacja
O pedagogice nadziei. Fascynacje i asocjacje aksjologiczne
Tadeusz Frąckowiak
Wydawnictwo Naukowe UAM
Poznań 2007
ISBN: 978-83-232174-2-8
liczba stron: 305
oprawa twarda
.
Spis treści
.
Wstęp, czyli życie po socjalizmie. Refleksja o syntezie trzech czasów
Rozdział pierwszy
Człowiek w perspektywie filozofii nauk o edukacji
Ja - Człowiek, czyli u korzeni problemu istnienia przez wychowanie
Na rozstaju dróg myślenia o naturze człowieka
Boecjusz, persona est rationalis naturae substantis i kwestia nowego człowieka
Obecność przez wychowanie jako zadanie pedagogiczne
Istota pytań egzystencjalnych a pojęcie bliźniego
Rozdział drugi
Wychowanie, pedagogika społeczna i religijna
Kryteria i definicje kierunku, nurtu i dziedziny. Trzy tendencje klasyfikacyjne: logiczno-formalistyczna, humanistyczna i uniwersalistyczna
Kwestia trzech pedagogik. Słów kilka o pedagogice religijnej
O edukacyjnej i pomocowej ofercie trzech pedagogik
Trzy ideologie wychowania, drogi i dopełniająca orientacja współczesnej pedagogii religijnej
Pedagogika religijna, wychowanie chrześcijańskie i człowieczeństwo
Rozdział trzeci
O losie, początku i wędrowaniu
Derek, hodos, via
Pytanie o los i pedagogię
Pedagogiczna pointa
Drogi i przystanki życia: dokąd i ku czemu kroczą ludzie?
Na rozdrożach. Drogi słowa i drogi czynu
Maksyma Koheleta, Szekspir, filozoficzna koncepcja życia i Heidegger
W stronę człowieczeństwa absolutnego
Rozdział czwarty
Los w masce albo socjalizacja i człowiek w teatrze życia
Mojry, parki, nić i droga życia ludzkiego. W stronę antropologii edukacji i teatru życia
Dramaturgia współczesnego teatru życia a socjalizacja
Kakia i arete
Społeczne narodziny człowieka: u początku wędrówki przez czas i przestrzeń życia
O potrzebie instytucjonalizacji wychowania dziecka i przeciw złemu losowi
Szkic do socjalizacyjnego tryptyku. Od Erosa do Eskulapa i w stronę Tanatosa
Pomiędzy dzieciństwem a czasem podrostka
Młodość, wolność odpowiedzialna i stanowisko św. Tomasza
Quo vadis, homo viator?
Rozdział piąty
Starość, przemijanie i ponadczasowy wymiar egzystencji albo poza czasem i poza przestrzenią
Między pragnieniem a spełnieniem
O definicjach starości
Kultura, ciało i starość
Starość i porządek społeczny. Kilka uwag o śmierci społecznej
Wychowanie i kontrowersyjna nieśmiertelność
Krzyż, śmierć i nadzieja
Dylematy inkluzjonizmu
Śmierć jak ramiona krzyża
Stał cms volvitur orbis
Szkic do portretu wartościowego człowieka
Słowa nadziei
Rozdział szósty
Los ex se natusa i powojenna Apokalipsa polska
Nadzieja i koloryt aksjologicznej niepewności
Dwa światy Guliwera i apokaliptyczna refleksja
Brzemię wątłej kondycji społecznej ex se natusa, przypadek stratyfikacyjny i kwestia wolności
Równościowa utopia i zniewolenie do posłuszeństwa
Ex se natus w świecie utopii i mitu społecznej odnowy
Kwestia odrodzenia wartości uczestnictwa społecznego
Między wiarą, nadzieją a pewnością życiowych racji integralnej wizji osoby ludzkiej w nowej Polsce
Ex se natus i terapia okaleczonego człowieczeństwa
Otwarte społeczeństwo i harmonia życia
Antidotum na los ex se natusa
Być w drodze i polskie theatrum ceremoniale. Ku pedagogii innej drogi człowieka
Rozdział siódmy
Polski liberalizm i męstwo bycia. Pytania o niepewność nowego czasu
Prawdopodobieństwo strachu przed strachem
Postmodernizm jako społeczna ideologia neoliberalizmu
Społeczna zgoda na nienormalność i złudzenie bez przyszłości
Zapomniane instynkty życia i codzienność bez wartości
Marginalizacja egzystencji jako błądzenie po bezdrożach człowieczeństwa
Przemycanie ukrytego życia i zastarzały gniew
Uczestnictwo w projekcie nadzieja. Obawy i niepokoje
Matryca polskiej globalnej zmiany i pięć idei wspólnych wolnym ludziom
Hipoteza Ernesta Blocha - człowiek ukryty przed samym sobą?
Ojczyzna tożsamości i kwestia demokracji "lokalnej"
Utylitarny dylemat Hioba, sumienie Samarytanina i fetysz administrowania biedą
Antynomie ziemi odmowy, miłosierdzie i humanistyczny personalizm
.
Zakończenie. Wiara i nadzieja w perspektywie odrodzenia człowieka
.
Bibliografia
On the pedagogy of hope. The axiological fascinations and associations (Summary)