-
Oferta od
firmy
-
Stan
nowe
-
Tematyka
inna
Nowe supermedium. Współczesne oblicza telewizji i scenariusze przyszłości
red. Aleksandra Chmielewska, Jacek Snopkiewicz
Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej
Łódź 2023
ISBN: 978-83-67397-24-7
liczba stron: 246
okładka miękka
.
Opis wydawcy
.
Publikacja jest swoistym kompendium wiedzy o świecie mediów. W przejrzysty sposób opowiada o rynku, jego transformacji do świata internetu i wyzwaniach, z jakimi musimy mierzyć się w erze rewolucji cyfrowej. " Nowe Supermedium" to przekrojowa lekcja historii i predykcja przyszłości telewizji napisana z każdej perspektywy - praktyka, eksperta oraz naukowca. Czytelnik odkrywa, jak telewizja ewoluuje w erze nowych technologii, oferując użytkownikom nowe ekscytujące doświadczenia. Telewizja nie umiera - przekształca się, a ta książka jest kluczem do nowej narracji.
.
Publikacja porządkuje wiele wymiarów funkcjonowania świata TV: produkcji, reklamy, technologii. Praktyk rynku pozyska dzięki niej akademicką perspektywę, a teoretykom przybliży realia biznesu telewizyjnego.
.
Publikacja jest dziełem pozwalającym spojrzeć na rynek telewizyjny w szerokim zakresie. W książce tej znajdują się artykuły naukowców, wykładowców, ekspertów i praktyków, dzięki czemu tematyka zagadnienia została ujęta bardzo szeroko. Czytając zawarte w książce prace wchodzimy w labirynt, z którego nie ma dzisiaj wyjścia. Zmiany w sferze medialnej zachodzą tak gwałtownie i tak głęboko, że współcześni badacze mogą jedynie stawiać pytania, z których najważniejszym jest pytanie - co dalej?
.
Spis treści
.
Wstęp
ROZDZIAŁ 1
Historia telewizji. Lekcje z przeszłości i uwarunkowania na przyszłość
Marlena Kondrat
Wstęp
1.1. Historia telewizji
1.2. Rozpowszechnienie telewizji
1.3. Rozwój telewizji w Polsce
1.4. Wpływ cyfryzacji na rozwój telewizji
1.5. Współczesna telewizja w obliczu zmian technologicznych a oczekiwania współczesnego odbiorcy
Podsumowanie
Bibliografia
.
ROZDZIAŁ 2
Telewizja publiczna vs. media społeczne - ujęcie modelowe
Roman Sawka
Wstęp
2.1. Media publiczne - zagrożone atrofią
2.2. Media społeczne - przywrócenie telewizji i radiofonii społeczeństwu
Podsumowanie
Bibliografia
.
ROZDZIAŁ 3
Stacje komercyjne na polskim rynku - szanse i zagrożenia
Aleksandra Leszczyńska-Gajda
Wstęp
3.1. Telewizja komercyjna
3.1.1. Sposoby emisji w Polsce
3.1.2. Telewizja komercyjna w Polsce - historyczny przełom
3.1.3. Semiologiczny przełom
3.1.4. Telewizja komercyjna w Polsce - nadawcy
3.1.5. Stacje komercyjne w Polsce - oglądalność
3.1.6. Udział w rynku poszczególnych stacji telewizyjnych
3.1.7. Widownia
3.2. Stacje komercyjne w Polsce - szanse i zagrożenia
3.2.1. Czynniki ekonomiczne
3.2.2. Czynniki technologiczne
3.2.3. Czynniki społeczno-kulturalne
3.2.4. Czynniki prawno-polityczne
Podsumowanie
Bibliografia
.
ROZDZIAŁ 4
Telewizja jako producent i koproducent pełnometrażowych filmów fabularnych
Artur Majer
Wstęp
4.1. Telewizje i treści telewizyjne współcześnie
4.2. Definicje a rzeczywistość - czytanie danych
4.3. TVP SA - niestabilność i misja
4.4. Polsat i budowa marki
4.5. TVN - (nie)zależność?
4.6. Canal+ Polska (i HBO Polska) - inwestycja w jakość
Podsumowanie
Bibliografia
.
ROZDZIAŁ 5
Oferta programowa TV - nuda czy rewolucja? Scenariusze programów telewizyjnych z perspektywy studentów PWSFTviT
Aleksandra Chmielewska, Marlena Kondrat, Jacek Snopkiewicz
Wstęp
5.1. Oferta programowa na rynku polskim
5.2. Oczekiwania młodych ludzi wobec oferty programowej TV - badania
rynku i propozycje studentów PWSFTviT
Podsumowanie
Bibliografia
.
ROZDZIAŁ 6
Gatunki telewizyjne - ciągłość poprzez zmiany
Anna Kozłowska
Wstęp
6.1. Gatunek medialny: pojęcie
6.2. Gatunek medialny a format
6.3. Fragmentaryzacja telewizji
6.4. Tabloidyzacja jako paradygmat rynku medialnego
6.5. Skracanie dystansu w wypowiedzi telewizyjnej
6.6. W kierunku potwierdzania autentyczności
Zamiast podsumowania
Bibliografia
.
ROZDZIAŁ 7
Poza granicami telewizji. Nowe supermedium
Aleksandra Chmielewska, David Kalisz
Wstęp
7.1. Platformy OTT/VOD w Polsce i na świecie
7.2. Model FAST a rozwój AVOD w platformach OTT
7.3. "Content is King" - jakie treści muszą być udostępniane na żywo?
Podsumowanie
Bibliografia
.
ROZDZIAŁ 8
Konsument, czy ma jeszcze wybór?
Magdalena Sobocińska
Wstęp
8.1. Funkcjonowanie telewizji w kontekście rozwoju internetu, mediów społecznościowych oraz wirtualizacji zachowań odbiorców
8.2. Pozorność wyboru dokonywanego przez konsumenta w dobie kultury nadmiaru i jej algorytmizacji
8.3. Metodyka zrealizowanego badania empirycznego
8.4. Oglądanie telewizji na tle innych form spędzania czasu wolnego - wyniki badań empirycznych
8.5. Wybory dokonywane przez konsumentów oferty telewizyjnej i ich zachowania a zrównoważony rozwój i ekologizacja konsumpcji
Podsumowanie
Bibliografia
.
ROZDZIAŁ 9
Źródła finansowania telewizji: reklama, sponsoring, abonament
Paweł Kossecki, Dominika Narożna
Wstęp
9.1. Reklama
9.2. Sponsoring
9.3. Abonament
Podsumowanie
Bibliografia
.
ROZDZIAŁ 10
Waluta przyszłości a zmiany na rynku badań
Marcin Grabowski
Wstęp
10.1. Charakterystyka badań mediów
10.1.1. Badania telewizji
10.1.2. Badania radia
10.1.3. Badania prasy
10.1.4. Badania reklamy zewnętrznej
10.1.5. Badania internetu
10.1.6. Badania jednoźródłowe
10.2. Wyzwania instytucji badawczych
Podsumowanie
Bibliografia
.
ROZDZIAŁ 11
Regulacje prawne rynku mediów. Zmiany i ich wpływ na nowe źródła pozyskania przychodu
Marcin Grabowski
Wstęp
11.1. Najważniejsze akty prawne na rynku mediowym
11.1.1. Ustawa o Radiofonii i Telewizji
11.1.2. Digital Services Act
11.1.2.1. Publikacja treści Digital Services Act
11.1.2.2. Profilowanie użytkowników Digital Services Act
11.1.2.3. Bardzo duże platformy internetowe i bardzo duże wyszukiwarki internetowe
11.2. Ryzyka związane z funkcjonowaniem bardzo dużych platform internetowych lub bardzo dużych wyszukiwarek internetowych
11.3. Regulacje a rozwój biznesów mediowych
Podsumowanie
Bibliografia
.
ROZDZIAŁ 12
Czy telewizja ma przyszłość?
Aleksandra Chmielewska, David Kalisz
Wstęp
12.1. Analiza oczekiwań widzów w odniesieniu do przyszłości rynku telewizyjnego
12.2. Wykorzystanie planowania scenariuszowego w strategii mediowej
Podsumowanie
Bibliografia
.
Podziękowania
.
O Autorach