-
Oferta od
firmy
-
Stan
nowe
-
Tematyka
filozofia, historia filozofii
.UWAGA: KSIĄŻKA NOWA, ALE DA SIĘ NA NIEJ ZAUWAŻYĆ UPŁYW CZASU
Nowa encyklopedia nauk filozoficznych. Tom 2. Nauka o poznaniu
Józef Bańka
Stowarzyszenie Psychologia i Architektura
Poznań 2002
ISBN: 83-916521-2-2
liczba stron: 240
oprawa miękka
SPIS TREŚCI
.
Część pierwsza
METODOLOGIA
I/ Pierwsza próba interpretacji: recencjał egzystencjalny
II. Druga próba interpretacji: parontyzłn, czyli jak chwytać „dane” wraz z momentem bytu
III.Trzecia próba intełpretacji: monłzm a recentiori czyli metoda „całkiem nowych początków”
IV. Czwarta próba interpretacji: adaequans jako prawda „dobrze trafiona”
V. Miejsce metody „całkiem nowych początków” w koncepcji recentywizłnu
VI. Nauka a teoretyczne podstawy techniki
VII.Treści poznawcze nauki a treści poznawcze techniki
VIII. Sposób wprowadzania kategorii „praktyki" do dziedziny nauki
IX. Recentywizm — związek filozofii techniki z wiedzotwórczą funkcją nauki
Część druga
TEORIA POZNANIA
I. Zdarzenie a zjawisko. Struktura aktualnego momentu prawdy (aktualnej perspektywy świata)
II. Aktualność jako epistemologicznie doniosła wartość prawdy (conceptus actualiter rem adaequans)
III. Przerwanie ciągłości myśli naukowej w filozofii, czyli zwrot w klasycznej definicji prawdy od adaequatio do adaequans
IV. Epistemologia różniczkowa aktu poznawania. Parontyzm aktu poznawczego jako adekwatność do zdarzenia danego w momencie bytu
V. Epistemologia różniczkowa aktu powątpiewania. Niewiedza jako świat
VI. Epistemologia różniczkowa postępu poznawczego, czyli miłość do geometrii i pole podmiotowe wykreślone inaczej
VII. Filozofia a wiedzotwórcze zadania nauki. Między pustą desygnacją sensu a odniesieniem do przedmiotu
VIII. Moment recentywistyczny (adaeqtłans) jako dowolna reprezentacja zjawiska
IX. Podmiot projekcji - człowiek jednopojawieniowy, czyli życie ludzkości jako przeżycie pojedynczej wyobraźni
X. Przedmiot identyfikacji człowiek wielopojawieniowy, czyli życiowe zadanie wyznaczone przez epokę
XI. Mechanizm identyfikacji kulturowej jako zagadka przetrwania archetypów kultury
XII. Redefinicja mechanizmu identyfikacji kulturowej. Adaequans jako komponenta antropologiczna zdarzeń
XIII. Selektywne działanie mechanizmu identyfikacji kulturowej
XIV. Inscenizacje epistemologiczne miejsc niedomkniętych w rzeczywistości
XV. Kultury zmutowane przez przyszłość: antropologia różniczkowa II
XVI. Kultury zmutowane przez teraźniejszość: antropologia różniczkowa III
XVII. Procesy zachodzące w obrębie „tutaj-teraz-bycia”
XVIII. Procesy zachodzące w obrębie „nie-tutaj-teraz-bycia”
XIX. Kategorie thymos i phronesis a zaświat: teoria „łuku epistemologicznego”
XX. Interpretacje pionowe i poziome momentu recentywistyczneg prawdy
XXI. Dyrektywy praktyczne wynikające z odkrycia aktualnego momentu prawdy (aktualnej perspektywy świata)