-
Oferta od
firmy
-
Stan
nowe
-
Tematyka
filozofia, historia filozofii
UWAGA: KSIĄŻKA NOWA, ALE CZAS ODCISNĄŁ NA NIEJ SWOJE PIĘTNO
Nowa encyklopedia nauk filozoficznych. Tom 1. Nauka o istnieniu
Józef Bańka
Stowarzyszenie Psychologia i Architektura
Poznań 2002
83-916521-1-4
liczba stron: 292
oprawa miękka
.
SPIS TREŚCI
.
ZARYS WSTĘPNY: Stan filozofii przed powstaniem recentywizmu i po jego sfornłułowaniu
I. Filozoficzne „ostatki". czyli stan filozofii przed powstaniem recentywizmu
II. Filozofia „na przednówku", czyli stan filozofii po sformułowaniu recentywizmu i postulaty tego systemu
Część pierwsza
ONTOLOGIA
Wstęp
l . Nieistnienie istniejącego (ontologia bytu przeszłego)
II. Istnienie nieistniejącego (ontologia bytu przyszłego)
III. Istnienie istniejącego (ontologia bytu aktualnego)
IV. Nieistnienie nieistniejącego (ontologia bytu sprzecznego)
V. Wszechistnienie wszechistniejącego (ontologia bytu transcendentalnego)
Część druga
METAFIZYKA ZDARZEŃ
I. Henady, czyli „mgławice bytu”, których jądrem są zdarzenia, a kresami zjawiska
II. Recencjał egzystencjalny, czyli miejsce „zjawiania się" henady. Człowiek jako cierpiąca henada
III. Epifania henady w obrębie ontycznej totalności recencjału egzystencjalnego
IV. Zewnętrzna i wewnętrzna epifania henady w obrębie ontycznej totalności recencjału egzystencjalnego
V. Epifania henady w kulturze
VI. Epifania henady jako inscenizacja epistemologiczna bytu „brakującego”
VII. Epifania henady jako rozpad ontycznej totalności recencjału egzystencjalnego na recencjał ontologiczny, epistemologiczny i etyczny
Część trzecia
METAFIZYKA WIRTUALNA
I. Dlaczego „myśleć jak teraz" jest lepiej niż „myśleć jak przedtem i potem”?
II. Kiedy w teorii mamy do czynienia z powtórzeniem?
III. Dlaczego w filozofii zmagamy się z powtórzeniem cyklu: od synkategorii teraźniejszości do nanokategorii przeszłości i przyszłości?
III. Dlaczego nanokategorie obejmujące przeszłość są a posteriori. inne zaś, obejmujące przyszłość, są a priori?
IV. Dlaczego nanokategorie, uniezależniając się od własnego systemu, są nierozpoznawalne. a identyfikując się z nowym, stają się rozpoznawalne?
V. Dlaczego to, co się nie powtarza, nazywamy bytem?
VII. Dlaczego to. co się powtarza, powtarza się pro nano jako niebyt, a więc karzeł bytu?
VIII. Jak dokonać epoche powstrzymania się od bytu?
IX. Dlaczego powtórzenie nie dotyczy istoty, lecz tylko zjawiskowego aspektu rzeczy?
X. Dlaczego byt podlega a recentiori ponowieniu, a niebyt — a posteriori powtórzeniu?
XI. Dlaczego powtórzenie jest możliwe tylko w sferze idealności?
XII. Dlaczego powtórzenie nie dotyczy pozytywnych zdarzeń?
XIII. Dlaczego powtórzenie dotyczy negatywnych zjawisk i dokonuje się ruchem wahadłowym: przeszłość — przyszłość?
XIV. Jakie konsekwencje wynikają dla teraźniejszości z czynności powtórzenia?