Niemiecka nauka kompozycji w XVII i na początku wieku XVIII
- 24 Lip 08:46
- Nr ogłoszenia: 66999402
- Dostępność: niedostępne

1 / 1
- Oferta od firmy
- Stan nowe
- Tematyka sztuka, kultura i etnologia
Niemiecka nauka kompozycji w XVII i na początku wieku XVIII
Katarzyna Korpanty
Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk
Warszawa 2019
ISBN: 978-83-65630-93-3
liczba stron: 301
oprawa miękka ze skrzydełkami
.
Spis treści
.
Wprowadzenie
Stan wiedzy
Część I
Sztuka kompozycji w niemieckiej teorii muzyki wieku XVI
Rozdział I. Pojęcie muzyki w wieku XVI
Rozdział II. Wpływ humanizmu na kształtowanie się niemieckiej teorii muzyki
Rozdział III. „Szkoła kolońska” i początki nauki kompozycji
Rozdział IV. Nauczanie w zakresie muzyki w okresie reformacji
Rozdział V. Nicolaus Listenius i nowa klasyfikacja muzyki. Wprowadzenie terminu musica poetica
Część II
Musica poetica w niemieckiej teorii muzyki w XVII i na początku wieku XVIII
Rozdział VI. Niemieckie piśmiennictwo muzyczne w XVII i na początku wieku XVIII
1. Rodzaje pism teoretyczno-muzycznych
2. Język traktatów, charakter przekazu
Rozdział VII. Znaczenie tradycji
1. Autorytety teoretyczne. Problem stopnia oryginalności traktatów
2. Autorytety kompozytorskie
Rozdział VIII. Ideał muzyka (musicus perfectus) i nauka kompozycji w XVII-wiecznej teorii niemieckiej
1. Musici non fiunt, sed nascuntur
2. Nauczanie kompozycji
3. Teoretycy niemieccy o współczesnej im muzyce i muzykach
Rozdział IX. Musica poetica w niemieckich traktatach w XVII i na początku wieku XVIII
1. Pojęcie musica poetica w niemieckiej klasyfikacji muzyki
2. Najważniejsze traktaty niemieckie omawiające sztukę kompozycji
Część III
Niemiecka musica poetica w XVII i na początku wieku XVIII
Wprowadzenie
1. Pojęcie i klasyfikacja kontrapunktu
2. Kontrapunkt dwugłosowy i wielogłosowy
Rozdział X. Nauka o interwałach
1. Pojęcie interwału
2. Klasyfikacja współbrzmień. Konsonanse i dysonanse
Rozdział XI. Trójdźwięk (Trias harmonica)
Rozdział XII. Nauka o konsonansach
1. Reguły ogólne następstw konsonansów
2. Reguły szczegółowe następstw konsonansów
Rozdział XIII. Nauka o dysonansach
1. Funkcje dysonansu w kontrapunkcie
2. Klasyfikacje dysonansów w teorii muzyki oraz ich rodzaje w praktyce kompozytorskiej. Figurenlehre Christopha Bernharda
Rozdział XIV. Nauka o modi muzycznych
1. Pojęcia tonus i modus
2. Znaczenie nauki o modi
3. Liczba modi oraz porządek ich wyliczenia. Modi stosowane oraz modi unikane w praktyce kompozytorskiej
4. Definicja modus i elementy go określające
5. Etos modi
6. Nauka o klauzulach
Rozdział XV. Nauka o kontrapunkcie imitacyjnym
1. Pojęcie fuga i imitacja. Kontrapunkt imitacyjny w teorii Zarlina
2. Niemiecka teoria fugi w pierwszej połowie wieku XVII
3. Niemiecka teoria fugi w drugiej połowie XVII i na początku wieku XVIII
3.1 Zasady konstruowania imitacji początkowej. Poglądy Christopha Bernharda
3.2 Pojęcie repercussio
Rozdział XVI. Kontrapunkt podwójny
Rozdział XVII. Muzyka i tekst
1. Związek muzyki i retoryki w niemieckiej teorii muzyki w wiekach od XVI do XVIII
2. Znaczenie tekstu słownego i zagadnienie jego traktowania. Res i verba
3. Sposoby wyrażania tekstu słownego. Wybór modus i figur muzycznych
Rozdział XVIII. Znaczenie ładu liczbowego w poglądach muzycznofilozoficznych wieku XVII
.
Zakończenie
.
Wykaz skrótów
Bibliografia
1. Teksty źródłowe
2. Opracowania
Indeks osób
49 zł