-
Oferta od
firmy
-
Stan
nowe
-
Tematyka
pedagogika, resocjalizacja
Natura vs kultura. Pedagogiczne konteksty sporu w poradnikach wychowawczych
Joanna Mysiakowska
Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej
Wrocław 2016
ISBN: 978-83-65408-07-5
liczba stron: 265
oprawa miękka
.
Spis treści
.
ROZDZIAŁ I
NATURA LUDZKA A WYCHOWANIE – PRZEGLĄD WYBRANYCH KONCEPCJI
1. Przegląd wybranych koncepcji natury ludzkiej według wyróżnionych perspektyw analitycznych
1.1. Perspektywa I – istnienie–nieistnienie natury ludzkiej
1.1.1. Tabula rasa – doktryna czystej tablicy – koncepcje negujące istnienie natury ludzkiej
1.1.2. Koncepcje opierające się na założeniu istnienia natury ludzkiej
1.2. Perspektywa II – moralność natury ludzkiej
1.2.1. Konfucjanizm, judaizm i chrześcijaństwo – jako źródła opisu natury ludzkiej w pespektywie moralności
1.3. Perspektywa III – zmienność–niezmienność natury ludzkiej
1.3.1. Rozwój jako melioryzm natury ludzkiej. Koncepcje J. Piageta, L. Wygotskiego, P. Gärdenforsa
1.3.2. Pejoryzm – niezmienność natury ludzkiej Teorie T. Hobbesa, E. Burke’a, V. Pareta
1.4. Perspektywa IV – elitaryzm–egalitaryzm natury ludzkiej
1.4.1. Elitaryzm – „Ludzie są ze swojej natury nierówni”
1.4.1.1. Płeć jako czynnik stratyfikacji społecznej
1.4.1.2. Współczesna perspektywa badań Genderowych w Polsce – rodzina i szkoła
1.4.2. Egalitaryzm
2. Wybrane koncepcje wychowania a koncepcje natury dziecka – przegląd
2.1. Obrazy dziecka na tle rozwoju historycznego
2.1.1. Dziecko jako projekt i produkt – adultystyczna relacja pomiędzy dzieckiem i dorosłym
2.1.2. Dziecko jako partner – izonomiczny model relacji dziecko–dorosły
2.1.3. Obraz dziecka kompetentnego i autonomiczny model relacji dziecko–dorosły
2.2. Wybrane koncepcje wychowania – pedagogika adaptacyjna i emancypacyjna
2.2.1. Pedagogika adaptacyjna
2.2.1.1. Pedagogika behawiorystyczna
2.2.1.2. Pedagogika konserwatywna i autorytarna
2.2.2. Pedagogika emancypacyjna
2.2.2.1. Koncepcje antyautorytarne
2.2.3. Podsumowanie
2.3. Wychowanie z perspektywy genetyki behawioralnej
ROZDZIAŁ II
TEORETYCZNO-METODOLOGICZNA PERSPEKTYWA BADAŃ
1. Teoretyczne źródła perspektywy badawczej – krytycznej analizy dyskursu
1.1. Zdrowy rozsądek – źródło wiedzy o rzeczywistości i o naturze człowieka
1.2. Zwrot lingwistyczny i teoria dyskursu – lingwistyczne zaplecze analizy dyskursu
1.3. Dyskurs w KAD
1.4. Metoda badawcza – KAD jako rodzaj analizy tekstu
2. Poradniki jako swoisty dyskurs – charakterystyka gatunku
2.1. Fenomen popularności poradników w kontekście kulturowym
2.2. Poradniki w perspektywie poradoznawczej
ROZDZIAŁ III
CZĘŚĆ EMPIRYCZNA. NATURA, WYCHWANIE, PŁEĆ W WYBRANYCH PORADNIKACH WYCHOWAWCZYCH
1. Struktura badanych poradników
1.1. Formuły inicjujące poradników (przedmowa, wstęp itp.), sylwetki autorów, ich motywacja twórcza, misja poradników
1.2. Styl i metody społecznego wpływu analizowanych poradników
2. Przekaz badanych poradników
2.1. Obrazy dziecka
2.1.1. Dziecko jako Priorytet
2.1.2. Idea Superdziecka
2.1.3. Dziecko jako „Inny niż Dorosły”
2.2. Wizerunki rodziców – rodzice to znaczy matki
2.1.1. Dyskurs dominujący
2.1.2. Dyskurs psychologizującej matki
2.3. Koncepcje wychowania obecne w badanych poradnikach
2.3.1. Dyskurs naukowy w wersji poradnikowej
2.3.2. Nauka i zdrowy rozsądek w wychowaniu – o pozytywnej dyscyplinie jako złotym środku wychowawczym
2.4. Płeć w wychowaniu
KONKLUZJA
.
BIBLIOGRAFIA