-
Oferta od
firmy
-
Stan
nowe
-
Tematyka
pedagogika, resocjalizacja
Narracja, krytyka, zmiana. Praktyki badawcze we współczesnej pedagogice
red. Ewa Kuzantowicz, Mirosława Nowak-Dziemianowicz
Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP
Wrocław 2007
ISBN: 978-83-89518-66-8
liczba stron: 465
oprawa miękka
.
Spis treści
.
Wprowadzenie
Rozdział I. Świat społeczny w narracjach
Mirosława Nowak-Dziemianowicz
Czy świat człowieka ma postać narracji? O możliwościach badania, rozumienia i zmiany
Pierre Dominicé
„Historia życia” jako nieustające wyzwanie w obszarze edukacji dorosłych
Leszek Koczanowicz
Narracja, egzystencja, doświadczenie
Sławomir Sztobryn
Narracja historyczna w polskiej pedagogice XX wieku
Mariusz Dembiński
Narracyjna tożsamość jako przedmiot pedagogiki
Dorota Frąckiewicz
Estetyka egzystencji a narracja
Joanna Malinowska
Mozaikowa natura rzeczywistości. Z perspektywy badań narracyjnych
Rozdział II. Krytyka i zaangażowanie w praktykach poznawczych
Krystyna Ablewicz
O Wędrówkach Donga, czyli poszukiwaniu sensu pedagogicznego buntu (pedagogicznych kontestacji)
Jerzy Jastrzębski
Między neutralnością a zaangażowaniem
Rennie Johnston
Krytyczne badania edukacyjne – perspektywa brytyjska
Jolanta Zwiernik
Dzieci mają głos. O niektórych sposobach badania dzieciństwa
Urszula Dzikiewicz-Gazda
Ideologia jako narracja życia społecznego na przykładzie kształtowania się społeczeństwa liberalnego
Agnieszka Zalewska-Meler
Zmiany stylów myślenia w obszarze zdrowia człowieka – możliwości i oczekiwania
Rozdział III. Badacz i narracyjne metody wytwarzania wiedzy w pedagogice
Pierre Dominicé
Historia życia (life history)
Andrzej Ryk
Możliwości zastosowania fenomenologii w badaniach pedagogicznych w aspekcie projektu Lebenswelt
Sławomir Krzychała
Rekonstrukcyjna formuła badań społecznych – na przykładzie hermeneutyki obiektywnej oraz interpretacji dokumentarnej
Mariusz Granosik
Analiza konwersacyjna w badaniach pedagogicznych: zakres zastosowań, możliwości i ograniczenia
Irina Surina
Rozważania o wybranych problemach metodologicznych biograficznych badań w pedagogice
Andrzej Wojciechowski
Stan rzeczy – konieczne argumenty badania naukowego w pedagogice specjalnej
Beata Borowska-Beszta
Etnograficzne poszukiwania w pedagogice specjalnej. Dylematy w terenie
Piotr Mikiewicz
Badacz wobec społecznego świata szkoły – refleksja metodologiczna
Adrianna Nizińska
O pożytkach z narracyjnego odczytywania świata społecznego
Rozdział IV. Zróżnicowane praktyki badawcze narracyjności
Wanda Dróżka
Pokolenia nauczycieli wobec społeczno-edukacyjnych transformacji. Projekt badań i analiz materiałów autobiograficznych
Grażyna Wyszyńska
Rozumienie ‘siebie’ w narracjach nauczycieli
Olga Czerniawska
Wokół projektu polsko-francuskich badań biograficznych. Wydarzenia globalne i osobiste starszego pokolenia Polaków w świetle badań biograficznych
Paweł Rudnicki
Kariery buntowników (?) – istnienia niepokorne
Jolanta Kędzior
Wywiad narracyjny w badaniach nad wypoczynkiem rodzinnym
Dorota Dyjakon
Pokonywanie traumy, czyli narracja w procesie psychoedukacji
Małgorzata Rębiałkowska-Stankiewicz
Strategia jakościowa w badaniach nad wsparciem społecznym w chorobie – analiza krytyczna
Małgorzata Malec
Spotkanie własnej inności. Doświadczenie niepełnosprawności w narracjach
Danuta Seredyńska
Międzypokoleniowa transmisja orientacji zdrowotnych w rodzinie wiejskiej
Elżbieta Siarkiewicz
W poszukiwaniu skuteczności poradnictwa. Analiza dwóch narracji utrwalonych w fotografii
Jadwiga Kwiek
Narracja telewizyjna w roli pedagogical images na przykładzie badań nad telenowelą
Monika Rudy
Czat w Internecie – specyfika nowego obszaru badań
Rozdział V. Jak możliwe są badania krytyczne w edukacji?
Beata Krawiec
Mity oświatowe jako przykład narracji. Krytyka z perspektywy komparatystyki pedagogicznej
Alicja Sadownik
Krytyczne spojrzenie na pedagogiczny dyskurs integracji
Renata Borzyszkowska
Zasoby informacyjne dyskursu publicystycznego reprezentowanego w prasie dla rodziców
Ewa Kurantowicz
Badania krytyczne w lokalnych społecznościach
.
Konferencyjne postscriptum
Rennie Johnston
Teoria i praktyka w badaniach edukacyjnych – kilka spostrzeżeń