-
Oferta od
firmy
-
Stan
nowe
-
Tematyka
pedagogika, resocjalizacja
Myśli oderwane od zadania. Geneza dystrakcji i mechanizmy obrony
Marek Kowalczyk
Wydawnictwo Naukowe UAM
Poznań 2007
ISBN: 978-83- 232174-4-2
liczba stron: 248
oprawa miękka
.
Spis treści
.
Wprowadzenie
CZĘŚĆ I
BIERNE I AKTYWNE MECHANIZMY OBRONY PRZED DYSTRAKCJĄ
ROZDZIAŁ l
Koszty i pożytki dystrakcji
1.1. Koszty dystrakcji
1.1.1. Myśli oderwane od zadania a realizacja czynności nierutynowych
1.1.2. Myśli oderwane od zadania a pamięć
1.1.3. Myśli oderwane od zadania a niepowodzenia poznawcze w świetle badań kwestionariuszowych
1.1.4. Problem interpretacji przyczynowych
1.2. Korzyści z dystrakcji
1.2.1. Znaczenie uwrażliwienia na kontekst
1.2.2. Myśli oderwane od zadania a hierarchie celów podmiotu
1.2.3. Myśli oderwane od bieżącego zadania w służbie innych celów podmiotu
1.2.4. Myśli oderwane od zadania a regulacja poziomu pobudzenia
1.3. Podsumowanie
ROZDZIAŁ 2
Geneza dystrakcji i mechanizmy obrony przed dystrakcją - ogólne ramy teoretyczne
2.1. Treści umysłowe, stany ich reprezentacji, procesy uczynniania i generowania
2.2. Wyznaczniki poziomu wzbudzenia reprezentacji
2.3. Bierne mechanizmy obrony
2.4. Aktywne mechanizmy obrony
2.5. Aktywne i bierne mechanizmy obrony - problem operacjonalizacji
2.5.1. Operacyjne wskaźniki obrony biernej
2.5.2. Operacyjne wskaźniki obrony aktywnej
2.5.3. Zasoby a różnicowanie biernych i aktywnych mechanizmów obrony
2.5.4. Współdziałanie biernych i aktywnych mechanizmów obrony
2.6. Podsumowanie
ROZDZIAŁ 3
Badania nad spontanicznie pojawiającymi się świadomymi myślami oderwanymi od zadania
3.1. Techniki próbkowania świadomości
3.2. Myśli oderwane od zadania wymagającego przedłużonej czujności
3.3. Myśli oderwane od zadania detekcyjnego a zasoby
3.4. Myśli oderwane od zadania a subsystemy pamięci roboczej w modelu Baddeleya
3.4.1. Pętla fonologiczna
3.4.2. Szkicownik wzrokowo-przestrzenny
3.4.3. Centralny system wykonawczy
3.4.4. Bufor epizodyczny
3.5. Myśli oderwane od zadania angażującego przetwarzanie semantyczne
3.5.1. Myśli oderwane od lektury
3.5.2. Rola przetwarzania materiału znaczącego i wpływ jego organizacji na pojawianie się myśli oderwanych
3.6. Wyniki badań nad myślami oderwanymi od zadania w świetle modelu genezy myśli oderwanych od zadania
3.6.1. Zadania detekcyjne wymagające przedłużonej czujności
3.6.2. Zadania obciążające subsystemy pamięci roboczej
3.6.3. Zadania angażujące przetwarzanie semantyczne
3.7. Podsumowanie i perspektywy
ROZDZIAŁ 4
Aktywne i bierne mechanizmy obrony w przetwarzaniu informacji percepcyjnej
4.1. Selekcja informacji w procesie identyfikacji percepcyjnej
4.2. Priming negatywny i jego interpretacje
4.3. Ewolucja inhibicyjnej interpretacji primingu negatywnego
4.3.1. Pierwotne wyjaśnienie inhibicyjne
4.3.2. Wyniki badań sprzeczne z pierwotnym wyjaśnieniem inhibicyjnym
4.3.3. Zrewidowana koncepcja inhibicyjna - model Houghtona i Tippera (1984) i nowe idee teoretyczne w wyjaśnianiu primingu negatywnego w kategoriach hamowania
4.3.4. Zrewidowane wyjaśnienie inhibicyjne - plastyczność hamowania czy amorficzność teorii?
4.4. Aktywna obrona przed dystrakcją w świetle inhibicyjnie interpretowanych wyników badań nad primingiem negatywnym
4.4.1. Priming negatywny a właściwości dystraktorów w próbach poprzedzających
4.4.2. Hamowanie reaktywne czy antycypacyjne? Priming negatywny a interferencja w próbie poprzedzającej
4.4.3. Priming negatywny a obciążenie pamięci roboczej
4.4.4. Priming negatywny a inne behawioralne wskaźniki aktywności inhibicyjnej
4.5. Podsumowanie
ROZDZIAŁ 5
Aktywne i bierne mechanizmy obrony w funkcjonowaniu pamięci
5.1. Blokowanie wydobywania
5.2. Hamowanie asocjacji w warunkach utrudnionego dostępu do wydobywanej treści
5.3. Zapominanie w wyniku wydobywania
5.4. Tłumienie przypomnień w zadaniu "myśl - nie myśl"
5.5. Hamowanie w ujednoznacznianiu informacji wieloznacznej
5.6. Kierowane zapominanie
5.7. Hamowanie w rewizji zapisu pamięciowego
5.8. Podsumowanie
CZĘŚĆ II
TŁUMIENIE ŹRÓDŁA DYSTRAKCJI - BADANIA NAD PRZETWARZANIEM TREŚCI ODNOSZĄCYCH SIĘ DO WCZEŚNIEJ ROZWIĄZYWANEGO PROBLEMU
ROZDZIAŁ 6
Efekt pogorszonego pamiętania i lokalizacja jego źródła
6.1. Badania ujawniające i potwierdzające efekt pogorszonego pamiętania
6.1.1. Eksperyment A
6.1.2. Warunki w eksperymentach ujawniających efekt pogorszonego pamiętania
6.1.3. Eksperyment B
6.1.4. Czasy reakcji i treść decyzji w zadaniu klasyfikacyjnym w eksperymentach A i B
6.2. Hipotezy lokujące źródło efektu pogorszonego pamiętania poza zadaniem klasyfikacyjnym
6.2.1. Hipoteza hamowania w procesie selekcji pomysłów
6.2.2. Hipoteza interferencji w wydobyciu lub niepewności źródła
6.3. Falsyfikacja hipotez lokujących źródło efektu pogorszonego pamiętania poza zadaniem klasyfikacyjnym
6.3.1. Dostępność treści odpowiadających wymogom problemu w teście pamięci ukrytej - eksperyment E
6.3.2. Treści dotyczące problemu kodowane przed rozwiązywaniem - eksperyment F
6.4. Podsumowanie
ROZDZIAŁ 7
Efekt pogorszonego pamiętania a czasowe warunki w zadaniu klasyfikacyjnym
7.1. Manipulacja interwałem reakcja-bodziec w zadaniu klasyfikacyjnym - założenia i oczekiwania
7.2. Dobór IRB w eksperymencie
7.3. Metoda i przebieg badań
7.4. Wyniki
7.4.1. Schemat analiz statystycznych
7.4.2. Rezultaty
7.4.3. Podsumowanie wyników
7.5. Hipoteza dwóch faz aktywności umysłowej oderwanej od zadania i "wczesnego" albo "późnego" hamowania w obronie przed dystrakcją
7.6. Metodologiczne implikacje modelu
7.7. Alternatywne wyjaśnienia wyników eksperymentu
7.7.1. Hipoteza spontanicznego powrotu poziomu wzbudzenia wyhamowanej reprezentacji do stanu wyjściowego (model wczesnego i późnego hamowania)
7.7.2. Nieinhibicyjny mechanizm efektu w warunkach krótkich IRB (model hybrydowy)
7.7.3. Wyjaśnienie w kategoriach interferencji proaktywnej (model nieinhibicyjny)
7.8. Podsumowanie
...