-
Oferta od
firmy
-
Stan
nowe
-
Tematyka
psychologia, socjologia
Mitocentryczna psychologia kulturowa Ernesta Boescha
Andrzej Pankalla
Poznań 2011
Wydawnictwo Naukowe UAM
ISBN: 978-83-232-2274-3
liczba stron: 369
oprawa miękka
.
Spis treści
.
WPROWADZENIE
1. Omówienie tytułu i problematyki pracy
2. Podstawowe problemy oraz struktura pracy
3. Główne cele realizowane w pracy
4. Miejsce koncepcji Boescha i niniejszej pracy na tle stanu badań
5. Uzasadnienie wyboru tematyki pracy
6.Kontekst teoretyczno-filozoficzny pracy i jej metodyka
6.1. Odniesienia do filozofii nauki
6.2. Znaczenie i metodologia badań historycznych
6.3. Odniesienia psychologiczne: kulturalizm
7. Podsumowanie
Rozdział pierwszy. PERSPEKTYWA ROZBIEŻNA ODWRÓCONA. IDEA KULTURY A PSYCHOLOGIA
1.1. O pojęciu kultury w psychologii
1.1.1. Ogólne definicje kultury
1.1.2. Psychologiczne definicje kultury
1.2. Historyczny splot wątków psychicznych i kulturowych w psychologii
1.2.1. Wątki kulturowe w historii współczesnej myśli psychologicznej
1.2.1.1. Vólkerpsychologie Moritza Lazarusa i Heymanna Steinthala
1.2.1.2. Vólkerpsychologie Wilhelma Wundta
1.2.1.3. Idea kultury w psychologii postwundtowskiej do około 1990 roku
1.3. Idea kultury w psychologii ostatnich dwu dekad
1.3.1. Termin "kultura" w psychologii głównego nurtu
1.3.2. Najnowsza historia psychologii kulturowej
1.3.2.1. Proweniencja oraz antecedensy filozoficzne i psychologiczne psychologii kulturowej
1.3.2.2. Miejsce psychologii kulturowej wśród pokrewnych podejść, dyscyplin, subdyscyplin
1.3.2.3. Wybrane ujęcia psychologii kulturowej
1.3.2.4. Podziały psychologii kulturowej
1.3.3. Styl myślowy współczesnej psychologii kulturowej
1.3.3.1. Pojęcie stylu myślowego
1.3.3.2. Specyfika i wspólny styl myślowy w koncepcjach psychologii kulturowej
1.3.3.3. "Psychogenność" w psychologii kulturowej
1.4. Podsumowanie
Rozdział drugi. POTRÓJNE NARODZINY. TOŻSAMOŚĆ NAUKOWA BOESCHA I PROWENIENCJA JEGO MYŚLI
2.1. Biogram naukowy Ernesta Boescha
2.1.1. Biografia Boescha
2.1.2. Związki biografii Boescha z jego koncepcją
2.2. Korzenie teorii działania symbolicznego i psychologii kulturowej Boescha
2.2.1. Autorzy pośrednio inspirujący Boescha
2.2.1.1. Wilhelm Wundt
2.2.1.2. Williamjames
2.2.1.3. Pierre Janet
2.2.1.4. Edouard Claparede
2.2.2. Autorzy bezpośrednio inspirujący Boescha
2.2.2.1. Zygmunt Freud
2.2.2.2. Kurt Lewin
2.2.2.3. Jean Piaget
2.3. Recepcja postaci Boescha i jego poglądów naukowych
2.4. Znaczenie idei kultury w poglądach Boescha na rzeczywistość i wiedzę
2.4.1. Rzeczywistość faktyczna i symboliczna
2.4.2. Nauka, teoria, metoda
2.4.2.1. Cykl wiedzy: kultura - wiedza - kultura
2.4.2.2. Nauka
2.4.2.3. Nauka a kultura i rozwój
2.4.2.4. Metody badawcze w psychologii
2.5. Podsumowanie
Rozdział trzeci. "DOŚWIADCZENIE SAMLOR". TEORIA DZIAŁANIA SYMBOLICZNEGO I PSYCHOLOGIA KULTUROWA BOESCHA
3.1. Ogólne założenia teorii działania symbolicznego i psychologii kulturowej Boescha
3.1.1. Podstawowe zagadnienia teorii działania symbolicznego
3.1.2. Kulturowe oblicze człowieka i psychologii
3.1.2.1. Człowiek jako istota kulturowa
3.1.2.2. Perspektywa kulturowa w metodologii TDS i krytyka psychologii głównego nurtu
3.1.3. Boeschowskie ujęcie kultury
3.1.3.1. Relacja "kultura - natura"
3.1.3.2. Doświadczanie kultury, konotacje i denotacje
3.1.3.3. Rozumienie kultury
3.1.3.4. Funkcje kultury
3.1.3.5. Kultura a znaczenie
3.1.3.6. Człowiek jako cultural being
3.1.3.7. Kultura a wychowanie
3.1.4. Boeschowskie rozumienie psychologii kulturowej
3.1.4.1. Podstawowe założenie psychologii kulturowej Boescha i jej obszar zainteresowań
3.1.4.2. Zestawienie psychologii kulturowej z psychologią głównego nurtu, psychologią międzykulturową i antropologią kulturową
3.2. Działanie i symbolizm - dwa kluczowe pojęcia teorii działania symbolicznego i psychologii kulturowej Boescha
3.2.1. Działanie
3.2.1.1. Źródła idei działania w koncepcji Boescha
3.2.1.2. Boeschowskie pojmowanie działania
3.2.1.3. Działanie a doświadczenie
3.2.1.4. Podziały działań
3.2.1.5. Cele działania
3.2.1.6. Poliwalencja działania
3.2.1.7. Działanie a znaczenia i wartości
3.2.1.8. Składniki i fazy działania
3.2.1.9. Potencjał działania
3.2.1.10. Koordynacja i dynamika działań
3.2.1.11. Tendencje działań i pole działania
3.2.1.12. Świadomość/nieświadomość działania
3.2.2. Symbolizm (działania)
3.2.2.1. Symbol i symbolizm w teorii działania symbolicznego i psychologii kulturowej Boescha
3.2.2.2. Rytuał jako przykład działania symbolicznego
3.2.2.3. Konotacje a symbolizm działania
3.2.2.4. Typy i aspekty symbolicznych konotacji
3.3. Przestrzeń, czas i przedmiot w teorii działania symbolicznego i psychologii kulturowej Boescha
3.3.1. Przestrzeń
3.3.1.1. Przestrzeń obiektywna i subiektywna
3.3.1.2. Działaniowa organizacja przestrzeni
3.3.1.3. Symbolika przestrzeni
3.3.2. Czas
3.3.2.1. Rodzaje czasu i jego percepcja
3.3.2.2. Oś "przeszłość - przyszłość" i znaczenie antycypacji
3.3.2.3. Mity jako źródło poczucia czasu
3.3.3. Przedmiot
3.3.3.1. Cztery parametry i dwa aspekty przedmiotu
3.3.3.2. Przedmiot osobisty
3.3.3.3. Obiektywacja podmiotu i subiektywacja przedmiotu
3.3.3.4. Symbolizm przedmiotów
3.3.3.5. Przedmioty instrumentalne i konsumpcyjne
3.3.3.6. Przedmioty estetyczne
3.3.3.7. Przedmioty magiczne
3.3.3.8. Typy przedmiotów a typy orientacji w świecie
3.3.4. Wnioski z analizy pojęć przestrzeni, czasu i przedmiotu
3.4. Tożsamość w koncepcji Boescha
3.4.1. Wprowadzenie w Boeschowskie ujęcie tożsamości
3.4.2. Tożsamość - próba systematyzacji
3.4.2.1. Od Ja do ja i poczucia tożsamości
3.4.2.2. Odkrycie Ja u dziecka: rozwój idei i doświadczenia Ja
3.4.2.3. Ja a poczucie tożsamości
3.4.2.4. Tożsamość a fantazmat ja
3.4.2.5. Ja a ciało
3.4.2.6. Tożsamość a przedmioty
3.4.2.7. Empatia a tożsamość