-
Oferta od
firmy
-
Stan
nowe
-
Tematyka
literaturoznawstwo
Między słowami. Narratorskie komentarze do mowy postaci w "Le Rouge et le Noir" Stendhala Michalina Kmiecik
Ewelina Marczak
TAiWPN UNIVERSITAS
Kraków 2013
ISBN: 978-83-242-2258-2
liczba stron: 264
oprawa: miękka ze skrzydełkami
.
SPIS TREŚCI
.
WSTĘP
1. Od didaskaliów dramatycznych do didaskaliów narracyjnych
Didaskalia dramatyczne
Didaskalia narracyjne jako przedmiot badań
2. Cel pracy
3. Istniejący stan wiedzy
Perspektywa językoznawcza
Perspektywa narratologiczna
4. Metoda badań
I. CZĘŚĆ TEORETYCZNA
ROZDZIAŁ 1. OD KOMUNIKACJI USTNEJ DO TEKSTOWEGO ZAPISU ZDARZENIA KOMUNIKACYJNEGO
Wielostrumieniowość komunikacji face to face
Mowa ciała: oznaki głosowe, mimo-gestyczne i proksemiczne
Rola komunikacji niewerbalnej
Zapis zdarzenia komunikacyjnego
ROZDZIAŁ 2. GENETTOWSKA DYCHOTOMIA TEKSTÓW NARRACYJNYCH
Triada Genette’a
Opowiadanie o wydarzeniach
Opowiadanie o mówieniu
ROZDZIAŁ 3. MORFOLOGIA OPOWIADANIA O MÓWIENIU
Definicja didaskaliów narracyjnych
Status didaskaliów narracyjnych
Tematyka didaskaliów narracyjnych
Morfologia cytatów i techniki montażu
Delimitacja didaskaliów narracyjnych
Didaskalia narracyjne a cytat
Didaskalia narracyjne a opowiadanie o wydarzeniach
6. Rola didaskaliów narracyjnych
Funkcje didaskaliów na poziomie fabuły
Funkcje didaskaliów na poziomie kompozycji tekstu narracyjnego
II. CZĘŚĆ ANALITYCZNA
ROZDZIAŁ 1. ZAWARTOŚĆ TEMATYCZNA DIDASKALIÓW NARRACYJNYCH: NIEWERBALNE ASPEKTY RELACJONOWANEGO ZDARZENIA KOMUNIKACYJNEGO
1. Sceneria dialogu: didaskalia sytuacyjne
Kontekst rozmowy
Parametry czasowe
Parametry przestrzenne
Dekoracje, rekwizyty i oświetlenie
Podsumowanie
2. Osoby: didaskalia postaci
Identyfikacja uczestników zdarzenia komunikacyjnego
Portret fizyczny
Cechy fizyczne, o których mowa
Cechy fizyczne, które są znakami zamiast znaków słownych
Cechy fizyczne, które są odnotowywane obok mowy postaci
Portret głosowy
Etos głosowy
Gestykulacja głosowa
Bezsłowne manifestacje głosowe
Portret kinezyczny
Znaki ciała powiązane z językiem i kulturą
Znaki ciała wolne od kontekstów językowych i kulturowych
Portret psychiczny
Portret przestrzenny
Wejście na konwersacyjną scenę
Sceniczne va-et-vient
Zejście z konwersacyjnej sceny
Podsumowanie
3. Didaskalia cytowanej wypowiedzi
Komentarz metajęzykowy
Komentarz metatekstowy
Komentarz metawypowiedzeniowy
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 2. SKŁADNIA OPOWIADANIA O MÓWIENIU – SPOSOBY ŁĄCZENIA PRZYTACZANYCH SŁÓW POSTACI Z PRZYTACZAJĄCYM KOMENTARZEM NARRATORA
Morfologia cytatów
Czasowniki komunikowania
Techniki montażu didaskaliów narracyjnych z różnymi formami cytatów
Mowa niezależna
Mowa zależna
Mowa pozornie zależna
Mowa znarratywizowana
Wysepki dosłowności i modalizacje przytoczeniowe
Kombinacje różnych technik cytowania
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 3. ROLA DIDASKALIÓW NARRACYJNYCH
1. Funkcje fabularne
Funkcja autoryzująca i adresująca
Funkcja weryfikująca, kontaktująca i amplifikująca
2. Funkcje kompozycyjne
Funkcja fokalizująca
Funkcja hierarchizująca
Funkcja regulująca
Funkcja identyfikująca
Funkcja dydaktyczna
Funkcja korygująca
Funkcja polemiczna
Podsumowanie
ZAKOŃCZENIE
.
BIBLIOGRAFIA
1. Korpus tekstowy
Analizowana powieść
Źródła przykładów
2. Opracowania
INDEKS NAZWISK
RÉSUMÉ