Wszystko kupisz. Wszystko sprzedasz.
0
Zaloguj się
+ Dodaj ogłoszenie

Między perswazją a dialogiem. Intentio operis w perspektywie

1 / 1
Obserwuj
  • Oferta od firmy
  • Stan nowe
  • Tematyka literaturoznawstwo
Między perswazją a dialogiem. Intentio operis w perspektywie problematyki odbioru współczesnych tekstów kultury polskiej Dorota Dąbrowska Wydawnictwo Naukowe UKSW Warszawa 2021 ISBN: 978-83-8281-004-2 liczba stron: 310 oprawa miękka . Opis wydawcy . Praca przybliża wybrane ujęcia perswazyjności i dialogiczności traktowanych jako cechy przekazu artystycznego oraz zawiera odwołanie do kilku interesujących case studies – interpretacji posiłkujących się tymi kategoriami. W obrębie refleksji nad dialogicznością na pierwszy plan wysuwa się analiza literaturoznawczych sporów o interpretację i teorii odbiorcy „wpisanego” w tekst oraz – w szczególny sposób – koncepcja polifoniczności Michaiła Bachtina. Omówieniu problematyki perswazyjności towarzyszą rozważania na temat relacji, w jakie wchodzi ona z kategoriami pokrewnymi – retoryką, propagandą, manipulacją. Przywołane zostają wybrane ujęcia perswazji na gruncie litera­turoznawstwa, językoznawstwa, badań nad mediami, psychologii, homiletyki i innych dyscyplin humanistycznych. . Punkt wyjścia podjętych przez autorkę badań stanowi pytanie o to, w jakim stopniu określona struktura artystyczna ustanawia swo­jego odbiorcę jako aktywny podmiot, twórczy element tekstowej komunikacji, partnera dialogu, w jakim zaś czyni go jedynie biernym realizatorem ściśle za­programowanej roli. . Dobór materiału artystycznego poddanego w książce analizie i interpretacji wiąże się z trzema kryteriami. Po pierwsze – z wyrazistością przejawia­nia się w tekście danych typów perswazyjności i dialogiczności, umożliwiającą podkreślenie nieoczywistości granicy między nimi. Po drugie – w niektórych wypadkach – z ujawniającym się w toku badania recepcji dzieł odbiorczym brakiem reakcji na wpisaną w teksty perswazyjność. Po trzecie – z tematem, którego wszystkie wybrane utwory dotykają, a mianowicie z rozmaicie w nich przedstawianą, przywoływaną i konstruowaną polskością. Refleksja nad rozumieniem tego szerokiego pojęcia, nad sposobami jego kreowania i obrazowania w dziełach artystycznych odsyła do problematyki tożsamości kulturowej, jej aksjologicznego charakteru oraz stereotypowego ujmowania specyfiki społeczeństwa polskiego. Przedmiot analizy stanowią utwory powstałe w Polsce po roku 1989. . Spis treści . Wstęp I. Perswazja – między retoryką a erystyką Perswazja – uwagi wstępne Retoryka i erystyka wobec perswazji Perswazja a propaganda Perswazja a manipulacja Perswazja jako działanie jawne Ujęcia przybliżające perswazję do manipulacji Perswazja a wartościowanie Dialog jako strategia perswazyjna „Dynamizm” środków Wielość czynników, złożoność zagadnienia Ku badaniu poetyki tekstów II. O dialogiczności tekstu kultury Dialogiczność w ujęciu Bachtina Intertekstualność O implikowanym odbiorcy Dialogiczność tekstu w optyce hermeneutycznej Koncepcja odbiorcy według Eco Dekonstrukcja i neopragmatyzm – wobec intentio operis Case studies III. Przyjęte w pracy rozumienie perswazyjności i dialogiczności IV. Współczesne ujęcia polskości Dwudziestowieczne fundamenty współczesnej refleksji nad polskością Koncepcje polskości po 1989 roku V. Interpretacje 1. Film 1.1. W imię… Szumowskiej i Kler Smarzowskiego – obrazy polskiego katolicyzmu 1.2. O związkach kiczu i perswazji – Body/Ciało Szumowskiej 1.3. Polskie społeczeństwo podzielone – Twarz Szumowskiej 1.4. Obrazy polskiej patologii – Wesele Smarzowskiego i Cicha noc Domalewskiego 1.5. Polifoniczność eseju filmowego – Opera o Polsce Stasika 2. Literatura 2.1. O problemach odbioru twórczości Masłowskiej 2.2. Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną – język jako więzienie 2.3. Obrazy społeczeństwa polskiego – Bardo Szpili i Inni ludzie Masłowskiej 2.4. Lekkość przełamująca ciężar – Między nami dobrze jest Masłowskiej 3. Teatr 3.1. O znaczeniu wątku chłopskiego we współczesnym teatrze – Chłopi według Reymonta Garbaczewskiego, W imię Jakuba S. Strzępki i Demirskiego, Kalino malino czerwona jagodo Gorzkowskiego 3.2. Teatr jako narzędzie interwencji politycznej – Sprawiedliwość Zadary 3.3. Poetyka skandalu i ironii – Klątwa Frljića i Mefisto Błońskiej 4. Wystawy 4.1. Nowa sztuka narodowa – o dialogu pozornym 4.2. Ojczyzna w sztuce – imperatyw nowoczesności i dyskretna dewaluacja tradycji . Zakończenie . Bibliografia Nota bibliograficzna

Skontaktuj się

FIRMA KSIĘGARSKA WIESŁAWA JUSZCZAKA

Dodaj załącznik
Liczba odsłon: 115
Zgłoś nadużycie
54 zł

FIRMA KSIĘGARSKA WIESŁAWA JUSZCZAKA

FIRMA

Na Sprzedajemy.pl od Paź 2019
Łódź łódzkie Zobacz na mapie »

FIRMA KSIĘGARSKA WIESŁAWA JUSZCZAKA

FIRMA

Na Sprzedajemy.pl od Paź 2019
Łódź łódzkie Zobacz na mapie »
Oferty firmy
  • O nas

  • Bezpieczenstwo

  • Pomoc

  • Poradnik kupującego

  • Mapa kategorii

  • Ogłoszenia archiwalne

  • Oferta dla firm

Copyright © 2011-2025 Sprzedajemy.pl Sp. z o.o. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu.

Zarządzaj powiadomieniami
Odblokuj powiadomienia