Wszystko kupisz. Wszystko sprzedasz.
0
Zaloguj się
+ Dodaj ogłoszenie

Metafora w języku nauki. Na przykładzie nauk przyrodniczych

1 / 1
Obserwuj
  • Oferta od firmy
  • Stan nowe
  • Tematyka filologie, językoznawstwo
Metafora w języku nauki. Na przykładzie nauk przyrodniczych Magdalena Zawisławska Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego Warszawa 2011 ISBN: 978-83-62100-84-2 liczba stron: 253 oprawa miękka . Spis treści . WSTĘP ROZDZIAŁ 1 TEORIA METAFORY − PRZEGLĄD WYBRANYCH STANOWISK BADAWCZYCH 1.1. Klasyczna teoria substytucji i porównania 1.2. Teoria interakcyjna 1.3. Teoria pragmatyczna metafory (teoria reinterpretacji) 1.4. Metafora jako predykacja 1.5. Metafora jako operacja kategoryzująca 1.6. Metafora pojęciowa 1.7. Teoria integracji pojęciowej ROZDZIAŁ 2 OPIS METAFORY − KWESTIE DYSKUSYJNE 2.1. Metaforyzacja — zjawisko prymarnie leksykalne czy pojęciowe? 2.2. Czy metafora jest naruszeniem systemu językowego? 2.3. Relacja między metaforą a predykacją i kategoryzacją 2.3.1. Metafora a predykacja 2.3.2. Metafora a kategoryzacja 2.4. Problem podobieństwa w procesie metaforyzacji 2.5. Relacja między metaforą a metonimią, porównaniem i analogią 2.5.1. Metafora a metonimia 2.5.1.1. Podobieństwo a przyległość 2.5.1.2. Metonimia jako operacja pojęciowa 2.5.1.3. Metafora i metonimia jako kontinuum 2.5.1.4. Metonimia jako podstawowa operacja poznawcza 2.5.2. Metafora a porównanie 2.5.2.1. Metafora jako eliptyczne porównanie 2.5.2.2. Porównanie jako szczególny przypadek metafory 2.5.2.3. Metafora i porównanie jako odmienne zjawiska 2.5.2.4.Dwa typy porównań 2.5.25. Struktura składniowa porównania i metafory 2.5.3. Metafora a analogia . 2.5.3.1. Definicje analogii 2.5.3.2. Analogia 2.5.3.3. Relacja między ROZDZIAŁ 3 METODOLOGIA OPISU METAFORY PRZYJĘTA W PRACY 3.1. Definicja metafory 3.2. Integracja pojęciowa jako narzędzie 3.2.1. Przestrzeń mentalna a domena kognitywna 3.2.2. Przestrzeń mentalna a rama interpretacyjna 3.2.3. Amalgamat a metafora 3.2.4. Problem przestrzeni generycznej 3.3. Procedura identyfikacji metafory w tekście 3.4. Zasady doboru przykładów w pracy 3.5. Cechy metafor w analizowanych przykładach 3.5.1. Ujawnianie i maskowanie cech obiektu przez metaforę 3.5.2. Występowanie skupisk i łańcuchów pokrewnych metafor 3.5.3. Kontaminacja metafor 3.5.4. Metafora przez negację 3.5.5. Organizowanie struktury tekstu przez metafory 3.5.6. Wprowadzanie metafory w tekście jako „obcego” słowa 3.5.7. Metafora w dyskursie naukowym a metafora poetycka ROZDZIAŁ 4 METAFORA W NAUCE I W JĘZYKU NAUKI 4.1. Przyczyny negatywnej postawy uczonych wobec metafory 4.1.1. Wpływ tradycji retorycznej 4.1.2. Zerwanie z tradycją alchemiczną 4.1.3. Nowożytny model poznania naukowego a metafora 4.1.4. Odróżnienie języka dosłownego i przenośnego 4.2. Ewolucja koncepcji nauki a stosunek uczonych do metafory 4.2.1. Metafora jako narzędzie poznawcze 4.2.2. Niebezpieczeństwa związane z wykorzystaniem metafory w nauce 4.3. Funkcje metafory wyróżniane w literaturze przedmiotu 4.3.1. Funkcja heurystyczna 4.3.2. Funkcja ontologiczna/kreacyjna 4.3.3. Metafora jako model 4.3.4. Funkcja referencyjna 4.3.5. Funkcja dydaktyczna/egzegetyczna 4.3.6. Funkcja katachretyczna/nominacyjna 4.3.7.Funkcja pragmatyczna 4.3.8. Funkcja estetyczno-ludyczna 4.4. Funkcje metafory przyjęte w pracy 4.4.1. Funkcja poznawcza 4.4.1.1. Metafora a model naukowy 4.4.1.2. Ewolucja metaforycznych modeli teoretycznych 4.4.1.3. Struktura metaforycznych modeli teoretycznych 4.4.1.4. Ujawnianie metaforycznej podstawy modelu naukowego 4.4.1.5. Konsekwencje demetaforyzacji modelu naukowego 4.4.1.6. Język matematyki a metafora 4.4.2. Funkcja egzegetyczna 4.4.2.1. Metafory egzegetyczne motywowane przez metafory o funkcji poznawczej 4.4.2.2. Oryginalne metafory egzegetyczne 4.4.2.3. Sygnalizowanie metafor egzegetycznych w tekście 4.4.3. Funkcja katachretyczna 4.4.3.1. Katachreza a metafora 4.4.3.2. Struktura językowa katachrez 4.4.3.3. Katachrezy motywowane podobieństwem wyglądu obiektów 4.4.3.4. Katachrezy motywowane podobieństwem funkcji 4.4.3.5. Zapożyczanie katachrez 4.4.3.6. Sygnalizowanie katachrez w tekście Katachrezy jako mega-amalgamaty 4.4.3.8. Klastery katachrez 4.4.3.9. Personifikacje ROZDZIAŁ 5 EWOLUCJA METAFORY W JĘZYKU NAUKI — NA PRZYKŁADZIE METAFOR ODNOSZĄCYCH SIĘ DO MÓZGU, JEGO CZĘŚCI I CZYNNOŚCI 5.1. Etapy badań nad mózgiem 5.1.1. Ewolucja poglądów na temat budowy mózgu 5.1.1.1. Czasy starożytne 5.1.1.2. Czasy nowożytne 5.1.2. Rozwój koncepcji na temat psychicznych czynności mózgu 5.2. Sposoby opisywania mózgu i jego funkcji do połowy XX wieku 5.2.1. Mózg ujmowany jako okręt 5.2.2. Mózg ujmowany jako dom duszy 5.2.3. Mózg ujmowany jako narzędzie duszy 5.2.4. Czynności psychiczne jako zjawiska fizyczne 5.2.5. Polemika z modelami materialistycznymi 5.2.6. Metafora mechanistyczna 5.2.6.1. Mózg ujmowany jako telegraf 5.2.6.2. Mózg ujmowany jako sterownia 5.2.6.3. Mózg ujmowany jako kinematograf 5.3. Sposoby opisywania mózgu i jego funkcji od drugiej połowy XX wieku 5.3.1. Powstanie metafory MÓZG TO KOMPUTER 5.3.2. Przejawianie się metafory komputerowej w tekście 5.3.3. Dwa kierunki metaforyzacji 5.3.4. Polemika z metaforą komputerową ROZDZIAŁ 6 WPŁYW METAFOR NAUKOWYCH NA JĘZYK POTOCZNY I NAIWNĄ KONCEPTUALIZACJĘ ŚWIATA 6.1. Przenikanie terminów naukowych do języka potocznego 6.2. Wpływ metafor naukowych na sposób myślenia o świecie 6.2.1. Teoria heliocentryczna 6.2.2. Metafory ujmujące DNA PODSUMOWANIE I WNIOSKI . BIBLIOGRAFIA ŹRÓDŁA SUMMARY

Skontaktuj się

FIRMA KSIĘGARSKA WIESŁAWA JUSZCZAKA

Dodaj załącznik
Liczba odsłon: 161
Zgłoś nadużycie
32 zł

FIRMA KSIĘGARSKA WIESŁAWA JUSZCZAKA

FIRMA

Na Sprzedajemy.pl od Paź 2019
Łódź łódzkie Zobacz na mapie »

FIRMA KSIĘGARSKA WIESŁAWA JUSZCZAKA

FIRMA

Na Sprzedajemy.pl od Paź 2019
Łódź łódzkie Zobacz na mapie »
Oferty firmy
  • O nas

  • Bezpieczenstwo

  • Pomoc

  • Poradnik kupującego

  • Mapa kategorii

  • Ogłoszenia archiwalne

  • Oferta dla firm

Copyright © 2011-2025 Sprzedajemy.pl Sp. z o.o. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu.

Zarządzaj powiadomieniami
Odblokuj powiadomienia