-
Oferta od
osoby prywatnej
-
Stan
używane
-
Rok wydania
2014
-
Tematyka
pedagogika, resocjalizacja
Podtytuł: Nauczanie wczesnoszkolne
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Impuls
Wydanie: drugie
Tłumacz: Barbara Kowalewska
Liczba stron: 147
Format: 160 x 235 mm
Okładka: miękka
Stan ogólny: jest ok, jak na zdjęciach, ciut przybrudzona przednia okładka i trochę zaznaczeń ołówkiem w środku
Książka jest pierwszą polskojęzyczną prezentacją metod wczesnoszkolnego nauczania matematyki w szkołach waldorfskich. Skuteczność tych metod potwierdziła się w ciągu niemal stu lat waldorfskiej praktyki szkolnej. Do niezwykle charakterystycznych form waldorfskiego nauczania matematyki w młodszych klasach szkoły podstawowej należy uczenie się poprzez działanie, to znaczy w ruchu. Podczas liczenia i rachowania wszystkie dzieci – razem lub indywidualnie – rytmicznie klaszczą, tupią, chodzą, skaczą i odliczają na głos, w rytmicznych odstępach czasu rzucają i łapią piłeczki lub na przykład woreczki napełnione fasolą. Ruch ciała wprowadza dziecko w stan aktywności wewnętrznej. Taka wewnętrzna ruchliwość jest, zdaniem pedagogów waldorfskich, niezwykle pomocna przy tworzeniu i utrwalaniu w pamięci pojęć. Słuszność tego rodzaju metody (wskazanej przez R. Steinera już w 1919 roku!) potwierdzają między innymi wyniki badań Jeana Piageta, dotyczące rozwoju inteligencji w tak zwanej fazie operacji konkretnych, to znaczy u dzieci w wieku 12 – 13 lat. Punktem wyjścia w sposobie przedstawiania materiału na lekcjach w szkołach waldorfskich jest jedność. Jedność, która z kolei w najrozmaitszych postaciach objawia się jako wielość. Do właściwego rozwiązania wiodą różne drogi. Ważne jest, aby myślenie ucznia stało się giętkie i „mobilne”, aby wykształcił umiejętność samodzielnego poszukiwania własnych sposobów. Lekcje matematyki mogą i powinny być źródłem przyjemności, zdumienia, podziwu. Przyjemności, która nagradza każde twórcze dokonanie. Zdumienia, bo oto dokonaliśmy odkrycia. Podziwu, bo w rezultatach odkrywamy piękno. Jeśli wyniki czynności obliczania (rachowania) są poprawne, są one również obiektywne. Dzięki temu lekcje matematyki mogą się przyczynić do rozbudzenia samoświadomości, wzmocnienia ufności we własne siły.
SPIS TREŚCI
Pierwszy cykl lekcji rachunków:
Pierwsza lekcja
Przegląd pierwszej lekcji
Druga lekcja
Przejście do liczb powyżej dziesięciu
Struktura pierwszego cyklu lekcji
Działania arytmetyczne:
Wprowadzenie pierwszych działań arytmetycznych
Uwagi metodyczne. Analiza i synteza
Działania arytmetyczne a temperamenty:
Działania dla temperamentu flegmatycznego i odpowiedź temperamentu cholerycznego, Matematyczne dygresje, Działania dla temperamentu melancholicznego i odpowiedź temperamentu sangwinicznego, Działania dla temperamentu sangwinicznego i odpowiedź temperamentu melancholicznego, Działania dla temperamentu cholerycznego i odpowiedź temperamentu flegmatycznego, Podsumowanie, Opowieść na lekcje rachunków
Wprowadzenie znaków działań arytmetycznych
Ćwiczenie pamięci:
Wprowadzenie małego dodawania
Wprowadzenie tabliczki mnożenia
Struktura kolejnych cykli lekcji rachunków w klasie pierwszej
Z praktyki nauczania:
Ćwiczenia
Wyrażanie liczb ruchami ciała, Uwewnętrznianie czynności, Ćwiczenia wzmacniające pamięć, Uwagi ogólne dotyczące jakości liczenia i pracy nad ciągami liczbowymi, Trudności w nauce rachunków a antropologiczne podstawy matematyki, Trudności wywołane błędami dydaktycznymi, Psychiczne trudności w nauce rachunków, Źródła matematyki, Rozwój umiejętności matematycznych a zaburzenia uwarunkowane konstytucjonalnie
Pomoce szkolne w nauczaniu matematyki
Związek między nauczaniem matematyki a zdrowiem
Załączniki:
Załącznik I: Uwagi do zagadnienia: „Nauki neurologiczne a matematyka”
Załącznik II: Zabawy rachunkowe w formie scenicznej:
Zabawa z liczbami dla klasy pierwszej (Ernst Bühler)
Zabawa rachunkowa dla klasy pierwszej (Ernst Schuberth)
Zabawa rachunkowa „Królestwo liczb” (Ernst Schuberth)
Zabawa rachunkowa: Czterej Rachunkowi Bracia (Walpurgis Rascher; według inscenizacji Hildy Langen)
Załącznik III: Tekst źródłowy:
Rudolf Steiner na temat sposobu wprowadzania na lekcji działań arytmetycznych w nawiązaniu do temperamentów
Bibliografia