Wszystko kupisz. Wszystko sprzedasz.
0
Zaloguj się
+ Dodaj ogłoszenie

Matematyka w szkołach waldorfskich - Ernst Schuberth

1 / 5
Obserwuj
  • Oferta od osoby prywatnej
  • Stan używane
  • Rok wydania 2014
  • Tematyka pedagogika, resocjalizacja
Podtytuł: Nauczanie wczesnoszkolne Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Impuls Wydanie: drugie Tłumacz: Barbara Kowalewska Liczba stron: 147 Format: 160 x 235 mm Okładka: miękka Stan ogólny: jest ok, jak na zdjęciach, ciut przybrudzona przednia okładka i trochę zaznaczeń ołówkiem w środku Książka jest pierwszą polskojęzyczną prezentacją metod wczesnoszkolnego nauczania matematyki w szkołach waldorfskich. Skuteczność tych metod potwierdziła się w ciągu niemal stu lat waldorfskiej praktyki szkolnej. Do niezwykle charakterystycznych form waldorfskiego nauczania matematyki w młodszych klasach szkoły podstawowej należy uczenie się poprzez działanie, to znaczy w ruchu. Podczas liczenia i rachowania wszystkie dzieci – razem lub indywidualnie – rytmicznie klaszczą, tupią, chodzą, skaczą i odliczają na głos, w rytmicznych odstępach czasu rzucają i łapią piłeczki lub na przykład woreczki napełnione fasolą. Ruch ciała wprowadza dziecko w stan aktywności wewnętrznej. Taka wewnętrzna ruchliwość jest, zdaniem pedagogów waldorfskich, niezwykle pomocna przy tworzeniu i utrwalaniu w pamięci pojęć. Słuszność tego rodzaju metody (wskazanej przez R. Steinera już w 1919 roku!) potwierdzają między innymi wyniki badań Jeana Piageta, dotyczące rozwoju inteligencji w tak zwanej fazie operacji konkretnych, to znaczy u dzieci w wieku 12 – 13 lat. Punktem wyjścia w sposobie przedstawiania materiału na lekcjach w szkołach waldorfskich jest jedność. Jedność, która z kolei w najrozmaitszych postaciach objawia się jako wielość. Do właściwego rozwiązania wiodą różne drogi. Ważne jest, aby myślenie ucznia stało się giętkie i „mobilne”, aby wykształcił umiejętność samodzielnego poszukiwania własnych sposobów. Lekcje matematyki mogą i powinny być źródłem przyjemności, zdumienia, podziwu. Przyjemności, która nagradza każde twórcze dokonanie. Zdumienia, bo oto dokonaliśmy odkrycia. Podziwu, bo w rezultatach odkrywamy piękno. Jeśli wyniki czynności obliczania (rachowania) są poprawne, są one również obiektywne. Dzięki temu lekcje matematyki mogą się przyczynić do rozbudzenia samoświadomości, wzmocnienia ufności we własne siły. SPIS TREŚCI Pierwszy cykl lekcji rachunków: Pierwsza lekcja Przegląd pierwszej lekcji Druga lekcja Przejście do liczb powyżej dziesięciu Struktura pierwszego cyklu lekcji Działania arytmetyczne: Wprowadzenie pierwszych działań arytmetycznych Uwagi metodyczne. Analiza i synteza Działania arytmetyczne a temperamenty: Działania dla temperamentu flegmatycznego i odpowiedź temperamentu cholerycznego, Matematyczne dygresje, Działania dla temperamentu melancholicznego i odpowiedź temperamentu sangwinicznego, Działania dla temperamentu sangwinicznego i odpowiedź temperamentu melancholicznego, Działania dla temperamentu cholerycznego i odpowiedź temperamentu flegmatycznego, Podsumowanie, Opowieść na lekcje rachunków Wprowadzenie znaków działań arytmetycznych Ćwiczenie pamięci: Wprowadzenie małego dodawania Wprowadzenie tabliczki mnożenia Struktura kolejnych cykli lekcji rachunków w klasie pierwszej Z praktyki nauczania: Ćwiczenia Wyrażanie liczb ruchami ciała, Uwewnętrznianie czynności, Ćwiczenia wzmacniające pamięć, Uwagi ogólne dotyczące jakości liczenia i pracy nad ciągami liczbowymi, Trudności w nauce rachunków a antropologiczne podstawy matematyki, Trudności wywołane błędami dydaktycznymi, Psychiczne trudności w nauce rachunków, Źródła matematyki, Rozwój umiejętności matematycznych a zaburzenia uwarunkowane konstytucjonalnie Pomoce szkolne w nauczaniu matematyki Związek między nauczaniem matematyki a zdrowiem Załączniki: Załącznik I: Uwagi do zagadnienia: „Nauki neurologiczne a matematyka” Załącznik II: Zabawy rachunkowe w formie scenicznej: Zabawa z liczbami dla klasy pierwszej (Ernst Bühler) Zabawa rachunkowa dla klasy pierwszej (Ernst Schuberth) Zabawa rachunkowa „Królestwo liczb” (Ernst Schuberth) Zabawa rachunkowa: Czterej Rachunkowi Bracia (Walpurgis Rascher; według inscenizacji Hildy Langen) Załącznik III: Tekst źródłowy: Rudolf Steiner na temat sposobu wprowadzania na lekcji działań arytmetycznych w nawiązaniu do temperamentów Bibliografia

Skontaktuj się

Adrian

Dodaj załącznik
Liczba odsłon: 2
Zgłoś nadużycie
35 zł

Adrian

OSOBA PRYWATNA

Na Sprzedajemy.pl od Paź 2024
Bełchatów łódzkie Zobacz na mapie »
  • O nas

  • Bezpieczenstwo

  • Pomoc

  • Poradnik kupującego

  • Mapa kategorii

  • Ogłoszenia archiwalne

  • Oferta dla firm

Copyright © 2011-2025 Sprzedajemy.pl Sp. z o.o. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu.

Zarządzaj powiadomieniami
Odblokuj powiadomienia