-
Oferta od
firmy
-
Stan
nowe
-
Tematyka
psychologia, socjologia
Mapy poznawcze środowiska zamieszkania zagrożonego przestępczością
Aleksander Hauziński
Stowarzyszenie Psychologia i Architektura
Poznań 2003
ISBN: 83-916521-4-9
liczba stron: 173
UWAGA: oprawa miękka
UWAGA: KSIĄŻKA NOWA, ALE MA LAT TYLE ILE MA, WIĘC DA SIĘ NA NIEJ ZAUWAŻYĆ NIEWIELKIE ZARYSOWANIA NA OKŁADCE
.
Spis treści
.
Rozdział l . ŚRODOWISKO ZAMIESZKANIA JAKO PRZEDMIOT BADAŃ PSYCHOLOGICZNYCH
1.1. POJĘCIE ŚRODOWISKA W WYBRANYCH KONCEPCJACH PSYCHOLOGICZNYCH
1.1.1. Koncepcja środowiska według Tolmana
1.1.2. Środowisko jako kulturowe i społeczne źródło systemu językowego
1.1.3. Środowisko w perspektywie teorii psychologicznej przestrzeni życia
1.1.4. Wybrane klasyfikacje środowiska
1.2. ŚRODOWISKO ZAMIESZKANIA Z PERSPEKTYWY PSYCHOLOGII ŚRODOWISKOWEJ
1.2.1. Poczucie więzi i identyfikacji z miejscem zamieszkania
1.2.2. Regulacyjna rola środowiska zamieszkania
1.2.3. Zagęszczenie w środowisku zamieszkania I .2.4. Zatłoczenie i swoboda działania
1.2.5. Wycofywanie się i unikanie
1.2.6. Poczucie zagrożenia i anonimowość
Rozdział 2. MAPY POZNAWCZE ŚRODOWISKA ZAMIESZKANIA
2.1. GENEZA I ROZWÓJ POJĘCIA MAPY W PSYCHOLOGII
2.1.1. Mapa poznawcza jako schemat organizujący poznanie środowiska zamieszkania
2.1.2. Procesy warunkujące poznanie środowiska zamieszkania
2.1.3. Wpływ emocji na poznanie środowiska
2.2. WIEDZA O ŚRODOWISKU
2.2.1. Nabywanie wiedzy przestrzennej
2.2.2. Typy wiedzy przestrzennej
2.2.3. Strategie myślenia o przestrzeni środowiska
2.3. TEORIE OBRAZU MIASTA
2.3.1. Teoria obrazu miasta Kevina Lyncha
2.3.2. Współczesne koncepcje obrazu miasta
2.3.3. Mapy zachowań
Rozdział 3. RYZYKO I ZAGROŻENIE W ŚRODOWISKU ZAMIESZKANIA
3.1. PRZESTĘPCZOŚĆ W ŚRODOWISKU ZAMIESZKANIA
3.1.1. Zagrożenie przestępczością jako wydarzenie krytyczne
3.1.2. Zagrożenie przestępczością z perspektywy mieszkańca miasta
3.1.3. Środowiskowe wskaźniki zagrożenia przestępczością
3.1.4. Klasyfikacja środowiskowych wskaźników zagrożenia przestępczością
3.2. RYZYKO ZOSTANIA OFIARĄ PRZESTĘPSTWA A POCZUCIE BEZPIECZEŃSTWA
3.2.1. Przestępczość a poczucie bezpieczeństwa w środowisku wielkomiejskim
3.2.2. Środowiskowe teorie ryzyka
3.2.3. Teorie percepcji ryzyka
3.2.4. Psychologiczne konsekwencje percepcji ryzyka zostania ofiarą przestępstwa
3.2.5. Psychologiczne mechanizmy radzenia sobie z ryzykiem środowiskowym
3.2.6. Instytucjonalne metody zarządzania ryzykiem środowiskowym
3.2.7. Podsumowanie
Rozdział 4. PERCEPCJA ZAGROŻENIA PRZESTĘPCZOŚCIĄ W MAPACH POZNAWCZYCH ŚRODOWISKA ZAMIESZKANIA MŁODZIEŻY
4.1. MODEL MAP POZNAWCZYCH ŚRODOWISKA ZAMIESZKANIA ZAGROŻONEGO PRZESTĘPCZOŚCIĄ
4.1.1. Problem zagrożenia przestępczością w środowisku zamieszkania młodzieży
4.1.2. Teoria punktów kotwiczących wiedzę w przestrzeni mapy poznawczej
4.1.3. Środowisko zamieszkania zagrożone przestępczością
4.1.4. Młodzież wobec zagrożenia przestępczością w środowisku zamieszkania
4.1.5. Operacjonalizacja zmiennych w teoretycznym modelu punktów kotwiczących
4.1.6. Metoda i procedura badawcza mentalnych regionów i znajomości miejsc
4.2 SPOŁECZNE I PERCEPCYJNE WSKAŹNIKI ZAGROŻENIA PRZESTĘPCZOŚCIĄ W ŚRODOWISKU ŻYCIA MŁODZIEŻY
4.2.1. Narzędzia badawcze i wskaźniki
4.2.2. Miejsca najlepiej znane, niebezpieczne i bezpieczne
4.2.3. Wskazówki lokacyjne
4.2.4. Ocena dystansu
4.2.5. Percepcja zagrożenia przestępczością
4.2.6. Percepcja zachowań asocjalnych
4.2.7. Stan i cecha lęku
4.2.8. Wartości
4.3. PROCEDURA WYODRĘBNIAJĄCA REGIONY MENTALNE ŚRODOWISKA ZAMIESZKANIA ZAGROŻONEGO PRZESTĘPCZOŚCIĄ
4.3.1. Charakterystyka badanego środowiska zamieszkania
4.3.2. Procedura badań wstępnych
4.3.3. Charakterystyka osób badanych
4.3.4. Procedura badawcza badań właściwych
4.3.5. Mapa miejsc znanych
4.3.6. Architektoniczna i przestrzenna charakterystyka wskazówek lokacyjnych
4.4. ANALIZA STRUKTURY MAP POZNAWCZYCH ŚRODOWISKA ZAMIESZKANIA
ZAGROŻONEGO PRZESTĘPCZOŚCIĄ
4.4.1. Regiony mentalne w poznawczych mapach środowiska zamieszkania
zagrożonego przestępczością
4.4.2. Funkcjonalne zróżnicowanie map poznawczych środowiska zamieszkania
zagrożonego przestępczością
4.4.3. Wiedza o zagrożeniu przestępczością w środowisku zamieszkania
4.4.4. Młodzież wobec zagrożenia przestępczością w środowisku zamieszkania
4.4.5. Podsumowanie
.
LITERATURA